zaterdag 30 juni 2018

Jakob Beth-el.



In dit bericht publiceer ik de email die ik op 28-05-2018 om 2:45 verzonden heb aan M.G. van der Hoeven van www.hetgekrookteriet.com en G.P.P. Burggraaf van www.derokendevlaswiek.com.In deze email maak ik mij vrij en weerleg ik hun inlegkundige drekgod dwalingen zoals zij deze leren op hun internetadres.




- - - - - - -

De bekering van jakob.

Wedergeboren in de moederschoot of wedergeboren te bethel?

(voormalig)ouderling M.G. van de Hoeven zegt: Jakob werd wedergeboren in de moederschoot.

Evangelist G.P.P. Burggraaf zegt: Jakob werd wedergeboren te bethel.

De bijbelteksten die aangevoerd worden om de wedergeboorte van jakob in de moederschoot te bewijzen zijn:

Genesis 25:26 en hosea 12:4 (in de update van het eerste artikel[1]) en hebreeën 12:16, 23 (in het slotartikel[2]) kanttekeningen, bijbelverklaringen en oudvaders laten we buiten beschouwing.



In Gods Woord, openbaart God iets van Zichzelf, Wie Hij is, Zijn gedachten, woorden en werken, Zijn rechten en Zijn wil en Zijn eer. Van verleden, heden en toekomst. Het gaat in Gods woord niet om de mens, die staat op de laatste plaats, en God op de eerste plaats. De bijbel is dus niet een aaneenschakeling van bekeringsverhalen, maar de openbaring van God. Het gaat dus niet over adam en eva of abel of henoch of noach en hun bekeringsverhaal. Maar dezen worden slechts genoemd en van hen word slechts verhaalt voor zover het in dienst staat van de openbaring van God.

Genesis 25:26
En daarna kwam zijn broeder uit, wiens hand Ezau's verzenen hield; daarom noemde men zijn naam Jakob. En Izak was zestig jaren oud, als hij hen gewon.

In bovenstaand vers lezen we over de volgorde van geboorte, de naamgeving van jakob naar aanleiding van het vasthouden van ezaus verzenen en de leeftijd van izak ten tijde van de geboorte van deze kinderen. Vier natuurlijke zaken waaraan door de Heilige Geest geen enkele geestelijke betekenis aan gegeven word die ook maar iets te maken hebben met persoonlijk wederomgeboren worden. Deze tekst bewijst de wedergeboorte van Jakob in de moederschoot niet.

Hosea 12:4
In moeders buik hield hij zijn broeder bij de verzenen; en in zijn kracht gedroeg hij zich vorstelijk met God.

De Heilige Geest stelt hier het vasthouden van de verzenen en de worsteling te pniël van jakob als toonbeelden van dapperheid en kracht tegenover de zwakheid en lafheid van efraim en israel waarvan zelfs juda, die verbond maken met assur en de olie naar egypte voeren om ze gunstig te stemmen. Dit alles heeft opnieuw helemaal niets te maken met het persoonlijk wederom geboren worden van jakob. Deze tekst bewijst de wedergeboorte van Jakob in de moederschoot niet.

Hebreeën 12:16
Dat niet iemand zij een hoereerder, of een onheilige, gelijk Ezau, die om een spijze het recht van zijn eerstgeboorte weggaf.

In dit vers word een natuurlijke zaak bij vergelijking gebruikt om een geestelijke zaak duidelijker te verklaren en de hoorders des te meer aan te sporen. Want zoals ezau de eerstgeborene recht had op de erfenis en zegen die daarbij hoorde(vers 17), heeft hij deze veracht en verkocht als zijnde van nul en geen waarde en heeft daarna niet meer kunnen erven. Zo worden ook de hebreeën die in deze brief worden aangeschreven vermaand om de beloofde messias niet door ongeloof te verwerpen (vers 15 en 25) waarna ze niet in staat zouden zijn het koninkrijk Gods te beërven. Ook in dit vers gaat het over natuurlijke zaken aangaande Ezau en heeft dan ook niets te maken met de persoonlijke wedergeboorte van jakob in de moederschoot.

Hebreeën 12:23
Tot de algemene vergadering en de Gemeente der eerstgeborenen, die in de hemelen opgeschreven zijn, en tot God, den Rechter over allen, en de geesten der volmaakte rechtvaardigen;

Nergens in deze tekst word gesproken over de wedergeboorte van jakob in de moederschoot, noch van de wedergeboorte van jakob op welk ander moment dan ook in zijn leven, zelfs niet dat jakob bij eerstgeborenen(uitverkorenen of ware gelovigen) hoort die in de hemel opgeschreven zijn, het staat er gewoon niet.

Uit bovenstaande teksten kan niet worden opgemaakt dat jakob was wedergeboren in de moederschoot.

De bijbelteksten die aangevoerd worden om de wedergeboorte van jakob te beth-el te bewijzen zijn:

Hosea 12:5b en genesis 27:20 (van hel tot beth-el [3]).

Hosea 12:5b
Te Beth-el vond hij Hem, en aldaar sprak Hij met ons;

dat God tot Jakob sprak op onmiddelijke wijze door een droom te beth-el wil niet zeggen dat dit de eerste keer was dat God tot Jakob sprak hetzij middelijk danwel onmiddelijk ook al staat dat niet in de schrift opgetekent, er staat zoveel niet in de schrift opgetekent wat wel gebeurd is ook geestelijke zaken, dat deze zaak wel in Gods woord staat is ten dienste van de verdere openbaring van God in Zijn Woord. God wijst hier op enige van Zijn werken die efraim en israel en juda bekend waren en die hun op hun afhankelijkheid schandelijkheid afvalligheid en zondigheid enz. wijzen.

