In de beantwoording van een vraag op refoweb(.nl) schrijft GvdB:
"Kortom, we kunnen veel beter als volgt spreken: de rechtvaardiging is 100 procent het werk van God. De verdienende oorzaak is 100 procent het werk van Christus. De wedergeboorte is 100 procent het werk van de Heilige Geest. En de daad van geloof is 100 procent het werk van de mens. Op deze manier worden de remonstrantse en rooms-katholieke visie wél uitgesloten. De rooms-katholieken zeggen immers dat onze werken ook verdienende oorzaak zijn. De remonstranten zeggen dat de wedergeboorte ook ons werk is. Beide visies worden weersproken als we duidelijk maken over welke oorzaak van het heil we het hebben. Het hypercalvinisme wordt uitgesloten omdat we staande houden dat de daad van geloven 100 procent het werk van de mens is."
Uit bovenstaande woorden blijkt duidelijk dat GvdB een rooms-katholieke remonstrantse semi-pelagiaanse arminiaanse doodstaat loochenaar is. Dus de ene keer openbaart GvdB zich als een doodstaat prediker en de andere keer weer als een doodstaat loochenaar. GvdB waait met alle winden mee behalve met de wind des Heiligen Geestes. Geloven is volgens GvdB 100% het werk van de mens. Daaruit volgt dat een mens door zijn eigen werken zalig wordt en dat is roomskatholiek. Dus hij schrijft de roomskatholieke visie te weerspreken. Maar ondertussen leert hij de roomskatholieke visie. Bovendien is dit arminiaans remonstrants want hij legt geloofsvermogens in de mens want geloven is volgens GvdB 100% het werk van de mens. GvdB schrijft het remonstantisme te weerspreken maar ondertussen leert hij het. Daarom leert hij dat zalig worden Gods werk en mensen werk is. Dus God doet wat en de mens ook. Dat is nu juist wat het semi-pelagianisme uitmaakt. Als geloven 100% mensen
werk is dan is het 0% Godswerk. Nu weet je hoe GvdB zichzelf en anderen bedriegt. En zo wordt het ware zaligmakende werk van God in de uitverkorenen onder de noemer hypercalvinisme verduisterd, gelasterd en verketterd. En zo komt onder de leer van GvdB geen een mens tot waar zaligmaked geloof.
Daarna schrijft GvdB:
"Voor wie dit terug wil zien in de kanttekeningen van de Statenvertaling, verwijs ik naar Romeinen 3:24."
Maar in de kanttekening van Romeinen 3:24 staat helemaal nergens dat het geloof 100% mensenwerk is. Wat een bedrieger zeg.
Wat leert de catechismus? dat het ware geloof het vaste vertrouwen in zich heeft (naast kennis en toestemmen) dat de Heilige Geest door het evangelie in mijn hart werkt. (Zondag 7 antwoord 21) Dus het geloof is 100% het werk van de Heilige Geest door het woord Gods in mijn hart.
Maar kan de catechismus dit bewijzen uit Gods woord? Dat leer ik mijn kinderen ook altijd. Kan het bewezen worden uit Gods woord? En is het aangeleverde bewijs deugdelijk en geldig?
De catechismus bewijst uit Gods woord dat het geloof door Gods Geest gewerkt en van God geschonken is:
“Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.” (Gal 5:22)
“Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave; Niet uit de werken, opdat niemand roeme.” (Ef 2:8-9)
Door Hem, Door Zijn Geest, zovelen als er veroordineerd waren geloofden. Ja de verkiezing wordt door GvdB ook zoveel mogelijk verzwegen.
“Die door Hem gelooft in God, Welke Hem opgewekt heeft uit de doden, en Hem heerlijkheid gegeven heeft, opdat uw geloof en hoop op God zijn zou. Hebbende dan uw zielen gereinigd in de gehoorzaamheid der waarheid, door den Geest, tot ongeveinsde broederlijke liefde, zo hebt elkander vuriglijk lief uit een rein hart;” (1Pet 1:21-22)
“Als nu de heidenen dit hoorden, verblijdden zij zich, en prezen het Woord des Heeren; en er geloofden zovelen, als er geordineerd waren tot het eeuwige leven.” (Hand 13:48)
Het geloof is uit de Roepende. Let wel niet in de Roepende maar uit de Roepende in de mens gelegd en gewerkt door Gods Geest naar Zijn voornemen.
