zondag 27 augustus 2023

Het vlijmscherpe liefdevolle pastoraat van de krankenbezoekers aan Anna Katharina Mercks.

Gods zaligmakend werk in de ziel van Anna Katharina Mercks was een schriftuurlijk bevindelijk werk van recht en genade. Gods verdoemend en verzoenend recht werd verheerlijkt in haar ziel. Het pastoraat wat krankenbezoekers Goedhart en van 't Hof aan haar verleenden was liefdevol maar vlijmscherp. Dit zou in onze dagen veroordeeld en verworpen worden door de valse godsdienst en de wereld als heftig en grof. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Bij Heartcry pronken ze ook met Anna Katharina Mercks. Maar ze vertellen niet hoe het gegaan is bij Anna Katharina Mercks want dan komt hun valse leer openbaar. Ik deel wat citaten en dan kunt u zelf verder lezen op theologienet.nl

"Je bidt: Uw Koninkrijk kome ..., maar als een getrouw onderdaan van satan help je zijn
koninkrijk te bevorderen. Je helpt om het koninkrijk van de satan op te bouwen en om het
Koninkrijk van God afbreuk te doen, door jezelf onder de heerschappij van de satan te stellen.
Zo spot je ook in die bede met God."

"'s Avonds bezocht Van 't Hof haar.
'Hoe is het?' wilde hij weten.
'Nu wat beter', antwoordde ze.
'Zo, wat beter, dat is fijn, maar hoe komt dat, vanwaar komt dat?' Ze scheen Van 't Hof veel
rustiger toe dan de vorige keer toen hij haar bezocht. Hij verlangde ernaar om daarvan de
reden te horen.
'God is rechtvaardig, maar ook barmhartig', zei ze, 'ik hoop dat Hij mijn zonden wil vergeven
en mij barmhartigheid schenken wil. Al bekeert God mij niet in de gevangenis, zelfs op het
eind van mijn leven kan Hij het nog doen, want zo heeft Hij ook met de moordenaar aan het
kruis gehandeld.'
Van 't Hof knikte bedachtzaam. 'Je hebt gelijk Katharina, maar wat denk je: als jij eens een
mens was die veel schulden had, naar je schuldheer ging en zei: Vergeef me mijn schulden
want ik kan ze niet betalen. Denk je dat je schuldeiser daar genoegen mee zou nemen? Zou hij
niet terecht tegen je zeggen: Je moet je schuld betalen óf een borg stellen, zodat ik volledig
betaald word? Wel, jij kunt hem niet betalen, noch een borg brengen, zou jij je dan troosten
met de gedachte dat hij je wel vergeven zal?'
'Nee', antwoordde ze.
'Wel, met veel minder recht kun je dan besluiten dat God zo zou handelen. Zelf kun je niet
betalen, je hebt ook geen Borg.'
Van 't Hof zag opnieuw de benauwdheid opkomen. Zijn hart werd met smart vervuld. 0, de
rust die hij bij haar bespeurde, was een valse rust. Was er misschien iemand geweest die met
haar gesproken had en haar had misleid? Had iemand haar gewezen op Gods barmhartigheid,
maar buiten Christus? Had iemand haar gesproken over schuldvergeving en verzoening, maar
zonder voldoening?
Zou ze nog willen luisteren naar hetgeen hij te zeggen had? In stilte smeekte hij om Gods
Geest dat Die hem zou leiden.
'Luister Katharina', zei hij, 'wat ik je nu ga zeggen, klinkt misschien hard in de oren, maar het
is wel de waarheid. Wat betreft hetgeen God doen kán naar de oneindigheid van Zijn genade,
24
is nog geen bewijs dat God dit ook doen zál. Het voorbeeld van de moordenaar aan het kruis
is wel waar, maar het is ook enig in de Bijbel. Daar tegenover staan veel andere voorbeelden.
Hoewel het volkomen waar is, is deze manier van handelen bij God niet algemeen, veel
minder nog is het Zijn vaste regel. Dit voorbeeld is heel bijzonder, want de moordenaar die
aan de linkerhand van Jezus hing, heeft géén genade verkregen, maar is naar het verderf
gegaan, zoals we kunnen lezen in Lukas 23. Deze dag is voor jou een verloren dag, die je
onbenut voorbij hebt laten gaan. Bovendien had de moordenaar aan het kruis nog erg veel
boven jou voor. Nogmaals, je tijd is nog maar zo kort en je hebt deze dag verloren laten gaan.'
Met grote verschrikte ogen had ze Van 't Hof aangehoord, handenwringend zat ze neer.
'Katharina, luister je?'
Ze knikte zwijgend. 'Weet je waarom de moordenaar aan het kruis veel voor had boven jou?'
'Nee.'
Van 't Hof zei haar dat de moordenaar voor God en de mensen openbaar in de schuld was
gekomen. Het vonnis dat over hem geveld en uitgevoerd werd, billijkte hij. Openlijk riep hij
Jezus' onschuld uit en verklaarde Hem daardoor voor het vlekkeloze Offerlam, Dat voor de
zonden der wereld geslacht werd.
'Geen van deze dingen heeft bij jou nog plaatsgevonden Katharina! Zonder Christus kan en
mag je niet hopen op de barmhartigheid van God.'"

