donderdag 10 augustus 2023

Avondje Geloofstoerusting: de wet. Deel twee. Plus aanspraak GGinNED.

Deel twee van de lezing over de wet verzorgd door dr ds Gert vd Brink. Opnieuw losjes geciteerd en van mijn commentaar voorzien. Het is interessant om te zien hoe juist twee door mij op mijn blog besproken en bepreekte dichtregels uit psalm 25 steeds terugkomen in deze twee lezingen. Misschien wel juist daarom. Ook interessant om te zien hoe er eerst vol stelligheid verkondigt word: alleen het evangelie zonder voorwaarden. Maar nu dat volgens schrift en belijdenis aantoonbaar onhoudbaar is wordt de wet er toch maar schoorvoetend bij genomen. Want ja anders valt je zodanig uit de toon dat zelfs de meest toegewijde volgelingen het door beginnen te krijgen. Ik denk dat ze bij stichting geloofstoerusting toch wel een vergadering hebben belegd hoe ze dit gaan oplossen. En toen hebben ze denk ik bedacht het lijkt ons toch wel verstandig ook iets over de wet te gaan zeggen. Hadden ze beter niet kunnen doen want ze spreken valsheid. Maar gelukkig hun spraak maakt hen openbaar en in het licht van Gods waarheid vallen ze toch door de mand. Je moet altijd onthouden de duivel maakt ook misbruik van de waarheid maar hij liegt altijd.

Het eerste wat opvalt is dat in de eerste lezing dominees eerst wordt verweten dat ze zeggen wet en evangelie te preken. Maar in de tweede lezing worden die  dominees daarna verweten dat ze zeggen alleen wet te prediken. Ja zo kun je natuurlijk blijven schuiven met fictieve uitspraken en fictieve dominees. Maar nu gaat GvdB na alle tegenspraak en weerleggingen ook wet en evangelie prediken. Natuurlijk halfbedekt met een beschuldigende vinger naar de dominees die het verkeerd zouden doen maar ondertussen heeft hij zijn draai gemaakt en predikt ook hij de wet maar in een verdraaide valse zin. Zo gaat dat als je niet door Gods Geest wordt geleid. Je zou ook kunnen denken: hij gaat de goede richting op en binnenkort kan hij zich melden bij de GGinNed. Let op mijn woorden straks wordt hij een doodstaat prediker. Ja dat is natuurlijk vloeken in de jijdaar kerk. Maar ik ga het bewijzen.

GvdB beweert: als het over de tweeslag wet en evangelie gaat, dan gaat het over hoe wij behouden worden, zalig worden. Maar er zijn ook andere betekenissen.

Dit onderscheid werd in de eerste lezing niet gemaakt maar hij beweert nu ook zelf dat de wet een positieve uitwerking heeft: een leefbare samenleving.

GvdB beweert: De wet is ook het richtsnoer van de dankbaarheid
De regel der dankbaarheid. Als mensen tot geloof gekomen zijn. En zij stellen de vraag hoe kan ik zodanig leven dat het tot eer van God is. Dan komt die wet opnieuw ter sprake. Zo staat het in de heidelbergse catechismus en psalm 1 en 119 en het liefdesgebod in de eerste brief van Johannes.

Deze valse leer is al eens weerlegd. Tenminste als je het woord wet laat slaan op de tien geboden. Want anderzijds: “Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is; Opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust.” (2Tim 3:16-17).
De psalmen zijn geschreven toen Israël onder de tuchmeester was dus dat is geen bewijs. En Johannes wijst niet naar Mozes maar naar het evangelische liefdesgebod van Christus naar het voorbeeld van Zijn liefdesoffer: “Dit is Mijn gebod, dat gij elkander liefhebt, gelijkerwijs Ik u liefgehad heb. Niemand heeft meerder liefde dan deze, dat iemand zijn leven zette voor zijn vrienden.” (Joh 15:12-13)

