dinsdag 8 augustus 2023

Avondje geloofstoerusting: De wet.

Deze lezing word verzorgt door Dr ds Gert vd Brink. En is door mij losjes geciteerd en van commentaar voorzien.

Je mag tegenwoordig geen geestelijke keurmeester zijn of anderen verketteren of verbannen of openbaarmaken voor wat ze zijn. Dat wordt dan verbijten en vereten en haat genoemd. Maar Paulus wijst op de arbeid van Christus en zijn eigen arbeid onder tranen en waarschuwt:“Zo hebt dan acht op uzelven, en op de gehele kudde, over dewelke u de Heilige Geest tot opzieners gesteld heeft, om de Gemeente Gods te weiden, welke Hij verkregen heeft door Zijn eigen bloed. Want dit weet ik, dat na mijn vertrek zware wolven tot u inkomen zullen, die de kudde niet sparen. En uit uzelven zullen mannen opstaan, sprekende verkeerde dingen, om de discipelen af te trekken achter zich. Daarom waakt, en gedenkt, dat ik drie jaren lang nacht en dag, niet opgehouden heb een iegelijk met tranen te vermanen.” (Hand 20:28-31) En: “Want eerstelijk, als gij samenkomt in de Gemeente, zo hoor ik, dat er scheuringen zijn onder u; en ik geloof het ten dele; Want er moeten ook ketterijen onder u zijn, opdat degenen, die oprecht zijn, openbaar mogen worden onder u.” (1Kor 11:18-19 God laat de ketterijen toe opdat de oprechten openbaar mogen worden in hun getuigenis en wandel. Dus ja als je dan je mond maar kan houden om een valse vrede in stand te houden dan is je wandel niet naar het evangelie. “Maar gij, wees wakker in alles, lijd verdrukkingen; doe het werk van een evangelist, maak, dat men van uw dienst ten volle verzekerd zij.” (2Tim 4:5) of hoor je tot de herders die Jesaja noemt: “Hun wachters zijn allen blind, zij weten niet; zij allen zijn stomme honden, zij kunnen niet bassen; zij zijn slaperig, zij liggen neder, zij hebben het sluimeren lief. En deze honden zijn sterk van begeerte, zij kunnen niet verzadigd worden, ja, het zijn herders, die niet verstaan kunnen; zij allen keren zich naar hun weg, elkeen naar zijn gewin, elk uit zijn einde.” (Jes 56:10-11)

GvdB beweert: iets is óf wet óf evangelie.

Maar dat is vals. Want: “Maar nu is de rechtvaardigheid Gods geopenbaard geworden zonder de wet, hebbende getuigenis van de wet en de profeten:” (Rom. 3:21) de rechtvaardigheid Gods wordt door zowel wet als evangelie geopenbaard. Dus daarmee is de eerste geloofstoerusting lezing over de wet van GvdB weerlegd. Maar we luisteren verder.

GvdB beweert: Het evangelie is niet een nieuwe wet.

Maar dat is vals. Want: “Want de wet des Geestes des levens in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet der zonde en des doods.” (Rom 8:2) Hier wordt Christus (met al Zijn weldaden) genoemd wet. Is de lezing van GvdB Gods woord of is Romeinen 8:2 Gods woord ? “Toen naderde Elia tot het ganse volk, en zeide: Hoe lang hinkt gij op twee gedachten? Zo de Heere God is, volgt Hem na, en zo het Baäl is, volgt hem na! Maar het volk antwoordde hem niet een woord.” (1Kon 18:21)

GvdB is ook weer suggestief bezig als hij de hoorders de hypothetische vraag toeschrijft dat ze zich voortdurend afvragen onder de preek: is dit nu wet of evangelie? Want ja dan is het wel mis met je.