"'Katharina, je bent een verloren schaap dat afgedwaald is van de Herder. Je hebt Hem bespot,
je hebt de duivel gehoorzaamd en hem de eer gegeven. Je hebt met stelen je mond
opengehouden. Je hebt Gods heilige rustdag veracht. Je hebt alles wat God verbiedt, gedaan
en alles wat Hij gebiedt, heb je nagelaten. Toch is God zo oneindig goed, dat Hij je in deze
akelige gevangenis nog op komt zoeken, als een verloren schaapje. Waarom denk je? Om, als
dat schaapje wil volgen, het weer tot Zijn kudde toe te brengen. Je zult, evenals de verloren
zoon, tot God moeten komen, zeggende: Vader, ik heb gezondigd, tegen de Hemel en voor U,
en ben niet meer waardig Uw zoon genaamd te worden. Ken je die geschiedenis? Ik zal je
voorlezen uit Lukas 15, waar de gelijkenis van de verloren zoon beschreven staat.'
Nadat hij de Bijbel had dichtgeslagen na het voorlezen, zat hij enige tijd in gepeins terneer.
Ook Anna Katharina zweeg. Goedhart was vervuld met gedachten.
Hij was ermee bekend dat sommige ter dood veroordeelden berouw toonden. Spijt hebbend
over de begane daden. Zulk een berouw dat bekend staat als 'galgenberouw'. Maar hij
bemerkte dat het bij Anna Katharina dieper ging. Wat had God met deze jonge, ter dood
veroordeelde vrouw voor? Zou het zo zijn dat Hij Zichzelf in haar, als een vat van vrije
ontferming, wilde verheerlijken? Het was toch niet strijdig met Gods weg om in de nacht,
wanneer de mens rust zoekt, hem zijn zonden te openbaren? Om de mens daar werkzaam mee
te maken?
Opnieuw sloeg hij de Bijbel open. Zocht Job 33 op. Min of meer voor zichzelf lezend, las hij
de verzen 15 en 16: 'In de droom, door het gezicht des nachts, als een diepe slaap op de lieden
valt, in de sluimering op het leger; Dan openbaart Hij het voor het oor der lieden, en Hij
verzegelt hun kastijding.'
Waarom hij juist deze verzen opzocht? Hij wist het niet. Als een diepe slaap op de lieden valt.
Anna Katharina had de nacht juist wakend doorgebracht!
Maar plotseling voelde hij een greep op zijn arm. 'Wat las u daar? Wilt u dat nog eens lezen?'
Opnieuw las hij de verzen 15 en 16.
'Mijnheer Goedhart, deze woorden herinneren me aan een tijd geleden. In de nacht
vóór mijn laatste diefstal, droomde ik. Duidelijk zag ik alles gebeuren. De plaats waar
de diefstal plaats zou vinden; de goederen die ik weg zou nemen; dat ik gegrepen zou
worden; de gerechtsdienaar die me wegbracht; de kar waarop ik vervoerd werd. Ja,
zelfs de weg die ik reed; de rechters, de gevangenis. Ja, ook de treurkamer waarin ik
nu zit. In mijn droom werd ik veroordeeld tot de dood. Ik zag zelfs het schavot waarop
ik zou moeten sterven. Toentertijd heb ik die droom van me af gezet. Maar nu geloof
ik dat het een waarschuwing van God is geweest. Ik heb die echter niet opgemerkt.'
Met verwondering en ontzetting had Goedhart deze bekentenis aangehoord.
'Ja Anna Katharina, die droom was een waarschuwing van God. Een waarschuwing om je nog
af te trekken van het kwaad. Een waarschuwing die jij in de wind hebt geslagen."

"'Ik zal het u vertellen mijnheer Goedhart. Nadat uw ambtsbroeder was vertrokken gisteravond,
viel ik voor God op mijn knieën en bad God of het Hem gelieven mocht mij mijn zonden
recht te doen zien. God bracht mij daarop de zonden waarin ik geboren ben onder het oog. Ja,
al mijn zonden van mijn gehele leven. De plaatsen waar ik ze heb begaan, de wijze waarop en
de mensen met wie ik ze heb bedreven. Het was alsof ze voor mijn ogen werden geschreven
en opgehangen waren. Ik voelde dat mijn zonden zwaar waren, heel zwaar. Ze smartten mij zo
diep, zodat ik ze niet kon dragen. Ik kan niet onder woorden brengen wat ik doorleefd heb. Ik
bad tot de Heere, ik gevoelde Zijn toorn en zei: Hier ligt een grote zondares die veel zonden
en schulden heeft die zij niet kan dragen. Als Gij o Heere, mij om mijn zonden wilt straffen,
dan zal er in de eeuwige verdoemenis geen straf zo zwaar zijn, welke ik niet heb verdiend.
Daarop kwam ik in de duisternis. Het was alsof ik verblind werd, zodat ik vreesde dat ik in die
duisternis zou verzinken. Toch bleef ik roepen tot God: Genade, genade, o God, en geen
recht.
Hierop kwam in mijn hart als een roepstem: De Verlosser leeft!
O God, zei ik toen, zou er voor mij een Verlosser leven? Voor zo een als ik ben?
En weer hoorde ik: Uw Verlosser leeft!
O, zei ik daarop, zou er werkelijk een Verlosser leven voor zo een als ik? Wie is dan die
Verlosser?
Toen was het alsof er een stem in mijn hart zei: Die Verlosser is niemand anders dan de
Heere Jezus Christus, de Zaligmaker, Die Zijn bloed aan het kruishout heeft uitgestort tot
vergeving van uw zonden!
Ik vroeg daarop: Och, zou U mij dan nog willen verlossen?
En toen was het dat ik hoorde in mijn hart: Ik ben de uwe en gij zijt de Mijne! Het was alsof de
Verlosser in de vierschaar van de Goddelijke gerechtigheid voor mij intrad. Dat mijn schuld
en zonde in de ene schaal van een balans werden gelegd en Jezus' gerechtigheid in de andere.
Zijn gerechtigheid tegenover mijn zonden. Maar Jezus' gerechtigheid woog het zwaarst!
Toen kwam ik uit de duisternis. Het licht brak aan. De Verlosser nam al mijn zonden als een
damp en als een nevel van mij weg. Ik zonk weg in liefde. Mijn gehele hart werd tot de
Verlosser overgetrokken.'"

We hebben een schare die niemand tellen kan, een wolk der getuigen. Die getuigen van Gods ware zaligmakende werk in hun ziel. En daarmee komt de wereld en de valse godsdienst en alle valse schijn van schijngeloof, valse rustgronden, valse vrede, valse bevinding naakt voor God te staan.

 S.A. Top




zaterdag 26 augustus 2023

Hoe God een jodin bekeerde en zaligsprak.

De schriftuurlijk bevindelijke prediking van recht en genade die in onze dagen vreselijk gehaat en gelasterd wordt en waarin Gods weg met Zijn uitverkorenen wordt verklaard. Komt duidelijk tot uitdrukking in de levensbeschrijving van Sara Diamant. Hier zijn we getuige hoe zij met een gezicht op de opgestane Christus door recht verdoemd en door recht verzoend en zalig gesproken werd. Ik deel u een citaat en dan kunt u zelf verder lezen op theologienet:

