maandag 26 augustus 2024

Smart.

Hierbij publiceer ik een brief aan ds K. Veldman
 
Ede, 25-08-2024

Ds Klaas Veldman,

U Spreekt vaak over: 'De HEERE zal voor u strijden en gij zult stil zijn'. Of u mij zult antwoorden weet ik niet maar u zult aan God antwoorden. Ik ben de schrijver van de blog: enaldaareenstukakkerswasvollinzen.blogspot.com Mijn naam is Servaas Top en ik woon in Ede.

De prediker schreef vanuit zijn bevinding: Want in veel wijsheid is veel verdriet; en die wetenschap vermeerdert, die vermeerdert smart. (Prediker 1:18)
Zo beluister ik ook (online) uw preken door de jaren heen soms met veel smart.
Door de dwaasheid der prediking heeft het Gode behaagd zalig te maken die geloven. (1 Korinthe 1:21)
Het geloof is uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods. (Romeinen 10:17)
De dwaasheid der prediking is geen vrijbrief voor allerlei menselijke dwaasheid.
U bent dus als dominee gehouden Gods woord te verkondigen maar tot mijn verdriet verkondigt u daarnaast de Talmoed en de Midrasj.
Deze buitenbijbels Joodse geschriften zijn niet door de Heilige Geest geïnspireerd en zijn niet het door God gebruikte middel om zondaren zalig te maken.
Deze geschriften kunnen niet wijsmaken tot zaligheid en worden veroordeeld door de profeet Jesaja, de profeet Jeremia, De Heere Jezus Christus, De apostel Paulus. (Jesaja 29:13, Jeremia 8:8, Markus 7:13, Filippenzen 3:8, 2 Timotheüs 3:15)
Predik het Woord [...] (2 Timotheüs 4:2)
Lees ook https://enaldaareenstukakkerswasvollinzen.blogspot.com/2023/09/de-dwaasheid-der-prediking.html

Het is ook vreemd dat u de geschriften van degenen die de Christus gekruisigd hebben wel op de kansel brengt maar tegelijk christelijke liederen die opkomen uit het geloof en de leer en bevinding van Gods woord verwerpt.
Wanneer ik door een melodie tot de woorden van een christelijk lied gebracht word, die mijn hart vervullen met heilbespiegelingen vanuit Gods Woord dan mag ik vrolijk worden in de God van mijn heil.
En dan lopen die liederen en de berijmde psalmen en Gods Woord in elkaar over. Dan vloeit mijn mond steeds over van Uw eer gelijk een bron zich uitstort op de velden. (psalm 119:86).
Wij luisteren elke zondagochtend voorafgaand aan de samenkomst naar het orgelspel van het lied: 'Daar juicht een toon daar klinkt een stem' Waarin de opstanding van Christus bezongen wordt. (handelingen 1:22)
Ik heb vroeger op de MAVO een jongen gevraagd dat voor mij in te spelen naar een bepaalde maatsoort in een video en te voorzien van een groen blaadje zodat ik die later kon herkennen en gebruiken in de samenkomsten in huis.
Ik wist dat dat komen ging door openbaringen van God. Ze zullen niet opgenomen worden in de canon van de bijbel maar daarom zijn ze niet minder waar.
Maar van u mag het niet bestaan dat een kind van God vanuit zijn bevinding door Gods Geest geleid de Heere een nieuw lied zingt ?
Is het daarom dat u Gods Woord aanpast aan uw eigen mening en: 'een psalm van David' verandert in: 'een psalm voor David' ?

Zijn het geen psalmen van David en was het niet zijn bevinding toen hij schreef:
'1 VOOR den opperzangmeester, een psalm van David, den knecht des HEEREN, die de woorden dezes lieds tot den HEERE gesproken heeft, ten dage als hem de HEERE gered had uit de hand van al zijn vijanden en uit de hand van Saul.
2 Hij zeide dan: Ik zal U hartelijk liefhebben, HEERE, mijn Sterkte.
3 De HEERE is mijn Steenrots en mijn Burcht en mijn Uithelper, mijn God, mijn Rots, op Welken ik betrouw; mijn Schild en Hoorn mijns heils, mijn hoog Vertrek.
4 Ik riep den HEERE aan, Die te prijzen is, en werd verlost van mijn vijanden.
5 Banden des doods hadden mij omvangen, en beken Belials verschrikten mij.
6 Banden der hel omringden mij, strikken des doods bejegenden mij.
7 Als mij bange was, riep ik den HEERE aan en riep tot mijn God; Hij hoorde mijn stem uit Zijn paleis, en mijn geroep voor Zijn aangezicht kwam in Zijn oren.'

