In dit bericht publiceer ik een email die ik aan G.P.P. Burggraaf van de rokendevlaswiek.com heb geschreven. Naar aanleiding van de preek die hij gehouden heeft getiteld: De ware wedergeboorte door Christus geleerd en de refo-valse wedergeboorte door Christus ontmaskerd (2) - GPPB. (10-06-2018).Waarin o.a. de statenvertaling en de catechismus worden aangevallen. het woord wedergeboorte beschrijft een proces, en het woord wederomgeboren een staat. Wedergeboorte, rechtvaardigmaking en geloof zijn drie kanten van dezelfde zaak, namelijk de Geestelijke de juridische en instumentele, wie dat uit elkaar trekt weet nergens van. Het stuk der ellende hoort daar volledig bij maar daarmee ben je niet alvast half wedergeboren mee en bevindelijke kennis der ellende betekent absoluut niet dat je dan ook daadwerkelijk wederomgeboren wordt. Want ook judas kende zijn ellende en had berouw beleed te hebben verraden het onschuldige bloed maar daarna heeft hij zelfmoord gepleegd.
Die buitenbijbelse beth-el labels heb ik al weerlegd in de vorige email dus daar ga ik nu niet op in.
Het water in de wedergeboorte is een natuurlijk voorbeeld van reiniging dat heenwijst naar de reiniging door het bloed van Jezus Christus:
1 Johannes 1:7
Maar indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, zo hebben wij gemeenschap met elkander, en het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde.
Maar het water wijst ook op de dood en opstanding van Christus:
Romeinen 6:3-5
Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn? Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden. Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding;
Waarvan de doop met water een teken en zegel is
Het Woord is een geestelijk Woord en moet geestelijk verstaan worden en dan ga je ook de natuurlijke dingen in Gods Woord zien zoals ze zijn, namelijk natuurlijke dingen. Dan hoef je dat niet meer te gaan vergeestelijken met inlegkunde, je mag natuurlijke best een natuurlijke zaak nemen om een geestelijke zaak uit te beelden maar dat is heel wat anders, maar al die met inlegkunde gegoten beelden zijn afgoderij, DREKGODEN, WEG ERMEE, VERBRANDEN EN VERMALEN TOT AS!
Dat Jezus gekomen is door water en bloed betekent in de eerste plaats dat Hij niet slechts uit de maagd Maria geboren is maar ook in het vlees gekomen is, de menselijke natuur aangenomen heeft ja niet alleen (vrucht)water maar ook (geboorte)bloed en het ziet ook op de wonde van Christus waaruit water en bloed vloeide die ons bewijzen het lijden en sterven, de kruisdood van Christus, het verbroken lichaam en het vergoten bloed, dat ons word voorgesteld in het avondmaal door Christus zelf ingesteld.
Dus het gaat in de wedergeboorte om deel krijgen aan Christus en al Zijn weldaden en de Geest die werkt dat.