"Maar spoedig werd ik weer wakker gemaakt, en o, geliefde lezers! daar stond ik als
gedaagde voor Gods heilige Vierschaar, met een register, zwart van zonden en on-
gerechtigheden tegen mij! Ik, de grootste der zondaren, werd daar geroepen voor
Hem, naar Wie ik niet gevraagd had. Deugd en plicht ontvielen mij, en ik stond daar
op een weg, waarop geen ontkomen was, terwijl ik de hel vóór mij open zag, omdat ik
mij aan alles schuldig kende. Het éne ogenblik riep ik: „o God!” Het andere ogenblik: „ja, ik heb het verdiend!” En dan weer tot mijn man en kinderen: „Ik bezwijk, ik moet
sterven, want God staat vóór mij als een vertoornd Rechter, vanwege mijn zonden. Hij
moet mij straffen, ja, verdoemen!”
Al vroeg in de morgen stond ik weer op, maar er was geen spraak in mij. Ik sleet de
dag in nare overdenkingen, en werd als door de hel gejaagd. Des avonds zei ik tot
mijn oudste dochter, toen zij alleen bij mij was: „Mijn kind, als ik binnenkort er niet
meer ben, zeg dan, dat uw moeder in de hel is en daar moet branden voor haar
menigte zonden en misdaden, want er is voor mij géén genade meer....‖
―Maar lieve moeder,vroeg ze, wat is dat? Wie heeft u dat gezegd?‖
Ja, mijn kind, hernam ik, je moeder moet naar de hel, ik heb niets anders verdiend.
Want ik heb ook de Heere Jezus medegekruisigd en God is heilig en rechtvaardig; ik
moet branden en in de buitenste duisternis geworpen worden.‖
In stilte had zij alles aan haar vader verteld, die daarin nog meer grond meende te
vinden voor de vrees, dat ik het in het hoofd zou krijgen, waartoe mijn gedrag sinds
enige tijd hem aanleiding had gegeven. In de waan, dat enige afleiding mij nuttig kon
zijn, stelde hij mij diezelfde avond nog voor, om des anderen daags 's morgens naar
Zevenbergen te gaan.
„O hemel,‖ zei ik, „spreek mij toch daarvan niet, je weet hoe machteloos ik ben, en
hoe zou ik dan nog zulk een reis ondernemen; weldra ben ik niet meer, en waarom zou
je dan nog zoiets van mij vergen?‖
„Och, mijn lieve,‖ zei hij daarop, „wat wilt je dan toch; heb je dan iets kwaads in de
zin, zul je jezelf aan de duivel overgeven, en uw man en kinderen ongelukkig
maken?‖
Allen begonnen te huilen. Allesbehalve rustig was voor mij de nacht.
Al vroeg in de morgen herhaalde mijn man zijn verzoek, en daar hij niet ophield, maar
hoe langer hoe dringender werd, hoewel hij de ware oorzaak daarvan verzweeg, zag ik
mij ten laatste genoodzaakt, hoe ongaarne ook, hem toe te geven.
Ik begon bitterlijk te schreien, nam afscheid van mijn kinderen, als iemand, die zijn
laatste uur voelt naderen en ging al schreiende met mijn man door de stad. Zodra wij
buiten de poort waren, bad ik hem dat hij maar vooruit zou gaan.
„Nee, dát niet,‖ gaf hij mij ten antwoord, „want daarmee heb je zeker iets kwaads in
de zin.‖
„Ach nee,‖ hernam ik, „daarvoor zal God mij wel bewaren, maar gaat jij maar verder;
ik kan niet meegaan, want ik ben ziek naar lichaam en ziel.‖
„En hoe zal ik dan voort gaan,‖ vervolgde hij, „en je aan je lot overlaten, dát kan
immers in het geheel niet?‖
„Ja, ja,‖ zei ik weer, „God zal wel voor mij zorgen, ga maar gerust vooruit en kan ik, dan zal ik je nakomen‖
Na lang dralen gaf hij toe en ging door, maar nauwelijks was hij enige ellen voortgegaan, of het was of er iemand tot mij zei: „Buig u neder.”
Ik viel wenende ter aarde en riep uit: „O grote God, Die wilt dat men U aanroept, in de dag der benauwdheid - zo er dan nog een weg van ontkomen is, bekeer mij dan o Heere, dan zal ik waarachtig bekeerd zijn, en wijs Gij mij de weg, die ten leven leidt;
zo zal ik daarin wandelen. O, Heere Jezus! Help mij, red mij, laat mij niet omkomen, want ik ben zo bang....”
Ik lag met het aangezicht ter aarde, en waande de duivel naast mij. Alles om mij heen
was in diepe stilte; ik zag of hoorde niets. Opeens was het of een stem duidelijk sprak:
„Rust, mijn ziel, uw God is Koning, Heel de wereld Zijn gebied, Alles wisselt op Zijn wenken,
Maar Hij Zelf verandert niet.”
Ik richtte mij enigszins op en zag rond, bemerkte niemand en antwoordde: „O ja, en niet alleen Koning, maar ook eeuwig Hogepriester. Gij bent het, o Heere, die tussen hemel en aarde gehangen, en uw kostbaar bloed gestort hebt, om der vervloekte zonden wil.”
Wederom neerzinkende, hoorde ik andermaal de woorden: „Ik zal u een God zijn, en gij zult Mij een volk zijn.” „O ,Heere!” antwoordde ik, steeds ter aarde liggend, „zal ik, nietige aardworm, zal ik
van dat volk zijn, dat naar Uw Naam genoemd mag worden?”
Na een poos stond ik op, en die woorden van vroeger: „De Heere is waarlijk
opgestaan en is van Simon gezien‖ waren nu weg en vervangen door: „De Heere is
mijn Licht en mijn Heil, voor wie zou ik vrezen?”
En ziet, in dit ogenblik ging er een licht op in mijn ziel: Christus was mijn Profeet,
Hogepriester, en Koning.
In vervoering hield ik mijn armen gekruist over mijn boezem geslagen, want Jezus
was levendig in mijn ziel. Nu was Hij niet alleen gestorven, maar uit de dood
verrezen, opgevaren ten Hemel en zittende aan Zijns Vaders rechterhand - voor mijn
schuldige gans melaatse ziel. Nu zag ik, hoe de enige Zoon des Vaders Zijn hoge
hemeltroon had verlaten, om op aarde, geheel vrijwillig en onschuldig, als een
boosdoener te lijden en te sterven, tot heil van zondaren. Hoe Hij, de vlekkeloos
Heilige, die géén zonden had gekend, daartoe tot zonde was gemaakt, in alles wel
verzocht en Zijn broederen gelijk geworden was, maar zonder zonden.
„O, lieve Heere Jezus!‖ riep ik uit, „wat kon U bewegen om naar mij om te zien?‖ En
het was mij of ik in Zijn armen rustte en op Zijn vleugelen gedragen werd. Met een
beklemd gemoed en wankelende schreden, had ik al schreiende de stad verlaten, en
nu, innig verblijd, met vlugge tred weer daarheen kerende, zong mijn hart:
„Hallelujah! Ik zal de Heere loven van ganser harte, in de raad en de vergadering der oprechten”" 