Vele kinderen en knechten van God hebben door de eeuwen heen gedichten en liederen geschreven waarin Gods grote werken verkondigd worden.
Denkt u dat er op heel de wereld en door alle tijden heen maar een mens geweest is die van God zijn gebeden, bevinding, Gods openbaringen, Gods werken, Gods lof verkondigen mag in de vorm van een nieuw gedicht of lied gezongen en begeleid door een muziekinstrument?
David dacht daar in ieder geval heel anders over want in psalm 96 krijgt heel de aarde bevel om de Heere een nieuw lied te zingen.
En in 1 kolossenzen 3:16 wordt de christelijke gemeente bevolen naast psalmen ook in lofzangen en geestelijke liedekens in de Naam van den Heere Jezus elkaar te vermanen en te leren met aangenaamheid in het hart tot den Heere.

Welk een Vriend is onze Jezus die in onze plaats ging staan, ja, Zijn gehemelte is enkel zoetigheid, en al wat aan Hem is, is gans begeerlijk. Zulk een is mijn Liefste, ja, zulk een is mijn Vriend, gij dochteren van Jeruzalem. (Hooglied 5:16)
Kanttekening: Met deze woorden wil de bruid besluiten de uitnemendheid van den Heere Christus boven alle anderen.
Is de Bruidegom uw Echtvriend of bent u Zijn vijand?
Er is geen tegenspraak tussen De Heere Jezus Christus als Vriend en Hem eerbiedig eren als God de Zoon.
Het gebrek aan eerbied komt niet uit het woord maar uit het hart.
De valse godsdienst maakt altijd misbruik van alles maar dat zal een kind van God er niet van weerhouden een recht gebruik te maken van Gods woord en Geestelijke liederen in genade en geloof.

Het aanpassen van Gods Woord en het toevoegen aan Gods Woord is een terugkerend thema in uw prediking.

Er staat niet in Gods woord dat de knecht van de hoofdman over honderd zijn kind was en ook niets over zijn leeftijd en al helemaal niet of hij een zoon der wet was.
Wat u er zelf allemaal bij gelooft is letterlijk bijgeloof en hoort niet op de kansel.
Predik toch het Woord niet de eigen aannames.

En ook staat er nergens in Gods woord dat Abraham de zon de maan en sterren diende. Bent u in Ur der Chaldeeën geweest duizenden jaren geleden ? weet u hoe het er daar aan toe ging ? bent u er getuige van geweest? Jozua 24:2 Noemt alleen Terah de vader van Abraham en de vader van Nahor als afgodendienaar. Maar weet u wat er in het leven van Terah gebeurd is ? Is hij als een afgodendienaar gestorven ? Maar in Genesis 11 staat dat Terah Abraham meenam uit Ur der Chaldeeën om naar het land Kanaän te gaan. Dus ook Terah is de stem van de Heere gehoorzaam geweest, hij brengt Abraham op weg. Wij weten niet wanneer Terah tot bekering gekomen is. Maar de mogelijkheid is er dat Terah tot bekering is gekomen voor Abraham geboren was en dat Abraham nooit de afgoden van zijn vader Terah heeft gediend. Bovendien staat er in Gods Woord: Door het geloof is Abraham, geroepen zijnde, gehoorzaam geweest om uit te gaan naar de plaats die hij tot een erfdeel ontvangen zou; en hij is uitgegaan, niet wetende waar hij komen zou. (Hebreeën 11:8)
Maar een vreemde zullen zij geenszins volgen, maar zullen van hem vlieden, overmits zij de stem der vreemden niet kennen. (Johannes 10:5)
Abraham had kennis aan God in Christus want anders was hij in Ur gebleven.
Er was evangelie in de tijd van Abraham: En Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar Zaad; Datzelve zal u den kop vermorzelen, en gij zult Het de verzenen vermorzelen. (Genesis 3:15)
En de HEERE God maakte voor Adam en zijn vrouw rokken van vellen en toog ze hun aan. (Genesis 3:21)
En Melchizédek, koning van Salem, bracht voort brood en wijn; en hij was een priester des allerhoogsten Gods. (Genesis 14:18)
En er waren gelovigen ook in de tijd van Abraham niet alleen maar afgodendienaars.
Dus waarom belastert u Abraham de vader aller gelovigen ?
lees ook https://enaldaareenstukakkerswasvollinzen.blogspot.com/2019/10/verknipte-hhk-leringen_8.html