Bij wederomgeboren worden horen ook de werkingen van de Heilige Geest in het stuk der ellende in de overtuiging van zonde en het verloren gaan onder het Heilige recht Gods. Zoals in de natuurlijke geboorte de weeën de baarmoeder samen trekken zodat het kind geen kant meer uit kan zo word in de wedergeboorte de zondaar van alles afgesneden maar als het daarbij blijft dan ben je niet wederomgeboren daar kom je voor eeuwig mee om, maar als het niet meer kan in de natuur dan word het kind geboren, en zo ook in de wedergeboorte je bent pas wederomgeboren als in de totale onmogelijkheid de weg in Christus ontsloten word, als Christus tot zaligheid geopenbaard word van de Vader door Woord en Geest, ja als Christus tot zaligheid zichzelf aan de ziel openbaart door Woord en Geest,daar is de toepassing van het gepredikte Woord door de Heilige Geest, en dat word in en door het geloof ontvangen dat de Heilige Geest onmiddelijk en gelijktijdig werkt, dus: openbaring, vrijspraak, toepassing, en geloof komt allemaal in een keer tegelijk in een punt des tijds en zijn alle werken des Heiligen Geestes, want een mens kan geen ding uit de hemel aannemen en het geloof is een gave Gods, en de Heilige Geest gaat een wedergeboren en gerechtvaardigde gelovige nooit meer verlaten want anders hield deze onmiddelijk op te geloven. Dus waar Christus geopenbaard word tot zaligheid door Woord en Geest daar is het geloof ook ER IS GEEN ZALIGMAKENDE OPENBARING VAN CHRISTUS ZONDER TEGELIJK OP HEM TE ZIEN DOOR HET GELOOF METTERDAAD GEWERKT DOOR GODS GEEST! Dat de catechismus dus spreekt over ingelijfd worden door het geloof is dan ook geen vreemde zaak want de openbaring van Christus aan de ziel maakt het geloof, wat is zaligmakend geloven anders dan Zien op Hem, anders word de openbaring van Christus gedegradeerd tot een zinloze schijnbeweging waarbij je wel zogenaamd ingelijfd bent maar je weet het (nog) niet nou dat is vals, inlijving is door Woord en Geest en geloven net zo goed en het ware geloof is niet iets van je zelf dat is niet "mijn geloof" maar het is een gave Gods en een werk des Geestes en de catechismus verwoord dat als de ware geloofskennis en vast vertrouwen dat de Heilige Geest door het evangelie in het hart werkt. niks mis mee zo is het precies.
Johannes 3:8
De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is.
Dit vers is geheel correct vertaald.
Het griekse woord pneuma heeft net als het woord ruach in het hebreeuws meerdere betekenissen en moet dus altijd in de context verstaan en vertaald worden.
"De wind" waait, maar een krachtige wind "blaast", dat is taalkundig perfect.
"De wind blaast waarheen hij wil" en wij wekken dat niet op, geven daar geen richting aan en houden dat niet tegen.
"en gij hoort zijn geluid;" je hoort die wind duidelijk blazen.
"Maar gij weet niet, van waar hij komt en waar hij heen gaat;" ja je kunt wel ongeveer een richting geven maar dat is het dan, dat kan een paar kilometer verderop wel weer heel anders wezen daar heb je geen enkel zicht op en waar die nou echt is ontstaan dat weet je niet nee.
De vertaling van dit stukje tekst staat geheel in de context van de "aardse dingen" in vers 12.
Christus gebruikt een natuurlijke zaak om de geestelijke zaak uit te beelden.
"Alzo is een iegelijk die uit de Geest geboren is" aangezien we niet door de wind maar door de Heilige Geest wederomgeboren worden is hier het woord pneuma geheel correct in de context vertaald met Geest.
Het woord geluid in johannes 3:8 g5456 phone heeft meerdere betekenissen en moet altijd in de context worden verstaan en vertaald.
In mattheüs 24:31 gaat het over een bazuin van groot geluid en word het griekse woord phone ook vertaalt als geluid.
En in 1 Korintiërs 14:7
"Zelfs ook de levenloze dingen, die geluid geven" word ook het woord phone gebruikt.
Het versmallen van de betekenis van een woord om het in uw straatje te passen is een zinloze exercitie Al uw argumenten zijn flauwekul. Dat God Adam de levensadem in blies heeft met een stem niks van doen, dat Christus op zijn dicipelen blies is in Zijn menselijke natuur een lichamelijk blazen.
De afscheiding kan echt de bewusteloze wedergeboorte niet verdedigen met johannes 3:8 zoals die nu in de statenvertaling staat want Christus stelt duidelijk dat er iets word ERVAREN er word wat GEHOORD en gevoeld en je krijgt zicht op het koninkrijk van God, in de wedergeboorte word je vooraf ontdekt aan je ellende en verlost in de rechtvaardigmaking en tot geloof gebracht en de Vader en de Zoon en de Heilige Geest gaan woning bij je maken en getuigen met je geest dat je een kind van God bent en in je werken de werken des geloofs die God voorbereid heeft.
S.A.