Een beschouwing van Christus zonder de Zijne te zijn gemaakt door Gods spreken Zelf is niet zaligmakend. Hoeveel vreugde en rust u daar ook in meent te hebben. Een mens ziet op Christus en meent Hem zich toe te eigenen met een gedachte. Dat noemt men dan geloof en men heeft rust. Maar het is vals geloof en valse rust en valse bevinding. Uit valsheid komt valsheid, wat uit het vlees geboren is dat is vlees. Het is de zogenaamde papieren jezus een jezus van vijf letters. Maar het is de Heere Jezus Christus de Zoon van God niet. Het is de ijdele waan der trotse zielen. Bij de uitverkorenen gaat God een mens van alle valse gronden afbrengen. Die worden in Gods geschonden recht geleid. Deze bevinding word veracht, verdacht, gespot, versmaad en gehaat door de wereld en de valse religie. Dat mag geen bevinding genoemd worden. De huichelaars weten dan ook van geen spreken Gods met Goddelijke kracht door de Heilige Geest en Zijn woord. Zij weten alleen van aannames en daar rusten zij op. Zelfbedrog is ook rustgevend en geeft ook zekerheid. Dat zie je ook in de topsporten als mma op het hoogste niveau. Dat ze daarna in veel gevallen verliezen en buiten westen geslagen worden is een feit. Maar dit psychische handigheidje heeft niets te maken met de bevinding die God werkt in Zijn uitverkorenen. Het is wel een middel van de duivel om de verworpenen in zijn greep te houden. Rust en vrede zijn op zich geen bewijzen van genade. Hier zijn wat bewijsteksten van wat een valse rust en vrede er in het hart van een mens kunnen zijn.

En door zijn kloekheid zo zal hij de bedriegerij doen gedijen in zijn hand; en hij zal zich in zijn hart verheffen; en in stille rust zal hij er velen verderven, en zal staan tegen den Vorst der vorsten, doch hij zal zonder hand verbroken worden. (Daniel 8:25)
 
Wanneer een sterke gewapende zijn hof bewaart, zo is al wat hij heeft in vrede. (Lukas 11:21)
 
Zie, gij wordt een Jood genaamd en rust op de wet; en roemt op God, (Romeinen 2:17)
 
Beeft, gij geruste vrouwen; weest beroerd, dochters, die zo zeker zijt; trekt u uit, en ontbloot u, en gordt zakken om uw lendenen. (Jesaja 32:11)
 
Heb je zelf een kruisje gezet ? Of heeft Christus uw paspoort getekend met het bloed dat Hij reddend vergoot? vlees of Geest, jouw gedachten of Gods gedachten, Jouw spreken of Gods spreken, zelf gegrepen of door God gegrepen? 
 
S.A. Top


 
 




dinsdag 22 augustus 2023

Geheim complot geopenbaard.

Complotters liegen werkelijk alles aan elkaar om relevant te blijven. Vooral in eigen oog. En wellicht is er ook een trouwe schare complotter volgelingen die dat allemaal kritiekloos en heel naief zonder enig onderzoek voor waar aannemen.

M.G. van der Hoeven van het gekrookteriet(.com) heeft weer een fantastisch complot gevonden. Er zou een geheime bijeenkomst zijn geweest over de NWO (Nieuwe Wereld Orde). Daartoe draagt hij wederom een video aan in zijn artikel genaamd: "Geheime bijeenkomst in 2015 over the Nieuwe Wereld Orde (NWO)"

De video is een opname van een internationale conferentie gehouden op 9 maart 2015 in het Putrajaya international convention centre in Maleisië. Georganiseerd door Perdana Global Peace Foundation opgericht door Tun Dr Mahathir Mohamad, de vierde eerste minister van Maleisië.

Noch de organisatie noch de conferenties zijn geheim.

https://perdana4peace.org

https://perdana4peace.org/v2/international-conferences/

De hele conferentie 7 uur lang is door de organisatie op youtube beschikbaar gesteld. En is dus niet geheim.

https://youtu.be/1-2V3F4AQF8?si=ex4LR6-nwy1U8wW9

In het video fragment van de conferentie geeft Mahatir Mohamad vanuit zijn islamitisch geloof en van uit zijn perspectief als maleisiër zijn visie op de overbekende ambities van de Verenigde Staten. Niets nieuws, niets geheims, allemaal uit publieke bronnen. Van de wolfowitz doctrine was de eerste versie van het document wel geheim maar gelekt  naar de pers en daarna herschreven. Dit was dus een plan van de Amerikaanse overheid. En hij gaat nog wel verder dan dat want hij heeft het over 7 elitaire families die de wereld zouden willen regeren. Maar bewijs levert hij niet. Het misleidende idee van wereldvrede leeft in de harten van heel veel mensen. En daar zetten zij zich voor in.

Wat al die (christelijke)complotters eens moeten gaan begrijpen is dat er een duivel is die met een heel leger gevallen engelen werkt in de kinderen van de ongehoorzaamheid. En de neuzen staan dwars door alle ogenschijnlijke verschillen in opvatting, religie, politieke overtuiging en wereldvisie enz. Allemaal dezelfde kant op. Allemaal vijanden van de Heere en Zijn Gezalfde. En ook dat is geen geheim plan meer want God heeft dat openbaar gemaakt in Zijn woord.

“In welke gij eertijds gewandeld hebt, naar de eeuw dezer wereld, naar den overste van de macht der lucht, van den geest, die nu werkt in de kinderen der ongehoorzaamheid; Onder dewelke ook wij allen eertijds verkeerd hebben in de begeerlijkheden onzes vleses, doende den wil des vleses en der gedachten; en wij waren van nature kinderen des toorns, gelijk ook de anderen;” (Ef 2:2-3)

“Waarom woeden de heidenen, en bedenken de volken ijdelheid? De koningen der aarde stellen zich op, en de vorsten beraadslagen te zamen tegen den Heere, en tegen Zijn Gezalfde, zeggende: Laat ons hun banden verscheuren, en hun touwen van ons werpen. Die in den hemel woont, zal lachen; de Heere zal hen bespotten. Dan zal Hij tot hen spreken in Zijn toorn, en in Zijn grimmigheid zal Hij hen verschrikken. Ik toch heb Mijn Koning gezalfd over Sion, den berg Mijner heiligheid.” (Psa 2:1-6)