Ook beweert u dat Jakob Ezau en zijn vader bedroog. Maar ik zeg u dat veldman Ezau en vader Izak de bedriegers zijn.
Jakob heeft zijn naam: 'hij die de hiel greep' niet gekregen omdat hij een bedrieger was maar omdat hij bij de geboorte zijn broeder Ezau bij de verzenen hield. (genesis 25:26)
Izak ging in tegen Gods geopenbaarde wil dat de meerdere de mindere zou dienen. (genesis 25:23)
Izak wilde Jakob de eerlijk gekochte en betaalde en door God beloofde eerstgeboortezegen niet geven en deze aan Ezau geven.
Wat een onrechtvaardige bedrieger.
Ezau die zijn eerstgeboorte had veracht en verkocht voor brood en een linzenkooksel wilde nu Jakob bedriegen en bestelen van zijn eerlijk gekochte en betaalde door God beloofde eerstgeboortezegen.
Wat een bedrieger.
Jakob had het eerstgeboorterecht gekocht van Ezau voor brood en dat rode linzenkooksel (genesis 25:30-34)
Jakob kwam tot Izak in de naam van Ezau, hij werd Ezau omdat hij dat eerstgeboorterecht gekocht en betaald had.
Daarin ligt het beeld van rechtvaardigmaking door het offer van Christus tot betaling voor de kerk.
Het verbroken lichaam en het vergoten bloed, brood en wijn, brood en rode linzen. (Mattheüs 26:26-28)
En die als Ezau onwaardiglijk eet en drinkt,  die eet en drinkt zichzelf een oordeel. (1 Korinthe 11:27-29)
Zo gaat dat de valse godsdienst viert avondmaal eet van het offer als Hofni en Pinehas en Gods volk moet toekijken.
Maar de Allerhoogste maakt het goed na het zure geeft Hij het zoet. (psalm 17:7-8 berijmd)
Jakob handelde naar recht en door het geloof in Gods belofte het enige wat Jakob te vrezen had was het onrecht van zijn vader en zijn broeder.
In de gang van Jakob ligt ook het beeld van de gerechtvaardigde zondaar.
Brood en dat rode, een slachtoffer van de kudde, de klederen van de eerstgeborene, het vel van de eerstgeborene, de geur van de eerstgeborene.
In dit beeld nadert Jakob in Christus tot God en ontvangt in die weg de zegen. (Romeinen 8:1)
God de Zoon kwam in de menselijke natuur tot God de Vader om te betalen voor Jakob.
Hij de onschuldige droeg de schuld van hen die schuldig zijn om ze te verontschuldigen met Zijn bloed en Zijn gerechtigheid.
En dan moet de duivel zwijgen.
In wiens naam nadert u tot God ? in de naam van Klaas of in de Naam van Jezus ? (Johannes 14:6)
In wiens gerechtigheid nadert u tot God in de uwe of die van Christus?
Draagt u eigen vijgenbladeren en schaamte of bent u bedekt met de klederen des heils en de mantel der gerechtigheid van Christus? (Jesaja 61)
Uw eigen vel of de vellen van het geslachte Lam (Genesis 3:21)
Is uw naderen tot God in de naam van Jezus gekocht en betaald met Zijn bloed zoals Jakobs eerstgeboorterecht betaald is met brood en linzenkooksel of bent u een bedrieger?
De enigen die Jakob vals veroordeelden waren Izak en Ezau maar die twee bedriegers zijn met hun bedrog bedrogen uitgekomen.
Net zoals de duivel bedrogen is uitgekomen met zijn bedrog. (Genesis 3:15)
Want God heeft een Lam geslacht (Jesaja 53:7)
En we zien dat alleen Ezau vasthield aan zijn valse veroordeling in haat en moordlust. (genesis 27:41)
En al is de haat en moordlust bekoeld met datgene wat hij op aarde had toch is hij nooit in de schuld gekomen met zijn zonde. (genesis 33:9)
Izak heeft zich bekeerd van zijn boze weg en Jakob met zegen laten gaan. (Genesis 28:1)
De Heere heeft Jakob bevestigd te Bethel en geen woord van veroordeling gesproken.
Dus als God Jakob niet veroordeelt wie bent u dan om het wel te doen ?
En waar is uw veroordeling van Izak en Ezau dan ?