Genesis 27:20
Toen zeide Izak tot zijn zoon: Hoe is dit, dat gij het zo haast gevonden hebt, mijn zoon? En hij zeide: Omdat de Heere uw God dat heeft doen ontmoeten voor mijn aangezicht.

Dat Jakob hier spreekt over de Heere als de God van Izak, betekent in de eerste plaats dat Jakob de Heere als God erkent en in Hem gelooft als de God van alle zegeningen, die hij door bedrog tegen Izak hoopt te ontvangen, het "uw God" sluit helemaal niet uit dat Hij ook de God van Jakob is ook al staat ie te liegen dat ie barst. Het is een manier van spreken die God zelf ook gebruikt zoals we kunnen lezen als de Heere izak verschijnt in genesis 26:2 Ik ben de God van Abraham, uw vader. Bovendien was Izak ook aan het jokken in genesis 26:8 maar de Heere was hem verschenen in genesis 26:2 dus het "uw God" en het bedrog van jakob bewijzen niet dat hij op dat moment onwedergeboren was en in zijn eertijds leefde. Bovendien probeerden Abram en Sara ook op zondige wijze gods belofte te vervullen, en ook zij logen over hun huwelijk, en zonde is zonde. Voor en na ontvangen word er gezondigd door Gods volk dat is de werkelijkheid.

Genesis 28:11-15
En hij geraakte op een plaats, waar hij vernachtte; want de zon was ondergegaan; en hij nam van de stenen dier plaats, en maakte zijn hoofdpeluw, en leide zich te slapen te dierzelver plaats. En hij droomde; en ziet, een ladder was gesteld op de aarde, welker opperste aan den hemel raakte; en ziet, de engelen Gods klommen daarbij op en neder. En ziet, de Heere stond op dezelve en zeide: Ik ben de Heere, de God van uw vader Abraham, en de God van Izak; dit land, waarop gij ligt te slapen, zal Ik aan u geven, en aan uw zaad. En uw zaad zal wezen als het stof der aarde, en gij zult uitbreken in menigte, westwaarts en oostwaarts, en noordwaarts en zuidwaarts; en in u, en in uw zaad zullen alle geslachten des aardbodems gezegend worden. En zie, Ik ben met u, en Ik zal u behoeden overal, waarheen gij trekken zult, en Ik zal u wederbrengen in dit land; want Ik zal u niet verlaten, totdat Ik zal gedaan hebben, hetgeen Ik tot u gesproken heb.

Meneer Burggraaf beweert dat Ezau een type van de bloedwreker is en dat is op zichzelf weer een type van de wet van God. Maar Jakob was eenvoudig op de vlucht voor een moordaanslag zoals David ook moest vluchten voor de moordlustige Saul dat heeft niks met een bloedwreker te maken want ze hadden niemand gedood, bovendien is het principe van de bloedwreker en de vrijstad pas de wereld ingekomen met de wet van Mozes, en de wet van Mozes kwam pas 430 jaar na abraham. Daar wisten Abraham en Izak en Jakob niks van die moesten het doen met het geopenbaarde vanaf het paradijs tot hun tijd en hetgeen de Heere hen zelf geopenbaard had.

We lezen in bovenstaand gedeelte uit genesis 28:11-15 niks over overtuiging van zonde, ellendekennis, sterven aan de wet, gods verdoemend recht omhelzen openbaring van Christus tot zaligheid enz nee Jakob is op reis en de zon gaat onder. verder reizen gaat niet hij gaat daar overnachten zoekt een steen uit tot kussen en legt zich om te slapen. En vervolgens verschijnt God ook hem net als de Heere Abraham en Izak in de droom is verschenen en herhaalt en bevestigd de belofte gedaan aan Abraham en Izak en aan hemzelf door Izak.

Dit alles bewijst op geen enkele wijze dat Jakob te beth-el werd wedergeboren.

Johannes 1:51
Jezus antwoordde en zeide tot hem: Omdat Ik u gezegd heb: Ik zag u onder de vijgeboom, zo gelooft gij; gij zult grotere dingen zien dan deze. En Hij zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden: Van nu aan zult gij den hemel zien geopend, en de engelen Gods opklimmende en nederdalende op den Zoon des mensen.

Hier wijst Jezus op de droom van Jakob waarin de komst van Christus dat is God in het vlees word aangekondigd als het Zaad waarin al de geslachten der aarde gezegend zullen worden. En de vervulling daarvan, waarvan de dicipelen getuigen mogen zijn.

Wanneer Jakob is wedergeboren staat dus niet in de bijbel opgetekent net zoals dat van zoveel andere gelovigen in de bijbel niet staat opgetekent.

Gods genade toegewenst,

S.A.


[1] http://www.hetgekrookteriet.com/Diverse_artikelen/Jakob.html

[2] http://www.hetgekrookteriet.com/Diverse_artikelen/Jakob_slot.html
[3] http://www.derokendevlaswiek.com/2018_THEOLOGIE_EINDTIJDzpRUBRIEKMET_JAKOB_GING_HET_zhVAN_HEL_TOT_BETHELzh_.html

(Wijzigingen in de originele tekst: links toegevoegd.)