Nou mensen onderzoek uzelf: Zit u al jaren zondag aan zondag in de kerk prediking na prediking van woord tot woord uzelf af te vragen is dit nu wet of evangelie? Nooit gehoord of gelezen dat mensen zo onder de prediking zitten. Daar ligt ook de subtiele beschuldiging in dat dominees dit niet aangeven in de prediking of dit verduisteren. Maar dan moet dat concreet gemaakt worden met feiten als bijvoorbeeld wet en evangelie vermengd worden. Zoals ik onlangs zelf mocht doen.

GvdB beweert: Het leven van iedere christen begint met de wetenschap wat het verschil is tussen wet en evangelie.

Aha! Heel subtiel hoor, voorwaarden, "kleine lettertjes". Dus het begint wel degelijk met de wet in het leven van een christen want anders kan het leven in Christus niet beginnen. Want hoe kun je weten wat het verschil is als je de inhoud van wet en evangelie niet kent. En dan niet bij beschouwing maar bij persoonlijke door de Heilige Geest en Gods woord gewerkte bevinding.

GvdB beweert: Alles wat geboden, bevelen, aansporingen, opdrachten vervloekingen bevat is wet. Alles wat beloften, vrede, genade bevat is evangelie.

Maar dat is vals. Want de paradijswet bevat een belofte: “...want ten dage, als gij daarvan eet, zult gij den dood sterven.” (Gen. 2:17) De tien geboden bevatten een belofte: “En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden.” (Exo 20:6) Het evangelie brengt oordeel: “Dezen wel een reuk des doods ten dode; maar genen een reuk des levens ten leven. En wie is tot deze dingen bekwaam?” (2Kor 2:16) en “In den dag wanneer God de verborgene dingen der mensen zal oordelen door Jezus Christus, naar mijn Evangelie.” (Rom 2:16) Het evangelie eist gehoorzaamheid: “Want het is de tijd, dat het oordeel beginne van het huis Gods; en indien het eerst van ons begint, welk zal het einde zijn dergenen, die het Evangelie van God ongehoorzaam zijn?” (1Pet 4:17) het evangelie bevat opdrachten en aansporingen en bevelen en geboden: “Dit is Mijn gebod, dat gij elkander liefhebt, gelijkerwijs Ik u liefgehad heb.” (Joh 15:12) “Namelijk Zijn Woord, door de prediking, die mij toebetrouwd is, naar het bevel van God, onze Zaligmaker; aan Titus, mijn oprechten zoon, naar het gemeen geloof:” (Tit 1:3) “Maar gij, o mens Gods, vlied deze dingen; en jaag naar gerechtigheid, godzaligheid, geloof, liefde, lijdzaamheid, zachtmoedigheid.” (1Tim 6:11) enz. Met deze valse zwart wit redenering valt deze kameleon in geestelijke zaken uit de toon en dus door de mand.

GvdB beweert: De wet heeft geen enkele positieve uitwerking op ons.

Maar dit is vanzelfsprekend vals want: “Maar al deze dingen, van het licht bestraft zijnde, worden openbaar; want al wat openbaar maakt, is licht.” (Ef 5:13) De wet openbaart ons Gods wil, Gods recht, Gods eis, Gods bestaan, Gods wezen, uitverkiezing, onze zonde en ellende en ongerechtigheid enz. “Hij maakt Jakob Zijn woorden bekend, Israël Zijn inzettingen en Zijn rechten. Alzo heeft Hij geen volk gedaan; en Zijn rechten, die kennen zij niet. Hallelujah!” (Psa 147:19-20) Gods liefde blijkt uit Zijn geboden tot behoud van het leven dat Hij ons gaf al in het paradijs voor de zondeval. God maakt Zichzelf bekend door Zijn wet. Alleen dat al is een gezegende uitwerking van Gods wet in ons. Zonder de wet marcheren we in zondige onwetendheid in de klauwen van de duivel in duisternis naar de verdoemenis. In het gezicht van Gods gebod en gericht ging Bileam Israël zegenen in plaats van vloeken. Dus je moet mij niet vertellen dat Gods geboden enkel maar een negatieve uitwerking in de mens hebben.