“De koningen der aarde zijn te zamen opgestaan, en de oversten zijn bijeenvergaderd tegen den Heere, en tegen Zijn Gezalfde. Want in der waarheid zijn vergaderd tegen Uw heilig Kind Jezus, Welken Gij gezalfd hebt, beiden Herodes en Pontius Pilatus, met de heidenen en de volken Israëls; Om te doen al wat Uw hand en Uw raad te voren bepaald had, dat geschieden zou. En nu dan, Heere, zie op hun dreigingen, en geef Uw dienstknechten met alle vrijmoedigheid Uw woord te spreken; Daarin, dat Gij Uw hand uitstrekt tot genezing, en dat tekenen en wonderen geschieden door den Naam van Uw heilig Kind Jezus. En als zij gebeden hadden, werd de plaats, in welke zij vergaderd waren, bewogen. En zij werden allen vervuld met den Heiligen Geest, en spraken het Woord Gods met vrijmoedigheid.” (Hand 4:26-31)

“Zijt nuchteren, en waakt; want uw tegenpartij, de duivel, gaat om als een briesende leeuw, zoekende, wien hij zou mogen verslinden;” (1Pet 5:8)

Wij hoeven ons niet bezig te houden met allerlei schimmige neppe complot verhalen die voor het overgrote deel uit de dikke duim van natuurlijke vleselijke onwedergeboren door de duivel voortgejaagde mensen komen. Er zijn meer uren onderzoek gemoeid met neppe complotverhalen dan er levenjaren zijn in een mens. Er staan meer neppe complot videos op youtube dan een mens ooit kan zien in zijn leven. Er komt geen einde aan de leugens van de duivel. Dat is precies hetzelfde als met de schepping. als Adam en Eva niet in de zonde gevallen waren in het paradijs hadden ze een eeuwigheid nodig gehad om alles te onderzoeken en te bewonderen wat God geschapen heeft. Denk alleen maar aan al het dier en plantleven wat er op de wereld te zien is en was. Als je daar je tijd mee doorbrengt en je leeft maar onbekeerd door in de zonde alsof er geen God is en geen Christus. Dan kom je precies daar waar je niet wilt zijn namelijk in de eeuwige verdoemenis.

S.A. Top

Vraag van het secretariaat van stichting JijDaar!

Naar aanleiding van mijn artikelen 1 2 op dit blog ontving ik onderstaande reactie:

"Beste meneer/mevrouw Top,

Dank voor uw mail! Als ik eerlijk ben, ben ik best een beetje geschrokken van uw website en met name de heftige benamingen die u gebruikt. Ik begrijp dat u zich ergens tegen wil uitspreken, maar ik begrijp totaal niet dat dit samen moet gaan met zo’n grove veroordeling van mensen. Mogelijk kunt u me dit uitleggen. Verder wens ik u veel zegen op uw werk en leven.

 

 

Met vriendelijke groet,

Stichting Jij daar!

 

Willianne van Bergeijk

Secretaresse van het bestuur"

 

Mijn antwoord daarop is:

"Dag mevrouw Bergeijk,


Bedankt voor uw eerlijkheid. Wat bedoelt u precies met heftige benamingen en grove veroordelingen? Ik schrik zelf niet van uitspraken die overeenkomen met de waarheid van God's woord. En als het over de waarheid gaat. Dan gaat het niet meer over ergens tegen willen uitspreken. Maar over de vraag of we nog kunnen en mogen zwijgen als God's waarheid grof geweld wordt aangedaan. Maar als u vindt dat er sprake is van zonde dan mag u mij daarvan bekeren. Heeft u die goddeloze podcast ook beluisterd en de tekst van mijn artikelen wel gelezen? Heeft u afgezien van de benamingen en veroordelingen die u als heftig en grof heeft ervaren en van geschrokken bent,  ook de tijd genomen om te reflecteren op de inhoud van mijn artikelen en de boodschap proberen te begrijpen? Ik hoor graag van u. Wellicht kunt u delen in alle zegeningen die u mij toewenst.


Vriendelijke groet,


S.A. Top"

 

Verdere reactie is tot op heden uitgebleven, het is uiteraard onze hoop dat dit een teken is dat er ernstig wordt nagedacht over het geschrevene. En dat Gods aangezicht daarbij naarstig wordt gezocht.


S.A. Top







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Voorgenomen bouw toren van Babel Stichting JijDaar!