Maar als je gelooft en leert dat de regel der dankbaarheid de tien geboden zijn dan ben je wel van harte welkom bij de GGinNed. Maar bij mij niet. Want volgens deze leer zijn alle kinderen van God in de praktische heiligmaking publieke sabbatschenders maar er wordt er nooit een onder de tucht gezet. En waar de tucht niet gehandhaaft wordt is de ware kerk niet. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen kinderen van God in zouden kunnen zijn of bekeerde ambtsdragers. Maar dat betekent wel dat ze zich in leer en leven ontgaan. Als je met de paplepel valse leringen krijgt gevoerd en daar altijd in hebt gezeten dan heb je een verduisterd beeld. En dit slaat op al die kerkverbanden die bouwen op de puinhopen van kerk der reformatie. Dan ga je alles in het licht van die dwalingen zien en verklaren. Zelfs als God je ziel gered (en dan bedoel ik echt gered door recht niet dat arminiaanse zelfbedrog) heeft ga je dat uitleggen naar die valse leer. En als je dan gewezen wordt op de waarheid ja dan houdt je het toch maar bijvoorbeeld bij de leer van Kersten boven de leer van Christus. Want dat was toch zo'n bekeerde geleerde man. En Theodorus van der Groe ja die doet er niet toe. En zo zitten vele kinderen van God in de duisternis te slapen en anderen menen met die leer al een kind van God te zijn. De leer van: met ontdekking heb je leven, bewusteloos in Christus ingelijfd, wel wedergeboren maar niet gerechtvaardigd, en niet alle kinderen van God kennen de rechtvaardigmaking. Even een zijweg die ik niet onbenoemd kan laten. Als God een zondaar door woord en Geest ontdekt aan zijn doodstaat is hij nog steeds morsdood in de zonden en de misdaden en niet levendgemaakt in Christus. De inlijving in Christus is altijd bewust door het geloof door het gehoor van het gepredikte woord door de Heilige Geest. En door dit geloof is een zondaar gerechtvaardigd:  “Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onzen Heere Jezus Christus;” (Rom 5:1) “Gij, die wedergeboren zijt, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord van God.” (1Pet 1:23) geloof, rechtvaardigmaking, wedergeboorte. Alleen zo ben je een kind van God: “Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;” (Joh 1:12) dus beweren dat er kinderen van God zijn die niet gerechtvaardigd zijn door het geloof is in eeuwigheid onmogelijk! Maar in de GGinNed leren ze het. Dat heb ik zelf gehoord. Ja dat krijg je als je wat of wie dan ook verheft boven Gods woord. En dan wel klagen over scheuringen maar voorbijgaan aan de oorzaken. En dan heb je een kerkenraad en die kunnen het zo goed met de dominee vinden er valt nooit een onvertogen woord. Maar daar zijn Christus en Zijn gemeente niet mee gediend. En dan maar zelfgenoegzaam avondmaal houden alsof er geen breuken geslagen zijn. En zonder er alles aan te doen om te komen tot eenheid in waarheid. Dus bij deze het bevel van Christus aan de GGinNed bekeert u (van uw dwalingen) en gelooft het evangelie.

GvdB beweert het evangelie is 2 korinthe 5 de bediening der verzoening, en de wet is de bediening der verdoemenis 2 korinthe 3.

Dus als je door de bediening der verzoening verlost bent geworden van onder de bediening der verdoemenis. Dan moet je daarna weer onder de bediening der verdoemenis dat is wat de reformatie leert, en vele refokerken, en ook GvdB. Maar als Christus de eis der wet heeft voldaan. Dan heeft de wet mij niets meer te eisen want ik ben het eigendom van Christus geworden en niet van Mozes. Je moet weer terug naar de wet die jou volgens GvdB een verkeerd Godsbeeld geeft. In mijn vorige artikel over het eerste deel van deze lezing ben ik daar al op ingegaan. Dus ja hoe tegenstrijdig krom verdraaid vals wil je het hebben? Wat een verduistering van de wandel naar het evangelie in Christus door het geloof dat door de liefde is werkende. Niet in oudheid der letter. “Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, overmits wij dien gestorven zijn, onder welken wij gehouden waren; alzo dat wij dienen in nieuwigheid des geestes, en niet in de oudheid der letter.” (Rom 7:6) “Want in Christus Jezus heeft noch besnijdenis enige kracht noch voorhuid, maar het geloof, door de liefde werkende.” (Gal 5:6) “En wandelt in de liefde, gelijkerwijs ook Christus ons liefgehad heeft, en Zichzelven voor ons heeft overgegeven tot een offerande en een slachtoffer, Gode tot een welriekenden reuk.” (Ef 5:2)  Ik heb nooit in Egypte stenen gebakken voor de Farao. Maar ik lag wel hopeloos verloren in Adam. Die regel der verdoemenis staat in in Genesis 2:17 “Maar van den boom der kennis des goeds en des kwaads, daarvan zult gij niet eten; want ten dage, als gij daarvan eet, zult gij den dood sterven.” (Gen 2:17) En uit die verlorenheid heeft Christus me gered en niet Mozes. Maar als je je zelf onder het juk der dienstbaarheid van de wet van Mozes wilt brengen ga je gang maar ik doe niet mee. Wil je de tien woorden gehoorzamen? Houdt zaterdag de sabbat en laat u besnijden en doe dan de hele wet, Christus is u ijdel.