GvdB beweert: het evangelie heeft alleen maar positieve uitwerking op ons.

Maar dat is vals. Want Herodus ziet het evangelie als een bedreiging en vermoord de kinderen van Betlehem. En Simon de tovenaar geloofde in het evangelie en liet zich dopen toch heeft dat alles geen goede uitwerking op hem gehad want zijn hart was er niet recht door geworden voor God en hij meende ook de gave des Heiligen Geestes te kopen voor geld. En de gelijkenis van de zaaier laat zien dat hetzelfde evangeliezaad in vierderlei plaats viel en dat dit niet alles een positieve uitwerking had. En als Paulus het evangelie verkondigt in Athene dan heeft dat niet alleen maar positieve uitwerking op die mensen. Want sommigen gingen spotten en anderen wilden er meer van horen en weer anderen geloofden. En op de pinksterdag net zo.

GvdB beweert: als wij luisteren naar de wet krijgen wij een negatief Godsbeeld.

Maar dat is vals. Want dat zou betekenen dat God een leugenaar is en ons een verkeerd beeld van Hemzelf geeft door de wet. Dus dan zou Christus dus ook als mens onder de wet een negatief Godsbeeld moeten hebben gekregen van God.

Welke uitwerking had de paradijswet op Adam en Eva? enkel goed. Totdat Eva zich van Gods waarheid en recht afkeerde doordat zij zich door de leugen van de duivel liet verleiden tot onrecht en at van de verboden vrucht. De negatieve uitwerking van wet en evangelie ligt bij ons die dood zijn in de zonde en de misdaden. De positieve uitwerking van de wet in het hart en leven van Jezus Christus lag bij Zijn heilige zondeloze ontvangenis uit de Heilige Geest en Zijn volkomen gehoorzaamheid aan de Vader.
De positieve uitwerking van het evangelie in de harten van dode zondaren is geheel en alleen te danken aan het werk van Gods Geest. En alles wat de mens positief vind doet er volstrekt niet toe. “Die nu in de goede aarde bezaaid is, deze is degene, die het Woord hoort en verstaat, die ook vrucht draagt en voortbrengt, de een honderd-, de ander zestig-, en de ander dertig voud.” (Mat 13:23) en wat dat inhoud dat weet alleen Gods ware volk. En de (arminiaanse) rest denken het wel te weten maar weten het niet. En dat willen ze ook niet want dan vallen ze er buiten. Die houden vast aan een vals evangelie, die houden dus een leugen vast. En daarmee omhelzen ze niet Christus maar de duivel. En als in de dag der dagen zijn masker afgerukt wordt zullen ze verschrikt met eeuwig afgrijzen in de verdoemenis wegzinken in de armen van satan. O, o, o mensen laat je toch niet bedriegen, vraag de Heere toch om eerlijk gemaakt te worden, om van blind ziende gemaakt te worden, om de waarheid, de werkelijkheid, de realiteit, te mogen ontdekken, te beseffen, te weten, te kennen, te ervaren, te voelen, bij het licht van Gods woord en Geest. En smeek toch of het God naar Zijn vrije soevereine welbehagen mag believen Zijn Zoon in u te openbaren in de goede aarde van Gods heilig recht.

GvdB beweert: De wet zegt dat God rechtvaardig is, straft, toornig is, verdoemt, dat Hij geen enkele zonde door de vingers ziet, dat Hij alwetend is en toornig is, woedend over allen die Hem weerstaan, hij zal de goddeloze straffen en pijnigen tot in alle eeuwigheid.