“Want als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleve, niet uit de werken, maar uit den Roepende;” (Rom 9:11)
“Die ons heeft zalig gemaakt, en geroepen met een heilige roeping; niet naar onze werken, maar naar Zijn eigen voornemen en genade, die ons gegeven is in Christus Jezus, voor de tijden der eeuwen;” (2Tim 1:9)
Kijk de roomskatholieke remonstrantse arminiaanse semi-pelagiaan roemt in zijn eigen werk. Zet zelf zijn kruisje bij het evangelie. Eigenhandig, eigen werken. Maar dat is niet het ware zaligmakende geloof van de Christus der schriften.
“Maar die is een Jood, die het in het verborgen is, en de besnijdenis des harten, in den geest, niet in de letter, is de besnijdenis; wiens lof niet is uit de mensen, maar uit God.” (Rom 2:29)
“Want wij zijn de besnijding, wij, die God in den Geest dienen, en in Christus Jezus roemen, en niet in het vlees betrouwen.” (Fil 3:3)
“Want niet die zichzelven prijst, maar dien de Heere prijst, die is beproefd.” (2Kor 10:18)
Ja ik roem in God; ik prijs 't onfeilbaar woord; Ik heb het zelf door woord en Geest uit Zijnen mond gehoord; Ten dage, als ik riep, zo hebt Gij mij verhoord; Gij hebt mij versterkt met kracht in mijn ziel.(Psa 56:5 ber. Psa 138:3) en zo heb ik geloofd en daarom zing ik daarom zing ik van genâ,van ontferming en verlossing
door het bloed van Golgotha.
Daarom zing ik U, die stervend
alles, alles hebt volbracht,
Lam Gods, dat de zonde wegneemt,
Lam van God, voor ons geslacht!(https://gezangboek.nl/k_Heb_geloofd_en_daarom_zing_ik.html)
S.A. Top
"Kortom, we kunnen veel beter als volgt spreken: de rechtvaardiging is 100 procent het werk van God. De verdienende oorzaak is 100 procent het werk van Christus. De wedergeboorte is 100 procent het werk van de Heilige Geest. En de daad van geloof is 100 procent het werk van de mens. Op deze manier worden de remonstrantse en rooms-katholieke visie wél uitgesloten. De rooms-katholieken zeggen immers dat onze werken ook verdienende oorzaak zijn. De remonstranten zeggen dat de wedergeboorte ook ons werk is. Beide visies worden weersproken als we duidelijk maken over welke oorzaak van het heil we het hebben. Het hypercalvinisme wordt uitgesloten omdat we staande houden dat de daad van geloven 100 procent het werk van de mens is."
Uit bovenstaande woorden blijkt duidelijk dat GvdB een rooms-katholieke remonstrantse semi-pelagiaanse arminiaanse doodstaat loochenaar is. Dus de ene keer openbaart GvdB zich als een doodstaat prediker en de andere keer weer als een doodstaat loochenaar. GvdB waait met alle winden mee behalve met de wind des Heiligen Geestes. Geloven is volgens GvdB 100% het werk van de mens. Daaruit volgt dat een mens door zijn eigen werken zalig wordt en dat is roomskatholiek. Dus hij schrijft de roomskatholieke visie te weerspreken. Maar ondertussen leert hij de roomskatholieke visie. Bovendien is dit arminiaans remonstrants want hij legt geloofsvermogens in de mens want geloven is volgens GvdB 100% het werk van de mens. GvdB schrijft het remonstantisme te weerspreken maar ondertussen leert hij het. Daarom leert hij dat zalig worden Gods werk en mensen werk is. Dus God doet wat en de mens ook. Dat is nu juist wat het semi-pelagianisme uitmaakt. Als geloven 100% mensen
werk is dan is het 0% Godswerk. Nu weet je hoe GvdB zichzelf en anderen bedriegt. En zo wordt het ware zaligmakende werk van God in de uitverkorenen onder de noemer hypercalvinisme verduisterd, gelasterd en verketterd. En zo komt onder de leer van GvdB geen een mens tot waar zaligmaked geloof.