Gvdb beweert: waarom zou je nog de wet prediken als er evangelie is? En toch geef ik hier de nodige aandacht aan. Omdat er helaas nogal veel dominees zijn die het omkeren. Die zeggen: "waarom zou ik evangelie preken als het toch met de wet begint als God een mens de bekering geeft, wedergeboren maakt dan begint het met de wet" (einde fictief citaat) aldus deze (fictieve) dominees.

En nu vraag ik GvdB om nu nogal veel dominees met naam aan te wijzen en letterlijk te citeren met (audio)bewijs dat zij deze uitspraken doen. Doet hij dat niet dan is hij een leugenaar en lasteraar. GvdB doet net of een mens op neutrale grond staat en de keuze heeft tussen wet en evangelie. Maar de waarheid is dat het ganse menselijke geslacht onder de bediening der verdoemenis verkeert door onze val in Adam. Wij hebben de keuze al gemaakt en liggen verloren, rampzalig, dood in de zonden en in de misdaden en verblijven in deze wereld in ellende buiten het paradijs en de toorn Gods rust op ons. En we verkeren onder het geschonden recht Gods onder de tijdelijke oordelen tot ons leven word afgesneden en wij voor eeuwig rechtvaardig omkomen in onze ongerechtigheid als we niet tot genade komen. En wie weten dat? wie gevoelen dat? Wie erkennen dat? Wie belijden dat? Wie buigen daarvoor? Degenen die dat van God geleerd hebben. En hoe leren zij dat van God ? Door woord en Geest. Luister maar naar Paulus. Zegt Paulus: kijk naar Jezus kom maar naar Hem toe? Nee Paulus komt met het juiste beeld van God door prediking van de waarheid, heel Gods woord, al de raad Gods, inclusief de wet. “Wij dan, zijnde Gods geslacht, moeten niet menen, dat de Godheid goud, of zilver, of steen gelijk zij, welke door mensenkunst en bedenking gesneden zijn.” (Hand 17:29) “Gij zult ulieden geen afgoden maken; noch gesneden beeld, noch opgericht beeld zult gij u stellen, noch gebeelden steen in uw land zetten, om u daarvoor te buigen; want Ik ben de Heere, uw God!” (Lev 26:1) en komt Paulus dan met liefde, vergeving en zaligmaken? Nee met bevel tot bekering en aanzegging van het oordeel. “God dan, de tijden der onwetendheid overzien hebbende, verkondigt nu allen mensen alom, dat zij zich bekeren. Daarom dat Hij een dag gesteld heeft, op welken Hij den aardbodem rechtvaardiglijk zal oordelen[...](Hand 17:30-31) en daarna komt Paulus met Christus aan als de Man van de doden opgewekt. Dus de bediening der verdoemenis heeft plaats in de prediking van Paulus en die komt nog voorop ook. En let daarbij vooral op de uitspraak "tijden der onwetendheid". Want daarin ligt nu net het verlies van het beeld Gods in getekend en daarmee de zondeval.

De duivelse streek die GvdB zijn kijkers en luisteraars levert is dat hij God voorstelt in de wet als een liefdeloze tiran en boeman. Om ze tot een arminiaanse aanneming van het evangelie te manipuleren. Maar in het kader van Israël en de wet van Mozes. Begint God Israël te wijzen op Zijn liefde jegens hen: “Ik ben de Heere uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis, uitgeleid heb.” (Exo 20:2) daarna heeft de Heere veertig jaar verdriet gehad van dit volk en zijn ze door hun eigen zonde en ongeloof omgekomen in de woestijn. Dat lag niet aan de liefdevolle God of Zijn wet. Als je ziet dat God je Schepper is, dat God liefde is en dat Gods wet heilig en goed is wat kun je er dan nog op tegen hebben. Al moet je tot je afgrijzen, verdriet en schaamte achter komen dat je aan de eis der wet niet beantwoorden kan of wil. En dat de oorzaak daarvan ligt in jezelf in je diepe val in Adam. Hoe kan je het dan niet met God eens zijn in Zijn rechtvaardig oordeel?