Maar dit is vals. Want God is liefde en dus is de wet liefde. God wijst ons hoe wij rechtvaardig zijn voor Hem door volkomen gehoorzaamheid en door Hem in liefde aangenomen worden en leven ontvangen. en God vraagt in de wet wederliefde tot Hem die ons heeft gewenst in Zijn liefdesgemeenschap en ons daartoe geschapen heeft en geboden geeft. GvdB bedriegt u geliefde medereizigers naar de nimmer eindigende eeuwigheid. Hij vertelt u niet hoe AL Gods eigenschappen tot uitdrukking komen in de geboden.

En bovendien zegt hij dat de wet een verkeerd beeld geeft van God. Dus volgens  zijn valse leer is God geen God, geen liefde, niet rechtvaardig, is hij niet vertoornd over uw zonden en zal Hij u niet verdoemen en eeuwig pijnigen. Dat moeten wij volgens de valse leringen van deze ketter geloven.

De valse tegenstelling wordt nog verder uitgediept in een web van leugens als GvdB beweert: Het evangelie geeft ons een totaal ander Godsbeeld.

Maar dit is vals. Want: “Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken?” (Rom 8:32) “Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.” (Joh 3:16) Ook in het evangelie komen AL Gods eigenschappen openbaar Zijn rechtvaardigheid en Zijn liefde in verkiezende genade tot Zijn schepping die Hij in Zijn liefdesgemeenschap wil hebben door Zijn Zoon in plaats van de uitverkorenen (een iegelijk die in Hem gelooft - zovelen als er verordineerd waren) onder hun oordeel te laten doorgaan. In plaats van degenen die een welgevallen aan de straf van hun ongerechtigheid hebben gekregen onder het schuld overtuigende werk van de Geest der (hun) dienstbaarheid (aan God) tot vreze (door hun overtreding en uitzicht op de welverdiende straf). Natuurlijk is er wel onderscheid tussen wet en evangelie hierin dat de wet eist wat we niet meer hebben en het evangelie bevat wat de wet eist. En dat gaat God uitdelen aan wie Hij wil en wanneer Hij wil en waar Hij wil in de weg die Hij wil. Uw wil geschiedde. Zijt Gij met mijn doem gediend zoek Uw eer ik heb het verdiend. Mag uw recht voldaan worden met het offer van Christus in mijn plaats. Uw naam zal eeuwig eer ontvangen. Indien Gij wilt Gij kunt mij reinigen. O God wees mij de zondaar genadig.

GvdB beweert: die wet is goed maar het Godsbeeld niet.

GvdB maakt een valse tegenstelling tussen het beeld wat de wet van God geeft en het beeld wat het evangelie van God geeft. We hebben hierboven al aangetoond dat hij een valse weergave geeft van het beeld dat wet en evangelie ons ieder afzonderlijk en samen geven.

Gvdb beweert: Luther zegt....

Maar dat is vals. Want wat zegt God door Zijn woord en Geest dat is wat telt.
Bovendien zijn er geen referenties dus kunnen we niet controleren of wat GvdB zegt van Luther wel echt van Luther is en of dat is wat Luther bedoelde. Maar goed we downloaden een commentaar van Luther op de galatenbrief. En doen een aantal zoek opdrachten en komen er achter dat nergens in de galatenbrief staat dat God de wet als mombakkes of masker aanneemt. Dus daar stort het hele kaartenhuis van ketter GvdB in elkaar. Want hij wil de wet uitspelen tegen het evangelie. Die wet moet weg. En hij kan niet om de wet heen en daarom kronkelt hij 27 minuten lang als een slang in allerlei bochten om de waarheid te verdraaien en af te rekenen met Gods heilig recht.

GvdB beweert: als het evangelie klinkt is de wet voortdurend bezig jou een slecht beeld van God te geven.

Kijk mensen als u die lezing heeft bijgewoond of de video heeft gezien. Wie houd nu wie voor de gek? Hij moet toegeven dat de wet goed is. Maar daarna spreekt hij kwaad van de wet met zijn gespleten slangetong. De wet, GODS HEILIGE WET! GODS WOORD ZELF! MET ZIJN EIGEN GODDELIJKE VINGER TWEEMAAL IN STENEN TAFELEN GEGRIFT, word voorgesteld als een liegende duivel die slecht spreekt van God.  Word nu toch eens wakker mensen.