Waarom bent u in uw prediking zo ijverig om Gods kinderen onder de wet van Mozes te brengen ?
Ik weet het wel u laat zich gevangen houden door de Heidelbergse catechismus en de dwaling van de reformatie, de wet der ten geboden als leefregel voor de gelovige.
U staat daarmee niet in de vrijheid waarmee Christus u vrijgemaakt heeft.
U wilt in de heiligmaking Mozes als een tussenstap invoegen.
Zo lang u Mozes blijft opdringen aan Gods kinderen zullen ze zich niet aan Christus en de bediening van Gods Geest houden.
En daarom scheld u Gods volk uit voor antinomianen als wettelozen die deze dwaling verwerpen.
Mannen als Huntington en Gadsby en mij erbij.
Maar Gods woord leert anders. (Romeinen 6:14, Galaten 5:18)
Bij ons wordt de wet van Mozes niet gelezen voorafgaand aan de prediking.
Wij hebben de Geest ontvangen die de wereld overtuigen zal van zonde.
En dan liggen we in Adam al totaal verloren en hoeven we naar de tien geboden die zelfs de joden niet hebben gehouden al niet eens meer te kijken.
U bent wederom bevangen met het juk der dienstbaarheid.
De wet is een tuchtmeester voor Israël geweest TOT OP Christus dat duidt op een tijdsperiode.
Israël was onder de wet van Mozes bewaard tot op de komst van Christus.
De heidenen zijn zonder God en zonder hoop in deze wereld geweest door de val in Adam tot op de komst van Christus.
En toch heeft de Heere ze in die tijd niet van het verbond met Israël geweerd. (Jesaja 56:1-8)
De tien geboden maken wel Gods geboden aan zijn verbondsvolk bekend maar over de val in Adam zegt deze wet niets.
De rechtvaardige zal leven door het geloof niet door de wet van Mozes.
Christenen zijn in Gods verbond door Christus niet door Mozes.
En Hij Geeft Zijn Geest daarbij om ons leven te regelen naar Zijn wil.
De kinderen worden daarom niet besneden maar gedoopt.
In de Naam des Vaders des Zoons en des Heiligen Geestes, Dus niet Mozes.
U verzoekt God de Vader die Zijn Zoon gegeven Heeft en u beledigt de Zoon die de tweede Trooster gezonden heeft. (handelingen 15:10)
Israël moet niet langer Mozes gehoorzamen maar Christus naar het woord van Mozes (Deuteronomium 18:15-19)
Christenen moeten het evangelie gehoorzamen door het geloof, niet Mozes door de werken dat is verloren.
En God geeft die geloofsgehoorzaamheid naar Zijn verkiezend welbehagen aan verloren verdoemeniswaardige Adamskinderen.
Allemaal net even anders dan u leert.
Broeder Gadsby spreekt nog nadat hij gestorven is en heeft enkele vragen voor u: https://www.wordofhisgrace.org/wp/gadsby-law/
Ook broeder Huntington heeft een hartig woordje met u te spreken: https://theologienet.nl/bestanden/4-hunt-10-geschr-christus-wet-leefregel.pdf
Ook ik heb u wat te zeggen: https://enaldaareenstukakkerswasvollinzen.blogspot.com/2023/06/de-zonde-van-de-reformatie.html

Er zou nog meer te schrijven zijn maar ik laat het hier maar bij.
Als het ons nog wordt vergund zal ik het wel opluisteren uit de prediking wat er van komt.

De Heere HEERE opene uw ogen, verlichte uw verstand, bekere uw hart en zij u genadig in de Heere Jezus Christus De Zone Gods.

S.A. Top