GvdB beweert: eindeloos vaak krijg je te horen van het recht van God maar zelden hoor je over de zaligmaker. En hoe vaak krijg je dan de vriendelijke ogen van Jezus te zien.

Ik ga zelf elke zondag twee keer voor en het gaat bij mij ALTIJD over recht EN genade. Ik heb onlangs nog een liturgie gepubliceerd waarin ik kernachtig in 4 punten de preek samenvat en waar alle stukken aan de orde komen. De waarheid is dat GvdB zelf niet door recht verlost is geworden en de prediking van Gods recht haat. Met je geesteloze arminiaanse dwaze maagden kruisje bij het evangelie sta je straks buiten met een uitgedoofde lamp.

GvdB beweert: het gaat ook nooit gebeuren dat jij het eens gaat worden met deze God. Want de wet geeft jou alleen maar negatieve gedachten over God.

Gelukkig mocht ik het wel eens worden met God. En kreeg ik goede gedachten van God en veroordeelde ik mijzelf. Dat GvdB het niet eens is geworden met God dat ligt voor zijn verantwoording zullen we maar denken. In mijn vorige artikel heb ik daar al over geschreven uit mijn eigen leven en uit Gods woord bewezen: “Maar de andere, antwoordende, bestrafte hem, zeggende: Vreest gij ook God niet, daar gij in hetzelfde oordeel zijt? En wij toch rechtvaardiglijk; want wij ontvangen straf, waardig hetgeen wij gedaan hebben; maar Deze heeft niets onbehoorlijks gedaan.” (Luk 23:40-41). GvdB is degene die negatieve gedachten over God en Zijn wet en recht en oordeel aan het voeden is in de harten van zijn hoorders. Dat ligt zeker niet aan de wet maar aan zijn valse voorstelling van Gods wet en aan de zondige harten van de hoorders. De Heilige Geest leidt in al de waarheid en maakt een mens eerlijk voor God en doet hem buigen voor God. Maar ja als je dat mist dan trap je er maar tegen.

GvdB beweert: we hebben de wet nodig voor zelfkennis anders zien we alleen onze mooie opgepimpte kant.

Dit is natuurlijk maar een halve waarheid. Maar desondanks moet GvdB toch weer toegeven dat de prediking van de wet noodzakelijk is. Hij is inmiddels toch al een halve voorwaardelijke doodstaat prediker geworden.

GvdB beweert : de catechismus zegt waaruit kent gij uw ellende uit de wet Gods. Er staat niet waaruit kent gij God.
De wet brengt ons niet tot een Goed Godsbeeld maar de wet brengt ons wel tot een goed zelfbeeld.

Weer een halve waarheid want het ene sluit het ander als eerder aangetoond niet uit maar in. Wij kennen God uit de natuur en de heilige schriftuur. Bovendien is de bediening van Gods Geest alleszins noodzakelijk: “Maar tot den huidigen dag toe, wanneer Mozes gelezen wordt, ligt een deksel op hun hart.” (2Kor 3:15) en waarin onderscheidt zich een ongelovige refo van een ongelovige jood?
Zie je die GvdB hij begint al een echte doodstaat prediker te worden.

GvdB beweert: als je geen zelfkennis hebt ga je geen verlossing zoeken. En als je geen Godskennis hebt ga je de verlossing niet bij God zoeken.

Het regent "kleine lettertjes" nu hebben we ook al zelfkennis en Godskennis nodig. Wat een voorwaardelijke evangelieprediking toch.

GvdB beweert: stel dat je hier vanavond bent en het evangelie niet gelooft en je hebt het gehoord maar je gelooft het niet. Dan heb jij vanavond een wet zonder evangelie. Dan wordt jou toestand bepaald  door de wet. Dan is jou toestand zoals de wet het beschrijft. Je ben hier wellicht gekomen met de gedachte dat je een zoekend mens bent, betrokken en serieus. Maar dat is niet waar. Als je het evangelie niet gelooft dan gaat de wet jou zeggen wat je bent een ellendeling een vijand van God. Dat je Hem haat en je tegen Hem verzet. Je veracht de genade van God en beschouwt hem als een leugenaar. Al die bedreigingen en die verdoemenis en die vloek zijn op jou van toepassing. Waarom moet ik dat zeggen vanavond ? Omdat je nog nooit hebt geloofd. Je hebt nog nooit de wet geloofd. En je denkt dit is weer van die sombere domineespraat...... En dan citeert GvdB ook nog psalm 119:69  waarin het gaat over Gods heilig recht.