GvdB beweert: het echte werk van God is liefhebben, vergeven, zaligmaken en dat horen we in het evangelie.

Dus alle andere werken zijn nep? De schepping is nep, het paradijs nep, de zondeval nep, de stenen tafelen ook nep, de tabernakel, het oordeel is nep, de verdoemenis is nep, ja alles van God is nep behalve liefhebben, vergeven en zaligmaken. Ja mensen als je dan nu nog niet door hebt wat voor grijpende wolf deze GvdB is wat voor bewijs moet je dan nog hebben?

GvdB beweert: we moeten de wet radicaal afwijzen en het Godsbeeld van het evangelie radicaal vastgrijpen. Er is maar een manier waarop je het juiste beeld van God krijgt dat is als je het gezicht van Jezus ziet. Dan alleen heb je het enige juiste beeld van God.

Dus volgens deze ketterij hebben alle mensen voor de komst van Christus geen recht beeld gehad van God en Hem dus niet gekend. Dus Adam en Eva waren blijkbaar niet in het beeld Gods geschapen en hebben voor de val nooit het juiste beeld van God in elkaar gezien. En God heeft Zichzelf ook voor de komst van Christus blijkbaar nooit geopenbaard aan een mens. Blijkbaar heeft niemand ooit geweten wie God was tot op de komst van Christus. Henoch heeft blijkbaar niet met God gewandeld dan. Dat is de leer van GvdB. Dus als er staat geschreven: “God, voortijds veelmaal en op velerlei wijze, tot de vaderen gesproken hebbende door de profeten, heeft in deze laatste dagen tot ons gesproken door den Zoon;” (Heb 1:1) dan heeft God blijkbaar al die tijd gelogen en niet Zijn ware aard getoond? Mensen, mensen. Dat niemand ooit God gezien heeft betekent niet dat niemand ooit een recht beeld van God heeft gehad door Zijn woord veelmaal en op velerlei wijze gesproken. Je kunt een recht beeld van God hebben ontvangen en toch verloren gaan. Adam en Eva in de schepping (verloren, ook gevonden) en Judas bijvoorbeeld heeft Christus in alles wie Hij was en wat Hij deed en leerde gezien en bevestigd. Door zijn belijdenis dat hij het onschuldige bloed verraden had bevestigde hij Christus. En toch is hij verloren gegaan. De leer dat je geen recht beeld van God kunt hebben door de wet van God is een valse leer. En als je vind dat Jezus het beeld van God is hoe ga je dat dan rijmen met het feit dat Jezus altijd in de wet van Mozes gewandeld heeft ? En dan de wet verwerpen ? Want dat zou een verkeerd beeld van God geven ? Dus dan heeft Christus blijkbaar door zijn wandel in de wet van Mozes een verkeerd beeld van God gegeven. Zie je niet hoe tegenstrijdig, dwaas en duivels deze leer is ?

Ook citeert GvdB twee regels van psalm 25:3 "milde handen, vriendelijke ogen" waar ik onlangs wat over geschreven heb. Maar deze woorden zijn maar een dichterlijke uitbreiding. We moeten bij de berijmde psalmen altijd terug naar het woord van God. En dan zien we dat David getuigt van Gods genade en daarom vraagt: “Zain. Gedenk, HEERE! Uwer barmhartigheden en Uwer goedertierenheden, want die zijn van eeuwigheid.” (Psa 25:6) God kan een mens wijzen op de genade die er in Christus is waar David kennis aan had en op pleitte bij God. Om dat voorbeeld van David na te volgen en zich voor God te verootmoedigen en om Hem om genade te smeken. Een aanwijzing, maar dat vraagt wel om een vervolg een toepassing.

