maandag 12 augustus 2024

Christelijke apologeet Chris Verhagen. Epiloog.

De laatste tijd heb ik regelmatig berichten geschreven in reactie op video's op YouTube van zelfbenoemd apologeet Chris Verhagen. Ook zijn er twee artikelen aan hem gewijd op deze blog. Hieraan is een einde gekomen door een blokkade op zijn kanaal. Ik citeer nu wat hij hier zelf over schrijft in een reactie aan een verzameling atheïsten en reliclowns.

'Ik heb hem geblokkeerd op dit kanaal om verschillende redenen. Ik vind hem weinig respectvol richting zijn medemensen en ronduit zondig in de manier waarop hij andere christenen beoordeelt. Daarnaast geeft hij aan niet te geloven in apologetiek noch in de Bijbelse onderbouwing van mijn bediening, en toch blijft hij comments schrijven waarin hij apologetiek bedrijft vanuit zijn eigen hypercalvinistische traditie (en een roeping die hij onderbouwt op basis van een vreemde persoonlijke openbaring die hij kreeg toen hij 10 jaar oud was). Er zijn grenzen aan de hoeveelheid hypocrisie die ik duld. Ik sta onder geen enkele morele verplichting om hem met mijn YouTube kanaal een podium te geven voor zijn vreemde perspectieven. Vandaar.'
 
Nu zal ik met Gods hulp een epiloog schrijven op mijn berichten daar en zijn optreden op YouTube en deze blokkade en bovenstaande reactie.
 
Ten eerste meent meneer Verhagen dat ik weinig respectvol zou zijn richting mijn medemensen. Dat is zoals hij zelf schrijft een mening die hij verder nergens staaft met feitelijke bewijzen. Bovendien heeft hij op geen enkele wijze de moeite genomen om mij daar op aan te schrijven. Vervolgens meent meneer Verhagen ronduit de zonde te zien in de manier waarop ik andere 'christenen' beoordeel. Dat is zoals hij zelf schrijft een mening die hij verder nergens staaft met feitelijke bewijzen. Bovendien heeft hij op geen enkele wijze de moeite genomen om mij daar op aan te schrijven. Zijn mening komt dus neer op ongefundeerde laster.
 
Dan komt hij met de bewering dat ik niet zou geloven in apologetiek noch in de Bijbelse onderbouwing van zijn bediening. Deze bewering heeft hij niet bewezen noch mij daar op aangeschreven noch mij daarin weerlegd. Meneer Verhagen beweert in de eerste minuut van zijn video dat het zijn taak zou zijn als apologeet om te reageren op video's van afvalligen. waarover ik geschreven heb:  
 
'Je hebt jezelf die rol aangemeten. Dus is het dan je taak ? Ik denk van niet. God heeft je niet gevraagd dit te doen. Apologetiek bedrijven tegen afvalligen is niet de weg die God gaat in het zalig maken van mensen. Het geloof is uit het gehoor van het gepredikte woord door de Heilige Geest in een weg van recht naar Zijn verkiezend welbehagen. Niet op basis van wetenschappelijke/filosofische/redelijke argumenten maar door de onwederstandelijke genade.'
 
1. Er is geen bediening van apologeet in de bijbel te vinden.
 
2. God heeft Chris Verhagen niet geroepen tot de bediening van apologeet. Uit de oudste video getiteld 'gemeente en de coronacrisis' en de video 'waarom christelijke apologeet?' blijkt dat dit alles voortkomt uit de sluiting van kerken en zijn eigen gedachten en niet uit God en Zijn woord. Bovendien verkracht Chris Verhagen het gewillig vrijmoedig getuigen van de hoop die in een gelovige door het ware zaligmakend geloof is wanneer er van hen word afgeëist daar rekenschap van te geven. Want hij maakt daar een anders ingevulde afzonderlijke bediening van. Hierover heb ik in antwoord aan een godslasterlijke reliclown (@mgl1838) die voortdurend rekenschap van mij afeist geschreven:
 