Heel sluw wat hier gebeurt. GvdB draait alles om. wij zijn blijkbaar door onze val en zonde onder het evangelie. En hij predikt nu een voorwaardelijke wet. Als je niet gelooft dan heb je de wet. Maar wij waren en zijn van nature onder de wet ook toen er nog geen val of evangelie geopenbaard was. Onze staat werd altijd al bepaald door onze verhouding tot God en onze gehoorzaamheid aan Zijn gebod. En van gevallen nature gelooft niemand in het evangelie in zaligmakende zin. En ook heeft de mens geen recht begrip van zichzelf en van God en Zijn woord en wet.
“Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.” (1Kor 2:14). “Maar zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen. Want die tot God komt, moet geloven, dat Hij is, en een Beloner is dergenen, die Hem zoeken.” (Heb 11:6).
GvdB is er in zijn geweten van overtuigd geworden dat die "sombere domineespraatjes" noodzakelijk zijn voor de ongelovigen. Maar dat wil en kan hij niet rechtstreeks toegeven want dan moet hij ook toegeven dat hij een stikonbekeerde valse leraar is. Die het bij het verkeerde eind had. En waarom geeft hij dat niet rechtstreeks en eerlijk toe ? Omdat hij het evangelie en het geloof voorop laat gaan. Maar Gods woord leert ons dat het gebod eerst was en daarna het ongeloof de zonde en de val. Toen God Adam opzocht kwam Hij met het gebod en Zijn geschonden recht en het oordeel. Daarna met evangelie. Dat openbaarde en paste God zelf toe aan Adam en Eva. Dat konden ze zelf niet zien of grijpen en al helemaal niet geloven voordat God het persoonlijk schonk. Maar waarom moet GvdB de wet prediken ? Vanwege het ongeloof. Waarin ? In het evangelie en de wet. Waarom? Om je ellende en vijandschap te openbaren. Dus predikt GvdB nu de doodstaat van de mens, een ellendige ongelovige vijand van die lieve heilige rechtvaardige barmhartige drieënige God en Schepper. Hier heb je het bewijs dat GvdB een doodstaat prediker is geworden. Vertel het maar niet aan Koos de Jong van stichting JijDaar! hij zou van schrik een hartaanval kunnen krijgen. En daar blijft het niet bij nu gaat GvdB ook nog het verdoemende recht Gods preken want de bedreiging van Gods geboden, de vloek en de verdoemenis zijn van toepassing. Van toepassing mensen ja dat lees je of hoor je goed. Maar ondertussen blijft GvdB een vijand van die waarheid. Want hij heeft die toepassing nog nooit gemaakt in zijn eigen geweten door het ontdekkende, overtuigende, overbuigende, vernederende werk van de Heilige Geest. Waardoor de mens in het oordeel gebracht wordt en in dikke duisternis op de plaats van het gericht op Golgotha's kruisheuvel terecht komt. Waar o ongedacht wonder van genade Christus hem wacht. Daar hangende in plaats van zondaren die naar recht voor eeuwig verdoemd moeten worden. Ja anders kom je er nooit. En de bevinding van David in psalm 119:69 die wordt in de hel en in de hemel gezongen beweert GvdB. Maar David beleefde en zong het hier op aarde.

GvdB beweert: als jij niet wilt komen in de ellende die de wet ons schildert moet je niet bij de wet zijn.

Weer draait GvdB de zaak om. Want wij zijn al onder de wet. Dat is nooit een keuze geweest. We zijn al in de ellende dat is geen keuze meer. Niet omdat we niet geloven in het evangelie. maar omdat we hebben overtreden! Maar dat weten we niet eens. Dat moeten we leren, RECHT leren. Niet met de beschouwing van de natuurlijke mens, maar door de Heilige Geest. Maar dat hoeft van GvdB niet. Je moet van hem zoveel mogelijk het evangeliezaad op de steenrots en bij de weg en tussen de doornen zaaien dan komt het snel op en dan heb je snel vrucht. En dat het dan weer verdord, en afgepakt wordt door de duivel, en verstikt wordt door de zonde ach dat doet er niet toe.

GvdB beweert: dominees zeggen als jij zalig wil worden dan moet je beginnen bij de wet.