Ik had een oom en die rookte stiekem. Dat zag ik een keer. En toen bad ik tot God of de Heere hem op deze zaak wilde wijzen: “Welgelukzalig is de mens, dien de HEERE de ongerechtigheid niet toerekent, en in wiens geest geen bedrog is.” (Psa 32:2) want hij loog dat hij niet rookte. Ik had medelijden met hem en wenste zijn ogen te richten op het geluk van de vergeving der zonden en een vrij geweten. En dat heeft de Heere ook verhoord God heeft hem daar op gewezen. Maar daar is hij in eigen oog een bekeerd mannetje mee geworden. Maar niet al Gods spreken is zaligmakend. Hij miste de toepassing ervan. En zo is hij overleden. Toen hij ziek werd en in het ziekenhuis kwam heb ik nog om uitstel voor hem gebeden en de dominee dacht dacht dat hij niet meer thuis zou komen uit het ziekenhuis maar hij heeft nog uitstel gekregen ook. Maar het heeft niet mogen baten.

GvdB beweert: Het evangelie is de persoon van Jezus.

Welnu, Paulus predikt het evangelie: “God dan, de tijden der onwetendheid overzien hebbende, verkondigt nu allen mensen alom, dat zij zich bekeren. Daarom dat Hij een dag gesteld heeft, op welken Hij den aardbodem rechtvaardiglijk zal oordelen, door een Man, Dien Hij daartoe geordineerd heeft, verzekering daarvan doende aan allen, dewijl Hij Hem uit de doden opgewekt heeft.” (Hand 17:30-31)

GvdB beweert het Godsbeeld van de wet is een stem van aanvechting.

Met andere woorden die stem moet je het zwijgen opleggen, niet naar luisteren, radicaal afwijzen, je geweten als een brandijzer toeschroeien. Paulus kon dat niet: “Wat zullen wij dan zeggen? Is de wet zonde? Dat zij verre. Ja, ik kende de zonde niet dan door de wet; want ook had ik de begeerlijkheid niet geweten zonde te zijn, indien de wet niet zeide: Gij zult niet begeren. Maar de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft in mij alle begeerlijkheid gewrocht; want zonder de wet is de zonde dood. En zonder de wet, zo leefde ik eertijds; maar als het gebod gekomen is, zo is de zonde weder levend geworden, doch ik ben gestorven. En het gebod, dat ten leven was, hetzelve is mij ten dood bevonden. Want de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft mij verleid, en door hetzelve gedood. Alzo is dan de wet heilig, en het gebod is heilig, en rechtvaardig, en goed. Is dan het goede mij de dood geworden? Dat zij verre. Maar de zonde is mij de dood geworden; opdat zij zou openbaar worden zonde te zijn; werkende mij door het goede den dood; opdat de zonde boven mate werd zondigende door het gebod.” (Rom 7:7-13)
En zo kwam Christus Paulus tegen met Gods recht en oordeel: “En als hij reisde, is het geschied, dat hij nabij Damaskus kwam, en hem omscheen snellijk een licht van den hemel; En ter aarde gevallen zijnde, hoorde hij een stem, die tot hem zeide: Saul, Saul! wat vervolgt gij Mij? En hij zeide: Wie zijt Gij, Heere? En de Heere zeide: Ik ben Jezus Dien gij vervolgt. Het is u hard, de verzenen tegen de prikkels te slaan. En hij, bevende en verbaasd zijnde, zeide: Heere, wat wilt Gij, dat ik doen zal? En de Heere zeide tot hem: Sta op, en ga in de stad, en u zal aldaar gezegd worden, wat gij doen moet.” (Hand 9:3-6)
En ging Paulus een Godsbeeldenstrijd houden ? Nee Paulus was uitgestreden.