Aan de organisatoren en dominees van Jij Daar! Weekend 2023,
Open brief.
Ik heb vernomen dat u voornemens bent de toren van Babel te gaan herbouwen en een naam voor uzelf te maken. U weet wellicht niet dat God Zich daarover vertoornd heeft en de spraak van die God vergetende heidenen heeft verward. Daarom maak ik u dit heden bekend met het woord Gods aangaande deze zaak:
“En de ganse aarde was van enerlei spraak en enerlei woorden. Maar het geschiedde, als zij tegen het oosten togen, dat zij een laagte vonden in het land Sinear; en zij woonden aldaar. En zij zeiden een ieder tot zijn naaste: Kom aan, laat ons tichelen strijken, en wel doorbranden! En de tichel was hun voor steen, en het lijm was hun voor leem. En zij zeiden: Kom aan, laat ons voor ons een stad bouwen, en een toren, welks opperste in den hemel zij, en laat ons een naam voor ons maken, opdat wij niet misschien over de ganse aarde verstrooid worden! Toen kwam de Heere neder, om te bezien de stad en den toren, die de kinderen der mensen bouwden. En de Heere zeide: Ziet, zij zijn enerlei volk, en hebben allen enerlei spraak; en dit is het, dat zij beginnen te maken; maar nu, zoude hun niet afgesneden worden al wat zij bedacht hebben te maken? Kom aan, laat Ons nedervaren, en laat Ons hun spraak aldaar verwarren, opdat iegelijk de spraak zijns naasten niet hore. Alzo verstrooide hen de Heere van daar over de ganse aarde; en zij hielden op de stad te bouwen. Daarom noemde men haar naam Babel; want aldaar verwarde de Heere de spraak der ganse aarde, en van daar verstrooide hen de Heere over de ganse aarde.” (Gen 11:1-9)
Terwijl de duivel mensen beweegt om torens van babel te bouwen die tot in de hemel reiken en zichzelf een naam te maken. Bouwt God ook voort aan Zijn woonstede Gods in den Geest.
“Zo wordt gij ook zelven, als levende stenen, gebouwd tot een geestelijk huis, tot een heilig priesterdom, om geestelijke offeranden op te offeren, die Gode aangenaam zijn door Jezus Christus. Daarom is ook vervat in de Schrift: Ziet, Ik leg in Sion een uitersten Hoeksteen, Die uitverkoren en dierbaar is; en: Die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden. U dan, die gelooft, is Hij dierbaar; maar den ongehoorzamen wordt gezegd: De Steen, Dien de bouwlieden verworpen hebben, Deze is geworden tot een hoofd des hoeks, en een steen des aanstoots, en een rots der ergernis; Dengenen namelijk, die zich aan het Woord stoten, ongehoorzaam zijnde, waartoe zij ook gezet zijn.” (1Pet 2:5-8)
“Zo zijt gij dan niet meer vreemdelingen en bijwoners, maar medeburgers der heiligen, en huisgenoten Gods; Gebouwd op het fondament der apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus is de uiterste Hoeksteen; Op Welken het gehele gebouw, bekwamelijk samengevoegd zijnde, opwast tot een heiligen tempel in den Heere; Op Welken ook gij mede gebouwd wordt tot een woonstede Gods in den Geest.” (Ef 2:19-22)
Ik weet niet waar u de brutaliteit vandaan haalt om een toren van Babel te willen bouwen. Maar het getuigt niet van geestelijk leven maar van uw geestelijke doodstaat.
Wellicht heeft u zich verkeerd verwoord in uw aankondiging en is daardoor verwarring ontstaan. Maar dat kunt u dan alleen uzelf verwijten. U begrijpt hopelijk wel dat mijn kinderen niet kunnen en mogen meedoen aan dit goddeloze festijn. En dat ik ze zal voorhouden in plaats daarvan die stad te zoeken waarvan de schrift preekt:
“Want hij verwachtte de stad, die fondamenten heeft, welker Kunstenaar en Bouwmeester God is.” (Heb 11:10)
Verder wordt ook een heel spektakel aan werelds vermaak aangekondigd wat met recht aangemerkt kan worden als een regelrechte ijdelheidskermis van sport en spel zoals is getekent in de boeken van John Bunyan. U begrijpt hopelijk ook wel dat mijn kinderen niet kunnen en mogen meedoen aan deze goddeloze vertoning. En dat ik ze zal voorhouden in plaats daarvan waarvan de schrift ook spreekt:
“Want de lichamelijke oefening is tot weinig nut  ; maar de godzaligheid is tot alle dingen nut  , hebbende de belofte des tegenwoordigen en des toekomenden levens.” (1Tim 4:8)
“Hebt de wereld niet lief, noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem.” (1Joh 2:15)
“Want al wat in de wereld is, namelijk de begeerlijkheid des vleses, en de begeerlijkheid der ogen, en de grootsheid des levens, is niet uit den Vader, maar is uit de wereld.” (1Joh 2:16)
“En de wereld gaat voorbij, en haar begeerlijkheid; maar die den wil van God doet, blijft in der eeuwigheid.” (1Joh 2:17)
“Want velen wandelen anders; van dewelken ik u dikmaals gezegd heb, en nu ook wenende zeg, dat zij vijanden des kruises van Christus zijn; Welker einde is het verderf, welker God is de buik, en welker heerlijkheid is in hun schande, dewelken aardse dingen bedenken.” (Fil 3:18-19)
Sport en spel en de toren van Babel zijn niet de door God aangewezen middelen waardoor God zondaren trekt en zaligmaakt. Jezus Christus is daar niet te vinden. Jezus is te vinden in de dienst der verzoening:
“En het was het feest der vernieuwing des tempels te Jeruzalem; en het was winter. En Jezus wandelde in den tempel, in het voorhof van Salomo.” (Joh 10:22-23)
“En het geschiedde, na drie dagen, dat zij Hem vonden in den tempel, zittende in het midden der leraren,   hen horende, en hen ondervragende. En allen, die Hem hoorden, ontzetten zich over Zijn verstand en antwoorden. En zij, Hem ziende, werden verslagen; en Zijn moeder zeide tot Hem: Kind! waarom hebt Gij ons zo gedaan? Zie, Uw vader en ik hebben U met angst gezocht. En Hij zeide tot hen: Wat is het, dat gij Mij gezocht hebt? Wist gij niet, dat Ik moet zijn in de dingen Mijns Vaders?” (Luk 2:46-49)
Hebben de apostelen een sport en spel en een torenbouw georganiseerd om mensen het evangelie te verkondigen ? Als God het niet geboden heeft waarom doet u het dan ? Beseft u dan niets van Gods grootheid en heiligheid? Hoe kunt u zich nog vermaken in de wereld als u meent een kind van God te zijn? Hoe kunt u verloren zondaren laten opgaan in sport en spel en torenbouw die een ziel hebben te verliezen voor de eeuwigheid als of wij en zij ons niet moeten haasten en spoeden, niet achter een volleybal of golfbal aan maar om hun arme verloren ziel gered te krijgen.  Strijden niet om de overwinning in deze wereld, maar om in te gaan door de enge poort:
“Want wat baat het een mens, die de gehele wereld zou winnen, en zichzelven verliezen, of schade zijns zelfs lijden?” (Luk 9:25)
“Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;” (Luk 13:24)
“Als gehoorzame kinderen, wordt niet gelijkvormig aan de begeerlijkheden, die te voren in uw onwetendheid waren; Maar gelijk Hij, Die u geroepen heeft, heilig is, zo wordt ook gijzelven heilig in al uw wandel; Daarom dat er geschreven is: Zijt heilig, want Ik ben heilig.” (1Pet 1:14-16)
“Want indien zij, nadat zij door de kennis van den Heere en Zaligmaker Jezus Christus, de besmettingen der wereld ontvloden zijn, en in dezelve wederom ingewikkeld zijnde, van dezelve overwonnen worden, zo is hun het laatste erger geworden dan het eerste. Want het ware hun beter, dat zij den weg der gerechtigheid niet gekend hadden, dan dat zij, dien gekend hebbende, weder afkeren van het heilige gebod, dat hun overgegeven was. Maar hun is overkomen, hetgeen met een waar spreekwoord gezegd wordt: De hond is wedergekeerd tot zijn eigen uitbraaksel; en de gewassen zeug tot de wenteling in het slijk.” (2Pet 2:20-22)
U openbaart zich in uw woorden en werken in het licht van Gods woord als afvallige schijnchristenen. Is dit heftige grove veroordeling ? U maakt Christus te schande als u daar schaamteloos als een varken in de modder ligt te rollen op het sportveld en de jeugd voorgaat in de zonde. Dat is pas grof en heftig. En dan kunt u daarna wel de bijbel open slaan en een liedje zingen en een gebedje uitspreken maar dat maakt het alleen maar erger.
S.A. Top



Een vast bewijs dat ds dr G. van den Brink een arminiaan en semi-pelagiaan is.