Maar er is geen mens die zalig wil worden. Wij hebben de zaligheid in het paradijs in God verworpen en zijn van de zaligheid in God afgevallen en in de armen van de duivel gevallen en hebben Gods gebod overtreden. Wij haten van gevallen nature God en Zijn Gezalfde. “Want een iegelijk, die kwaad doet, haat het licht, en komt tot het licht niet, opdat zijn werken niet bestraft worden.” (Joh 3:20). “De wereld kan ulieden niet haten, maar Mij haat zij, omdat Ik van dezelve getuig, dat haar werken boos zijn.” (Joh 7:7). “Die Mij haat, die haat ook Mijn Vader.” (Joh 15:23) “Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt. Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.” (Rom 3:11-12) een vijandig mens moet verslagen tot overgave gewongen worden.

“O (GvdB) gij kind des duivels, vol van alle bedrog, en van alle arglistigheid, vijand van alle gerechtigheid, zult gij niet ophouden te verkeren de rechte wegen des Heeren?” (Hand 13:10)
Gods Woord houdt stand in eeuwigheid, En zal geen duimbreed wijken! Beef, Satan! Hij, die ons geleidt, Zal U de vlag doen strijken!

GvdB beweert: de wet zegt als jij bevrijd wilt worden moet je daar niet zijn.

Maar dat zegt de wet nergens. De wet zegt: Uw schepper heeft u uw bestaan gegeven hoor naar mij en uw ziel zal leven en niet sterven. En in geval van de wet van Mozes zegt de wet tot Israël: de Heere heeft u verlost uit Egypte waar u de dood vond. Hoor naar mij en uw ziel zal leven en niet sterven want Ik doe barmhartigheid aan duizenden dergenen die Mij liefhebben en Mijn geboden onderhouden. Gods geboden laten de mens nooit vrij gaan maar willen de mens in gehoorzaamheid in de liefde Gods vasthouden op straffe des doods.

GvdB beweert: wat jij wellicht hoort, dat er maar een weg is, en dat begint met de wet,   en verderop komt het evangelie.

Ja dat heb ik uit de Heidelbergse Catechismus geleerd en uit het Kort Begrip en uit de Nederlandse geloofsbelijdenis en de Dordtse Leerregels en het Psalmboek en uit Gods Woord en door Gods Geest.

GvdB beweert: dan moet je dat allemaal gaan meemaken. Dan moet je de vloek gaan ervaren. Dan moet je met alles de dood in. Dan moet je buigen onder het recht van God. Maar als ik vanavond de wet breng dan zeg ik niet dat je dit allemaal moet beleven en meemaken. Integendeel ik breng deze boodschap om te voorkomen dat jij dat meemaakt. Waarom wordt de wet gepreekt om te voorkomen dat het gebeurt. Moet jij de angst der hel leren kennen, nee natuurlijk niet. Je moet er alles aan doen om te voorkomen dat de angst der hel jou in zijn greep krijgt. Moet jij je verlorenheid gaan voelen. Moet jij verloren gaan onder het recht van God, Integendeel. Ik preek de wet in de hoop dat je daar nooit, nooit, nooit komt. In die Godverlatenheid en verlorenheid van de wet. Want als je daar wel komt is het te laat. Ja zeg je maar ik heb mensen wel eens horen vertellen dat ze dat echt hebben meegemaakt. Dat ze verloren zijn en de angst der hel hebben ervaren. Hoe kan dat dan die mensen hebben dat toch echt beleefd. Nee mensen hebben dat niet beleefd. Nee. Er is geen sterveling op aarde die de angst der hel gevoeld heeft. Want als je de verlorenheid voelt dan ben je verloren. Want als jij de angst der hel en de verlorenheid zonder Christus wil zien. Dan moet je niet naar iemand gaan die zegt dat hij dat meegemaakt heeft. Want die heeft het niet meegemaakt. Je kunt dit niet beleven en levend blijven is onmogelijk. Er is geen mens die dit kan meemaken en leven. Het is niet waar dat je het kunt beleven. En het is al helemaal niet waar dat je het moet beleven. Want je kunt dit alleen maar meemaken als je dit evangelie radicaal verbergt en vergeet.