GvdB beweert: zodra je hoort God is genadig dan hoor je maar hij is ook rechtvaardig

En wat is daar mis mee ? Dit is de catechismus: God is wel barmhartig , maar Hij is ook rechtvaardig : daarom zo eist zijn gerechtigheid, dat de zonde, welke tegen de allerhoogste majesteit Gods gedaan is, ook met de hoogste, dat is, met de eeuwige straf aan lichaam en ziel gestraft worde.
Dat mag niet gezegd worden ? Dat moet niet beaamd worden ? Dat moet genegeerd worden ? Dat moet niet verklaard worden ? Dat is geen aanvechting maar overtuiging, het werk van de Heilige Geest. Buiten recht om zalig worden dat is wat de klok slaat bij GvdB.

De God van de wet is dezelfde God als de God van het evangelie: “Ik ben de HEERE uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis, uitgeleid heb.” (Exo 20:2) de God van Mozes is de God van Christus. En die als GvdB anders beweert is een regelrechte duivel. Dat niemand na de zondeval zalig kan worden door de werken der wet en alleen door het ware zaligmakende geloof in Christus doet helemaal niets af van de waarheid van Gods wet en al Gods ware volk geloven en bevestigen de wet van Mozes. Maar GvdB dus niet en bewijst daarmee een kind van de duivel te zijn

En van GvdB mag je niet geloven in de wet want dat betekent je dood. Nou en? Is dit niet wat we verdiend hebben en ons waardig gemaakt hebben ? En als God zegt hier zet ik een punt nou wat dan ? Doet God dan onrecht ? Kun je Gods eer nu eens liever krijgen dan je goddeloze ik altijd maar te handhaven op de troon van je hart. Ja maar dan ga ik verloren. Aha. Jezus Christus is gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren was. Maar van die Jezus wil je niets weten. Zo wil je niet zalig gemaakt worden.

Kijk als die GvdB een waar kind van God en een ware knecht van God was geweest dan had hij alle verkeerde beelden van God die er in een mensenhart kunnen leven niet toegeschreven aan de wet en daarmee God vals beschuldigd. Maar dan had hij dat toegeschreven aan ons door de zonde verduisterde verstand.

GvdB beweert: Het is verschrikkelijk als dominees zeggen het begint niet met Jezus.

Wat begint niet met Jezus ? Het nieuwe leven begint met Jezus maar daar begint God niet. God begint bij de breuk in Adam. Bij de zondeval die de wortel is van alle ongeloof, bijgeloof en vals geloof. De Christus is verborgen voor het ongeloof. Dus dat hart van de mens zal zodanig bewerkt moeten worden dat er plaats komt voor Christus “En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel: Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;” (Joh 16:8-9) Paulus predikte het oordeel. Christus predikte Paulus zijn zonden en het oordeel. Dat is waar Christus begint. Dat is waar de Heilige Geest begint. Dat is waar de apostel begint. Het begint bij God de Vader wiens recht wij geschonden hebben. “Er is geschreven in de profeten: En zij zullen allen van God geleerd zijn. Een iegelijk dan, die het van den Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij.” (Joh 6:45) dus als het niet bij Christus begint volgens de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en de apostelen en profeten en de catechismus wie is dan GvdB?

GvdB beweert: ik bedrieg jullie niet. Ik heb mijzelf die vraag al vaak genoeg gesteld.

Niet vaak genoeg, hij staat de hele avond te liegen en te bedriegen als hierboven aangetoond. En zichzelf dus al heel zijn leven te overschreeuwen. Zie aan het einde van het liedje moet de mens de keuze maken. Je kunt jezelf er bij zetten maar dat maakt op God geen enkele indruk. De dwaze maagden vonden de deur gesloten. De enige manier om verloren te gaan is niet alleen het ongeloof. Maar ook allerlei vormen van niet waar zaligmakend geloof en valse religie. Er zijn miljoenen mensen in hun zonden gestorven en verloren gegaan zonder kennis van wet en/of evangelie. En er zijn gestorven en er zullen miljoenen sterven met kennis van wet en/of evangelie.

S.A. Top