 'meneer Verhagen is dit kanaal niet begonnen op Gods bevel. 1 Petrus 3:15 slaat niet op apologetiek bedrijven (zoals meneer Verhagen dat doet). Deze tekst is gegrond op Jesaja 8:13 Den HEERE der heirscharen, Dien zult gijlieden heiligen, en Hij zij uw Vreze en Hij zij uw Verschrikking. En dat staat in het kader van handelingen 5:29 Maar Petrus en de apostelen antwoordden en zeiden: Men moet Gode meer gehoorzaam zijn dan den mensen. En dat staat in het kader van 25 En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet dat de dag nadert. Dus het ontstaan van dit kanaal is ontstaan uit de overtreding van deze Bijbelteksten. Want in coronatijd heiligden ze God niet in hun harten en gaven ze niet verantwoording van de hoop die in hen is en vreesden ze Gode niet meer dan de mensen en beleden niet het geloof in Gods voorzienigheid Die regeert over de gezondheid en lieten ze de onderlinge bijeenkomsten wel na en sloten ze de kerkdeuren op last van de overheid.'
 
3. Apologetiek is niet de weg die God gaat in het zalig maken van zondaren. Dat heb ik ook direct bewezen met het woord van God: Het geloof is uit het gehoor van het gepredikte woord door de Heilige Geest in een weg van recht naar Zijn verkiezend welbehagen. Niet op basis van wetenschappelijke/filosofische/redelijke argumenten maar door de onwederstandelijke genade. Romeinen 10:17, Johannes 16:8 Lukas 23:41 handelingen13:48 
 
 
Daarna verwijt meneer Verhagen mij hypocrisie omdat ik onder zijn video's berichten schreef waarin ik volgens hem apologetiek bedreef van uit de hypercalvinistische traditie. Dat moeten we even rechtzetten. 

1. Mijn berichten aan Chris Verhagen stonden in het kader van de tucht en onderwijs tussen christenen onderling en niet in het kader van de apologetiek zoals hij die denkt te moeten bedrijven tegen Gods woord in. Dit omdat hij zich voor een christen uitgeeft.

2. Dat anderen daar op reageren en ik gedwongen word om me te verantwoorden staat wel in het kader van 1 Petrus 3:15 maar dan in een rechte zin. Verder kan het zijn dat ik hier en daar iemand het woord van God heb verkondigt of een afscheidsbericht heb geschreven omdat ze het christelijk geloof vaarwel hebben gezegd of een (pastoraal) gesprek gevoerd heb. Maar dat staat natuurlijk allemaal niet in het kader van de apologetiek zoals meneer Verhagen dat leert.

3. De aantijging van hypercalvinisme komt ook zomaar uit de lucht vallen maar is niet bewezen. Ik schrijf, preek en spreek vanuit het christelijk geloof. Maar ik weet wel wat er aan de hand is Chris Verhagen is een arminiaan die historisch geloof + zelfbedrog voor calvinisme houdt. Dat zelfbedrog bestaat hierin dat hij Christus meent aangenomen te hebben tot zijn zaligmaker zonder dat God Christus persoonlijk aan hem heeft weggeschonken in een weg van recht. En dat Christus Zichzelf nog nooit zaligmakend aan hem persoonlijk heeft geopenbaard in een weg van recht door de toepassing van het gepredikte woord door de Heilige Geest in zijn hart. En dan noem je degene die dat wel ontvangen, geloven, leren, bevinden en weten een hypercalvinist. Dus Chris Verhagen is zelf een hypocriet. Ik schreef aan iemand het volgende:

'Ik was eens op een evangelische camping als jongere en ik zat samen met een paar jongere camping gasten bij de wasmachines in een hok te praten met een evangelische 'evangelist'. iedereen beweerde gelovig te zijn en ook gered. De evangelist beweerde dat je niet door God bekeerd moest worden. Ik moest 'gewoon' geloven. Ik was de enige die wel geloofde in Jezus maar niet gered was. Dus was de conclusie van de evangelist dat het niet voor mij was. Er was daar ook een zekere jonge man met een bijbel in de hand die een opmerking wilde maken vanuit het oude testament over de noodzaak van bekering. Voor deze jongeman had ik nog enige hoop dat hij op het rechte pad zou komen. Maar toen hem abrupt het zwijgen werd opgelegd door de 'evangelist' hield hij zijn bijbeltje maar dicht en zijn mond ook. Die campinggasten waar ik dag (en nacht) mee op trok lieten met heel hun leven op geen enkele manier ook maar enige vrucht van de Geest zien: ze vloekten, dronken, gebruikten drugs, gedroegen zich onzedelijk, gingen naar de disco en de kroeg, ze toonden geen enkele eerbied voor God ook tijdens de tentdiensten niet, ze respecteerden de regels niet, en roddelden aan een stuk door. Ik weet uit meerdere eigen ervaringen in mijn jeugd wat het geloof in evangelische kringen werkelijk voorstelt. Het is allemaal geloof van eigen bedenksel buiten bekering en recht en soevereine geschonken genade om. En als we elkaar dan broeder noemen en we steken onze hand in de lucht en zingen honderd keer amen en een rivier vol van vreugde in canon dan lijkt het net echt. (Jeremia 31:19) Zekerlijk, nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad, en nadat ik mijzelven ben bekend gemaakt, heb ik op de heup geklopt, ik ben beschaamd, ja, ook schaamrood geworden, omdat ik de smaadheid mijner jeugd gedragen heb. Ik ben God dankbaar dat Hij mij heeft bewaard voor dat soort schijngeloof in die tijd en dat ik heb mogen inzien dat dat het ware geloof niet is.'
Als ik me niet vergis was die jongeman Chris Verhagen. Het feit dat ik nog enige hoop voor hem had heeft ook me gedreven om geheel onbaatzuchtig in liefde op zijn video's te reageren. En het bewijs dat hij op basis van historisch geloof en rationele argumenten zich heeft laten dopen komt uit zijn eigen getuigenis video op het YouTube kanaal 'levend geloof' Dat zegt hij zelf. Je zelf als gered zien op basis van voorwerpelijke waarheden daaruit bestaat zijn hele religie. bouwen op zandgronden heet dat. En daarom kan hij natuurlijk niet 'dulden' dat ik nog langer bij God vandaan getuig dat het apologetiek evangelie vals is. Want dan is hij zelf verloren. 

Daarom getuigde ik ook tegen schriftkritieke apologetiek discussie:

'En dit alles doet er niet toe. God laat Zich NIET bewegen door dit soort overwegingen. Wanneer God naar Zijn soeverein welbehagen spreekt door Zijn woord en Geest dan is het waar door het geloof en dan heb je apologetiek en filosofie en schriftkritiek e.d. niet nodig. Vele denken dat ze God een handje moeten helpen en zetten de ark van het evangelie op hun apologetiek/schriftkritiek/filosofie/logica/wetenschap kar en dan gebeuren er dodelijke ongelukken. 2 Samuël 5 En David en het ganse huis Israëls speelden voor het aangezicht des HEEREN met allerlei snarenspel van dennenhout, als met harpen en met luiten en met trommels, ook met schellen en met cimbalen. 6 Als zij nu kwamen tot aan Nachons dorsvloer, zo strekte Uza zijn hand uit aan de ark Gods en hield ze, want de runderen struikelden. 7 Toen ontstak de toorn des HEEREN tegen Uza en God sloeg hem aldaar om deze onbedachtzaamheid; en hij stierf aldaar bij de ark Gods. Je hoeft van mij niets aan te nemen maar de voorbeelden staan in Gods woord. Gods woord is de waarheid. Het is niet best als je het ware kinderlijke geloofsvertrouwen door de Heilige Geest gewerkt ontbeert en je toevlucht moet nemen tot schriftkritiek en apologetiek en filosofie en logica die velen ten val brengt. (zoals uit deze video blijkt). 23 Gij die wedergeboren zijt, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwigblijvende Woord Gods. 24 Want alle vlees is als gras, en alle heerlijkheid des mensen is als een bloem van het gras. Het gras is verdord en zijn bloem is afgevallen; 25 Maar het Woord des Heeren blijft in der eeuwigheid. En dit is het Woord dat onder u verkondigd is. Wanneer Gods woord met goddelijke kracht tot me komt dan is de hemel op aarde en dan valt alles weg. HalleluJAH.'
Tenslotte krijgt mijn God de Heere tussen haakjes nog een sneer als hij schrijft (en een roeping die hij onderbouwt op basis van een vreemde persoonlijke openbaring die hij kreeg toen hij 10 jaar oud was). We kunne het niet geloven maar ook niet ontkrachten dus dan noemen we het maar vreemd of vaag. Dat heeft hij blijkbaar gevist uit de verantwoording die ik gegeven heb aan de eerder genoemde reliclown die ik hier onder weer zal geven: 