Ja als God de Heilige Geest de ongelovige wereld overtuigt van zonde. Dan leert een een mens hoe de goede God in liefde de mens goed geschapen heeft. Dat die goede mens onder het goede gebod van de goede God een goed leven had. En dat die mens zichzelf van God afgekeerd heeft  en tegen het Gebod Gods zichzelf de drievoudige dood gegeten heeft. De geestelijke, tijdelijke en eeuwige dood. Want de mens was niet vrijblijvend onder de wet maar op straffe des doods. Gevallen, kennende goed en kwaad, het beeld Gods verloren, onrechtvaardig, naakt, schuldig, vrezende, met maar een vooruitzicht de dood, en daarachter de tweede dood. En die bevinding van Adam en Eva. Die gaat de Heilige Geest alle uitverkorenen geven die naar hun gevallen beeld uit hen geboren worden. Want je wordt natuurlijk wel geestelijk dood in de zonde en de misdaden geboren en je leert je naaktheid uitwendig kennen en je komt er achter dat je gaat sterven. maar niet met de bevinding van Adam en Eva. Je kent God en Zijn recht en je overtreding NIET, niet bevindelijk, niet geestelijk, niet recht, hooguit beschouwelijk, natuurlijk, uitwendig.
De uitverkorenen die komen er door Goddelijk onderwijs achter dat ze verloren liggen en verloren gaan zoals ze geboren zijn en leven en sterven en dat rechtvaardig. Voor mensen die zich zo bevinden door Goddelijk onderwijs is Christus gekomen. Die mensen zijn de wereld, de goede aarde waarin het evangeliezaad wortel schiet en volstandig vrucht draagt “Want de Zoon des mensen is gekomen om zalig te maken, dat verloren was.” (Mat 18:11) “Want deze mijn zoon was dood, en is weder levend geworden; en hij was verloren, en is gevonden! En zij begonnen vrolijk te zijn.” (Luk 15:24)
De uitverkorenen komen er door Goddelijk onderwijs achter dat ze onder de vloek zijn en dat rechtvaardig. “Want zovelen als er uit de werken der wet zijn, die zijn onder den vloek; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet, om dat te doen.” (Gal 3:10) en niemand is in en met Adam en Eva in de paradijswet gebleven. En ook niet met Israël in de wet van Mozes.
De uitverkorenen gaan door Goddelijke overtuiging buigen voor de waarheid dus buigen voor Gods recht en rechtvaardig vonnis. “Ja, wij hadden al zelven in onszelven het vonnis des doods, opdat wij niet op onszelven vertrouwen zouden, maar op God, Die de doden verwekt;” (2Kor 1:9)
De uitverkorenen die komen er door Goddelijk onderwijs achter ze van God gescheiden er hopeloos aan toe zijn. “Dat gij in dien tijd waart zonder Christus, vervreemd van het burgerschap Israëls, en vreemdelingen van de verbonden der belofte, geen hoop hebbende, en zonder God in de wereld.” (Ef 2:12)
David getuigt de Godverlatenheid te kennen. “Mijn God, mijn God! waarom hebt Gij mij verlaten, verre zijnde van mijn verlossing, van de woorden mijns brullens?” (Psa 22:2)
David getuigt de angsten der hel te kennen. “De banden des doods hadden mij omvangen, en de angsten der hel hadden mij getroffen; ik vond benauwdheid en droefenis.” (Psa 116:3)
Hannah getuigt. “De HEERE doodt en maakt levend; Hij doet ter helle nederdalen, en Hij doet weder opkomen.” (1Sam 2:6)
Jesaja getuigt. “In een kleinen toorn heb Ik Mijn aangezicht van u een ogenblik verborgen; maar met eeuwige goedertierenheid zal Ik Mij uwer ontfermen, zegt de HEERE, uw Verlosser.” (Jes 54:8)
En ik heb er zelf iets van meegemaakt in het gezicht van Christus aan het kruis.
Dat heeft de Heere Zelf bevestigd.
En met mij een hele hemel vol.
Dus ja wie is dan GvdB? Niets helemaal niets. Een leugenaar, een lasteraar, een bedrieger.

GvdB beweert: de wet is altijd jou vijand

Nee wij zijn een vijand van de wet. Net andersom.

GvdB beweert: en dan kun je hier vanavond zitten en alle bedreigingen en vloeken en alle dreigementen en noem maar op van de wet aanhoren zonder dat er ook maar iets van angst in je hart hoeft te komen. Want Christus heeft voor ons de wet vervuld. En Christus heeft gedaan wat de wet eist.

Zo kan je er ook bij zitten als je de zonde tegen de Heilige Geest hebt gepleegd. Of je geweten toe hebt geschroeid als met een brandijzer. Of jezelf bedriegt. Of gewoon in je doodstaat er bij zit. Of als een atheist.