In de beantwoording van een vraag op refoweb(.nl) schrijft GvdB:

"Kortom, we kunnen veel beter als volgt spreken: de rechtvaardiging is 100 procent het werk van God. De verdienende oorzaak is 100 procent het werk van Christus. De wedergeboorte is 100 procent het werk van de Heilige Geest. En de daad van geloof is 100 procent het werk van de mens. Op deze manier worden de remonstrantse en rooms-katholieke visie wél uitgesloten. De rooms-katholieken zeggen immers dat onze werken ook verdienende oorzaak zijn. De remonstranten zeggen dat de wedergeboorte ook ons werk is. Beide visies worden weersproken als we duidelijk maken over welke oorzaak van het heil we het hebben. Het hypercalvinisme wordt uitgesloten omdat we staande houden dat de daad van geloven 100 procent het werk van de mens is."

Uit bovenstaande woorden blijkt duidelijk dat GvdB een rooms-katholieke remonstrantse semi-pelagiaanse arminiaanse doodstaat loochenaar is. Dus de ene keer openbaart GvdB zich als een doodstaat prediker en de andere keer weer als een doodstaat loochenaar.  GvdB waait met alle winden mee behalve met de wind des Heiligen Geestes. Geloven is volgens GvdB 100% het werk van de mens. Daaruit volgt dat een mens door zijn eigen werken zalig wordt en dat is roomskatholiek. Dus hij schrijft de roomskatholieke visie te weerspreken. Maar ondertussen leert hij de roomskatholieke visie. Bovendien is dit arminiaans remonstrants want hij legt geloofsvermogens in de mens want geloven is volgens GvdB 100% het werk van de mens. GvdB schrijft het remonstantisme te weerspreken maar ondertussen leert hij het. Daarom leert hij dat zalig worden Gods werk en mensen werk is. Dus God doet wat en de mens ook. Dat is nu juist wat het semi-pelagianisme uitmaakt. Als geloven 100% mensen
werk is dan is het 0% Godswerk. Nu weet je hoe GvdB zichzelf en anderen bedriegt. En zo wordt het ware zaligmakende werk van God in de uitverkorenen onder de noemer hypercalvinisme verduisterd, gelasterd en verketterd. En zo komt onder de leer van GvdB geen een mens tot waar zaligmaked geloof.

Daarna schrijft GvdB:
"Voor wie dit terug wil zien in de kanttekeningen van de Statenvertaling, verwijs ik naar Romeinen 3:24."

Maar in de kanttekening van Romeinen 3:24 staat helemaal nergens dat het geloof 100% mensenwerk is. Wat een bedrieger zeg.

Wat leert de catechismus? dat het ware geloof het vaste vertrouwen in zich heeft (naast kennis en toestemmen) dat de Heilige Geest door het evangelie in mijn hart werkt. (Zondag 7 antwoord 21) Dus het geloof is 100% het werk van de Heilige Geest door het woord Gods in mijn hart.

Maar kan de catechismus dit bewijzen uit Gods woord? Dat leer ik mijn kinderen ook altijd. Kan het bewezen worden uit Gods woord? En is het aangeleverde bewijs deugdelijk en geldig?

De catechismus bewijst uit Gods woord dat het geloof door Gods Geest gewerkt en van God geschonken is:

“Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.” (Gal 5:22)

“Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave; Niet uit de werken, opdat niemand roeme.” (Ef 2:8-9)

Door Hem, Door Zijn Geest, zovelen als er veroordineerd waren geloofden. Ja de verkiezing wordt door GvdB ook zoveel mogelijk verzwegen.

“Die door Hem gelooft in God, Welke Hem opgewekt heeft uit de doden, en Hem heerlijkheid gegeven heeft, opdat uw geloof en hoop op God zijn zou. Hebbende dan uw zielen gereinigd in de gehoorzaamheid der waarheid, door den Geest, tot ongeveinsde broederlijke liefde, zo hebt elkander vuriglijk lief uit een rein hart;” (1Pet 1:21-22)

“Als nu de heidenen dit hoorden, verblijdden zij zich, en prezen het Woord des Heeren; en er geloofden zovelen, als er geordineerd waren tot het eeuwige leven.” (Hand 13:48)

Het geloof is uit de Roepende. Let wel niet in de Roepende maar uit de Roepende in de mens gelegd en gewerkt door Gods Geest naar Zijn voornemen.

“Want als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleve, niet uit de werken, maar uit den Roepende;” (Rom 9:11)

“Die ons heeft zalig gemaakt, en geroepen met een heilige roeping; niet naar onze werken, maar naar Zijn eigen voornemen en genade, die ons gegeven is in Christus Jezus, voor de tijden der eeuwen;” (2Tim 1:9)

Kijk de roomskatholieke remonstrantse arminiaanse semi-pelagiaan roemt in zijn eigen werk. Zet zelf zijn kruisje bij het evangelie. Eigenhandig, eigen werken. Maar dat is niet het ware zaligmakende geloof van de Christus der schriften.

“Maar die is een Jood, die het in het verborgen is, en de besnijdenis des harten, in den geest, niet in de letter, is de besnijdenis; wiens lof niet is uit de mensen, maar uit God.” (Rom 2:29)

“Want wij zijn de besnijding, wij, die God in den Geest dienen, en in Christus Jezus roemen, en niet in het vlees betrouwen.” (Fil 3:3)

“Want niet die zichzelven prijst, maar dien de Heere prijst, die is beproefd.” (2Kor 10:18)

Ja ik roem in God; ik prijs 't onfeilbaar woord; Ik heb het zelf door woord en Geest uit Zijnen mond gehoord; Ten dage, als ik riep, zo hebt Gij mij verhoord; Gij hebt mij versterkt met kracht in mijn ziel.(Psa 56:5 ber. Psa 138:3) en zo heb ik geloofd en daarom zing ik daarom zing ik van genâ,van ontferming en verlossing
door het bloed van Golgotha.
Daarom zing ik U, die stervend
alles, alles hebt volbracht,
Lam Gods, dat de zonde wegneemt,
Lam van God, voor ons geslacht!(https://gezangboek.nl/k_Heb_geloofd_en_daarom_zing_ik.html)

S.A. Top










maandag 21 augustus 2023

Gereformeerde gemeente predikant ds C.G. Vreugdenhil. Zegent arminiaan en ketter in.

