maandag 31 mei 2021

Concilie van Ede 31 mei 2021

Vaststelling christelijke geloofsbelijdenis Ede 2021.

Aantal bisschoppen aanwezig: 0

Er is nooit sprake geweest van een eenparig belijden met de heilige vergadering van alle tijden en plaatsen, van een algemeen en ongetwijfeld christelijk geloof. Dat wil zeggen: door middel van een enkele geloofsbelijdenis buiten Gods woord. Omdat dergelijke geloofsbelijdenis niet bestaat.

Het "nedergedaald ter helle" in het 4e artikel van de apostolische geloofsbelijdenis, dat ook zijn ingang heeft gevonden in de geloofsbelijdenis van athanasius, komt via Tyrannius Rufinus van Aquilejia (geboren te Concordia 345 410 gestorven te (Messina) Siciliƫ) uit de geloofsbelijdenis van Aquileija.

Rufinus schrijft hierover dat het schijnt dat de betekenis hiervan overeenkomt met het woord begraven en niet toegevoegd was aan de oud roomse belijdenis en niet voorkwam in de oosterse kerken. Hij weet het dus niet zeker.

Verder leert deze Rufinus dat het "nedergedaald ter helle" wat in het latijn inferno is, en in het grieks hades, en in het hebreeuws sheol betekent. Ook een afdaling van Christus in het dodenrijk inhoudt waar hij zou hebben gepreekt. Als hij schrijft: "That was why peter wrote: Because Christ, being put to to death indeed in the flesh, but enlivened in the Spirit which dwells in Him, went down to preach to those spirits which were shut up in prison, wich had been incredulous in the days of Noe. Incidentally , this passage makes plain the nature of the task He accomplished in the underworld. [...]"

En ook in de vierde belijdenis van Sirmium 11 juni 359.
Ook hier wordt naast het sterven een afdaling onder de aarde voorgesteld met activiteiten van Christus:
"And died and descended into the parts beneath the earth, and regulated the things there, whom the gatekeepers of hell saw (job 38:17) and shuddered"

En zo is dus bewezen dat daar waar deze passage intrede deed in een belijdenis. De nederdaling ter helle altijd uitgelegd geweest is, als meer dan slechts een dood liggen in de aarde van een ontzield lichaam alleen.

De Rooms katholieke kerk bouwt haar ketterse leer van het vagevuur en het voorgeborchte op het "nedergedaald ter helle" en bovengenoemde tekst (en andere) uit de bijbel die Rufinus niet letterlijk maar verdraaid citeert. Al ruim voor dat de monnik Pirmin in (slecht latijn?) de huidige vorm van de apostolische geloofsbelijdenis doorgeeft of in elkaar knutselt.

De apostolische geloofsbelijdenis is en was in haar huidige en diverse historische vormen dus niet zuiver.

In de reformatie hebben ze aan deze onvolkomen belijdenis met ketterse uitleg een (meer) bijbelse verklaring gegeven zoals in de heidelbergse catechismus is verklaard. Dat is op zich niet verkeerd. maar lost de verwarring niet op en maakt een dubbelzinnige uitleg mogelijk. En is als zodanig TOTAAL NIET algemeen en ongetwijfeld.

Bovendien wijst de apostolische geloofsbelijdenis alleen God de Vader aan als Schepper. Maar de Zoon van God en de Heilige Geest zijn net zo goed die Ene Schepper Johannes 1:3 en Efeziƫrs 3 vers 9 en genesis 1:2 en psalm 33:6

De reformatoren hadden er dus beter aan gedaan de schijn niet op te houden en de christelijke geloofsbelijdenis geheel te reformeren naar de onfeilbare regel des geloofs Gods woord zelf.

Ik stem toe dat Jezus Christus met lichaam en ziel geleden heeft en in het bijzonder aan het kruis de helse smarten weggedragen heeft in de van God verlatenheid aan het kruis in de drie-urige duisternis waar Hij de hitte van Gods gramschap heeft geblust toen Hij het uitriep: ELOI, ELOI, LAMMA SABACHTANI, hetwelk is, overgezet zijnde: Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?

Waardoor Hij niet alleen anderen maar ook mij naar ziel en lichaam voor eeuwig verlost heeft van de hel, de tweede dood, de poel des vuurs, de buitenste duisternis waar wening is en knersing der tanden, het helse vuur waar de worm niet sterft en het vuur niet uitgeblust wordt, de plaats der pijniging, de helse verdoemenis.

“Maar Ik zal u tonen, Wien gij vrezen zult: vreest Dien, Die, nadat Hij gedood heeft, ook macht heeft in de hel te werpen; ja, Ik zeg u, vreest Dien!” (Lukas 12:5, Statenvertaling Bijbel)

“Zalig en heilig is hij, die deel heeft in de eerste opstanding; over deze heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en Christus zijn, en zij zullen met Hem als koningen heersen duizend jaren.” (Openbaring van Johannes 20:6, Statenvertaling Bijbel)

“Die oren heeft, die hore wat de Geest tot de Gemeenten zegt. Die overwint, zal van den tweeden dood niet beschadigd worden.” (Openbaring van Johannes 2:11, Statenvertaling Bijbel)

“En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs; dit is de tweede dood.” (Openbaring van Johannes 20:14, Statenvertaling Bijbel)

“En werpt den onnutten dienstknecht uit in de buitenste duisternis; daar zal wening zijn en knersing der tanden.” (Mattheus 25:30, Statenvertaling Bijbel)

“47. En indien uw oog u ergert, werpt het uit; het is u beter maar een oog hebbende in het Koninkrijk Gods in te gaan, dan twee ogen hebbende, in het helse vuur geworpen te worden; 48. Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.” (Markus 9:47-48, Statenvertaling Bijbel)

“Want ik heb vijf broeders; dat hij hun dit betuige, opdat ook zij niet komen in deze plaats der pijniging.” (Lukas 16:28, Statenvertaling Bijbel)

“Gij slangen, gij adderengebroedsels! hoe zoudt gij de helse verdoemenis ontvlieden?” (Mattheus 23:33, Statenvertaling Bijbel)

Hierom stellen we vast, dat de drie formulieren van enigheid, en de geloofsbelijdenissen, niet veel meer dan de apocriefe boeken zijn, en geheel ondergeschikt aan Gods woord. EN dat die de enige onfeilbare regel des geloofs is. Zoals de reformatie in nederland zelf ook beleden heeft in artikel 7. NGB

Sint Servatius

Bronnen:

https://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index.php?mi=600&doc=1&id=1092

https://ccel.org/ccel/schaff/creeds2/creeds2.

https://archive.org/details/rufinus_202001