GvdB beweert: het evangelie is niet voor mensen die verbroken en verbrijzeld zijn, schuldbewust zijn, zachtmoedig zijn.

Wie heeft er nu gelijk de Heilige Geest of GvdB ? “De Geest des Heeren HEEREN is op Mij, omdat de Heere Mij gezalfd heeft, om een blijde boodschap te brengen den zachtmoedigen; Hij heeft Mij gezonden om te verbinden de gebrokenen van harte, om den gevangenen vrijheid uit te roepen, en den gebondenen opening der gevangenis;” (Jes 61:1) “Want Mijn hand heeft al deze dingen gemaakt, en al deze dingen zijn geweest, spreekt de HEERE; maar op dezen zal Ik zien, op den arme en verslagene van geest, en die voor Mijn woord beeft.” (Jes 66:2) “En hij, bevende en verbaasd zijnde, zeide: Heere, wat wilt Gij, dat ik doen zal? (Hand 9:6) “En als zij dit hoorden, werden zij verslagen in het hart, en zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat zullen wij doen mannen broeders?” (Hand 2:37) “De offeranden Gods zijn een gebroken geest; een gebroken en verslagen hart zult Gij, o God! niet verachten. (Psalm 51)

GvdB beweert: ja zegt u ik heb vanvond nog een vraag aan u. Waar moet ik me nu op richten op de wet of op het evangelie. Als ik bekeerd wil worden.

Dit is natuurlijk een valse tegenstelling. bovendien wil een mens niet bekeerd worden. Hij kan zich ook niet bekeren. Een mens moet door God tot God bekeerd worden anders bekeert geen een mens zich. En wat mensen vinden van wat bekering is dat telt niet mee. “Want uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen.” (Rom 11:36) “En Ik zal hun een hart geven om Mij te kennen, dat Ik de HEERE ben; en zij zullen Mij tot een volk zijn, en Ik zal hun tot een God zijn; want zij zullen zich tot Mij met hun ganse hart bekeren.” (Jer 24:7) we hebben te maken met de God van wet en evangelie, van heel Zijn woord. “In Hem, in Welken wij ook een erfdeel geworden zijn, wij, die te voren verordineerd waren naar het voornemen Desgenen, Die alle dingen werkt naar den raad van Zijn wil;” (Ef 1:11)

GvdB beweert: zelfkennis is niet belangrijk want dit is het eeuwige leven dat zij U kennen de enigen en waarachtigen God en Jezus Christus.

Opnieuw een tegenstrijdigheid in de woorden van GvdB want eerder beweerde hij zonder zelfkennis zoek je geen verlossing. Bovendien is ook dit weer een valse tegenstelling zowel zelfkennis als Godskennis als Christuskennis is noodzakelijk.  “Want gij zegt: Ik ben rijk, en verrijkt geworden, en heb geens dings gebrek; en gij weet niet, dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt.” (Openb 3:17) “Onderzoekt uzelven, of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven. Of kent gij uzelven niet, dat Jezus Christus in u is? tenzij dat gij enigszins verwerpelijk zijt.” (2Kor 13:5) en wie zijn die "Zij" die "U kennen" hoor je daar ook bij? Hoe weet je dat ? “En overmits gij kinderen zijt, zo heeft God den Geest Zijns Zoons uitgezonden in uw harten, Die roept: Abba, Vader!” (Gal 4:6) En ja ook dat getuigenis des Heiligen Geestes wordt in onze dagen nageaapt door dwaze maagden maar je komt er bij God niet mee binnen vergeet het maar.

Nou dat was het dan weer. Wil je bedrogen worden voor de eeuwigheid door de duivel met een masker op van vriendelijkheid en mildheid. Dan moet je in de draaimolen van Geloofstoerusting stappen met GvdB aan de knoppen dan ga je voor eeuwig naar de knoppen. “Voorwaar, de onderdrukking zou wel een wijze dol maken; en het geschenk verderft het hart.” (Pre 7:7) Dat is allemaal op deze kermis vol ijdele waan te vinden. De duivel heeft stapels religieuze geschenken om je hart te verderven. Ja een hele kapel vol.

Als je met de schrik van Paulus uit deze draaimolen bent gestruikeld blijf dan maar biddend op de grond liggen voor God “En hij, bevende en verbaasd zijnde, zeide: Heere, wat wilt Gij, dat ik doen zal?[...]” (Hand 9:6)

S.A. Top