Daarna schrijft GvdB:
"Voor wie dit terug wil zien in de kanttekeningen van de Statenvertaling, verwijs ik naar Romeinen 3:24."
Maar in de kanttekening van Romeinen 3:24 staat helemaal nergens dat het geloof 100% mensenwerk is. Wat een bedrieger zeg.
Wat leert de catechismus? dat het ware geloof het vaste vertrouwen in zich heeft (naast kennis en toestemmen) dat de Heilige Geest door het evangelie in mijn hart werkt. (Zondag 7 antwoord 21) Dus het geloof is 100% het werk van de Heilige Geest door het woord Gods in mijn hart.
Maar kan de catechismus dit bewijzen uit Gods woord? Dat leer ik mijn kinderen ook altijd. Kan het bewezen worden uit Gods woord? En is het aangeleverde bewijs deugdelijk en geldig?
De catechismus bewijst uit Gods woord dat het geloof door Gods Geest gewerkt en van God geschonken is:
“Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.” (Gal 5:22)
“Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave; Niet uit de werken, opdat niemand roeme.” (Ef 2:8-9)
Door Hem, Door Zijn Geest, zovelen als er veroordineerd waren geloofden. Ja de verkiezing wordt door GvdB ook zoveel mogelijk verzwegen.
“Die door Hem gelooft in God, Welke Hem opgewekt heeft uit de doden, en Hem heerlijkheid gegeven heeft, opdat uw geloof en hoop op God zijn zou. Hebbende dan uw zielen gereinigd in de gehoorzaamheid der waarheid, door den Geest, tot ongeveinsde broederlijke liefde, zo hebt elkander vuriglijk lief uit een rein hart;” (1Pet 1:21-22)
“Als nu de heidenen dit hoorden, verblijdden zij zich, en prezen het Woord des Heeren; en er geloofden zovelen, als er geordineerd waren tot het eeuwige leven.” (Hand 13:48)
Het geloof is uit de Roepende. Let wel niet in de Roepende maar uit de Roepende in de mens gelegd en gewerkt door Gods Geest naar Zijn voornemen.
“Want als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleve, niet uit de werken, maar uit den Roepende;” (Rom 9:11)
“Die ons heeft zalig gemaakt, en geroepen met een heilige roeping; niet naar onze werken, maar naar Zijn eigen voornemen en genade, die ons gegeven is in Christus Jezus, voor de tijden der eeuwen;” (2Tim 1:9)
Kijk de roomskatholieke remonstrantse arminiaanse semi-pelagiaan roemt in zijn eigen werk. Zet zelf zijn kruisje bij het evangelie. Eigenhandig, eigen werken. Maar dat is niet het ware zaligmakende geloof van de Christus der schriften.
“Maar die is een Jood, die het in het verborgen is, en de besnijdenis des harten, in den geest, niet in de letter, is de besnijdenis; wiens lof niet is uit de mensen, maar uit God.” (Rom 2:29)
“Want wij zijn de besnijding, wij, die God in den Geest dienen, en in Christus Jezus roemen, en niet in het vlees betrouwen.” (Fil 3:3)
“Want niet die zichzelven prijst, maar dien de Heere prijst, die is beproefd.” (2Kor 10:18)
Ja ik roem in God; ik prijs 't onfeilbaar woord; Ik heb het zelf door woord en Geest uit Zijnen mond gehoord; Ten dage, als ik riep, zo hebt Gij mij verhoord; Gij hebt mij versterkt met kracht in mijn ziel.(Psa 56:5 ber. Psa 138:3) en zo heb ik geloofd en daarom zing ik daarom zing ik van genâ,van ontferming en verlossing
door het bloed van Golgotha.
Daarom zing ik U, die stervend
alles, alles hebt volbracht,
Lam Gods, dat de zonde wegneemt,
Lam van God, voor ons geslacht!(https://gezangboek.nl/k_Heb_geloofd_en_daarom_zing_ik.html)
S.A. Top