'Bent u uw eigen weblog op Gods bevel begonnen [...]' Ja die ben ik op Gods bevel begonnen. De titel van de blog is de roeping die God me geopenbaard heeft op tienjarige leeftijd. En nee Ik ga me hier niet verantwoorden over wat ik op mijn blog geschreven heb ik zeg het je maar vast. Als je een fatsoenlijke mail schrijf waarin je jezelf introduceert zal ik je een kans geven en publiek het gesprek daar aan gaan. Verder dwaal je af van waar het om ging namelijk over de taak van meneer Verhagen waarvan ik heb aangetoond dat het niet zijn taak is bij God vandaan en wat er mis is met dit kanaal. Ik heb daarbij verwezen naar de oudste video en de introductie video(door het woord ontstaan). En aangezien je niets hebt in te brengen sluit ik deze gedachtewisseling met jou definitief af. Mede omdat keer op keer blijkt dat je NIETS hebt toe te voegen dan onzinvragen, onzinargumenten, Godslasterlijke praatjes, scheldwoorden en hardleers bent.

Uit het lezen van een boek waarin van David en de Krethi en Plethi een lijn werd getrokken naar Christus en de geloofshelden. Kwam de vraag naar mij toe wie van de helden ik zou zijn als ik tot mijn verstand zou gekomen zijn. En toen heeft de Heere me gewillig gemaakt om net als Samma in de geestelijke strijd gesteld te worden als een kruisdrager van Christus. Het is me vandaag nog bevestigd: 

Na hem nu was Samma, de zoon van Agé, de Harariet. Toen de Filistijnen verzameld waren in een dorp en aldaar een stuk akker was vol linzen, en het volk voor het aangezicht der Filistijnen vluchtte, Zo stelde hij zich in het midden van dat stuk en verloste dat en sloeg de Filistijnen; en de HEERE wrocht een groot heil. (2 Samuël 23;11) 

Daarna hoorde ik de stem des Heeren, dewelke zeide: Wien zal Ik zenden en wie zal voor Ons heen gaan? Toen zeide ik: Zie, hier ben ik, zend mij heen. (Jesaja 6:8) 

Uw volk zal zeer gewillig zijn op den dag Uwer heirkracht, in heilige sieradiën; uit de baarmoeder des dageraads zal U de dauw Uwer jeugd zijn. (psalm 110:3)

Ik begrijp wel dat naamchristenen dat een vreemde zaak vinden want zij hebben hun papieren religie en kennen Gods stem niet en ze hebben het niet nodig ook want ze menen alles al te hebben en te weten. Het enige wat voor meneer Verhagen daarom nog overbleef om zijn stand op te houden is het met een druk op de knop digitaal stenigen van mijn persoon en de geestelijke vermaningen vanuit Gods woord die ik heb mogen doorgeven uit zijn leven te bannen. Daarbij bejubeld door atheïsten en reliclowns. Nou je hebt alleen jezelf er maar mee. Vaarwel dan maar, maar wel zul je er niet mee varen. En dan laat ik de zaak verder maar aan de Heere over nu de last van me afgenomen is.

 S.A. Top