Cvandaag.nl publiceert gretig de woorden van Gereformeerde Gemeente predikant C.G. Vreugdenhil. Betreffende predikant doet voorkomen alsof de terechte kritiek op en veroordeling van de valse leringen van ds dr G. vd Brink de vijandschap is die Paulus ervaarde toen hij belijdenis des geloofs aflegde in Damascus. Hij maakt ook nog reclame vanaf de kansel voor de boekhandel van ds dr G. vd Brink. Hij beweert dat ds dr G. vd Brink het opneemt voor Jezus Christus. Ik weet niet over welke christus deze dominee het dan heeft want de christus die ds dr G vd Brink verkondigt is niet de Christus der schriften. Dat is op mijn blog al meerdere malen bewezen. In plaats dat deze dominee zijn plicht doet en waarschuwt tegen de dwalingen en Gods woord aanprijst en uitdraagt berooft hij God van Zijn eer en de gemeente van Christus. En onmiddelijk zie je dat cvandaag dit gebruikt en authoriteit meent te kunnen ontlenen aan het feit dat een GG ds dit allemaal vanaf de kansel beweert. Als je alles voor zoete koek slikt wat dominees vanaf de kansel beweren dan loopt het niet best met je af. Je moet altijd onderzoeken of het wel overeenkomt met de schrift. Want niet een dominee heeft authoriteit maar Gods woord. Want elke dominee beweert in onze dagen wat anders. Stel je vertrouwen niet blind op wat dominees zeggen maar ga voor God op je knieën in gebed en onderzoek in biddend opzien tot Hem hoe het nu werkelijk ligt verklaard in Gods woord. 

S.A. Top


Pestilenties zijn biologische wapens in de hand van God.

Nog steeds worden slordige vermeende complot videos gedeeld als zijnde de waarheid.

Ook hetgekrookteriet(.com) kan er geen genoeg van krijgen. En elke keer als er weer een vermeend complot viraal gaat. Hoef je alleen maar met je armen over elkaar te gaan zitten om te zien hoe het voor je ogen instort en uit elkaar valt. Het duurt nooit heel lang en dan achterhaalt de waarheid de leugen weer.

Sarscov2 is een biowapen zo beweert M.G. van der Hoeven. Het bewijs daarvoor zou geleverd zijn in een video die hij daarvoor aandraagt. En heeft hij enig onderzoek gedaan naar de onderbouwing die in de video naar voren wordt gebracht ? Dat blijkt uit niets. Dit complot verhaal wordt op hetgekrookteriet gepubliceerd ter bevestiging van zijn eigen  voorkeur.

Het enige wat waar is, is dat sarscov2 een biowapen is. Maar dan een pestilentie in Gods hand. 1 Kronieken 21 : 12 leert ons dat pestilentie een zwaard is in Gods hand. En alle ziekten zijn wapens in Gods hand, tijdelijke oordelen.

“Die de eerste is in zijn twistzaak, schijnt rechtvaardig te zijn; maar zijn naaste komt, en hij onderzoekt hem.” (Spr 18:17)

Bij deze een link naar een weerlegging van de video op de website van complotfantast M.G van der Hoeven.

https://healthfeedback.org/claimreview/financial-analyst-david-martin-misrepresents-studies-patent-applications-promote-baseless-claim-sars-cov-2-developed-bioweapon/

S.A. Top

donderdag 17 augustus 2023

Ermelo bedrogen op geloofstoerusting avond.

Ook in Ermelo worden mensen bedrogen door dr ds G. vd Brink op Geloofstoerusting avonden.

Er zou namelijk geen bevel van geloof en bekering van Jezus Christus bestaan. Het bevel van geloof en bekering van Jezus Christus aan iedere hoorder (of lezer) wordt door deze spotvogels spottend weggezet als het elfde gebod. Tijdens de vragenbeantwoording beweerde GvdB: 
 
"Je krijgt bij deze vraag de indruk dat iemand de ervaring heeft dat de oproep tot geloof het 11e gebod is, maar dat is natuurlijk niet zo. De oproep tot geloof wil jij bevrijden!"
 

 


 
Gods woord leert duidelijk het bevel van Jezus Christus van bekering en geloof: En zeggende: De tijd is vervuld, en het Koninkrijk Gods nabij gekomen; bekeert u, en gelooft het Evangelie. (Markus 1:15). Het woord "gelooft" staat daar in de bevelsvorm. Zie ook blueletterbible.org
 
"Definitie van "bevelsvorm"

Komt overeen met de Engelse gebiedende wijs en geeft de toehoorder de opdracht een bepaalde handeling uit te voeren op bevel en met het gezag van degene die de opdracht geeft. Dus de zin van Jezus: "Bekeert u en gelooft het evangelie" (Marcus 1:15) is helemaal geen "uitnodiging", maar een absoluut bevel dat volledige gehoorzaamheid vereist van de kant van alle toehoorders."
 
Dat niemand uit zichzelf dit gebod kan of zal gehoorzamen doet niets af van het gebod. 
 
Doch deze mijn vijanden, die niet hebben gewild, dat ik over hen koning zoude zijn, brengt ze hier, en slaat ze hier voor mij dood. (Lukas 19:27). 
 
Johannes antwoordde en zeide: Een mens kan geen ding aannemen, zo het hem uit de hemel niet gegeven zij. (Johannes 3:27).
 
Doch de boze mensen en bedriegers zullen tot erger voortgaan, verleidende en wordende verleid. (2Thimotheus 3:13)

S.A. Top








zaterdag 12 augustus 2023

De tale kanaäns klinkt in het rond: De arks des Heeren is in het leger.

“3. En er werd een ander teken gezien in den hemel; en ziet, er was een grote rode draak, hebbende zeven hoofden, en tien hoornen, en op zijn hoofden zeven koninklijke hoeden. 4. En zijn staart trok het derde deel der sterren des hemels, en wierp die op de aarde. En de draak stond voor de vrouw, die baren zou, opdat hij haar kind zou verslinden, wanneer zij het zou gebaard hebben.” (Openb 12:3-4)

Het Reformatorisch dagblad dat een vals oecumenisch orakel van de antichrist geworden is. (Of altijd is geweest.) Is onleesbaar(gelukkig) geworden omdat bezoekers eerst een spreekwoordelijk offer aan de keizer moeten brengen om dat Godslasterlijke orakel in stand te houden. 

Maar er zijn nog meer vallende sterren waar te nemen. De duivel heeft nu een tweede orakel geopend in de vorm van de kanaancourant.nl. waar de duivel eerst onder de vlag van het ernstig gereformeerde RD de ruimte kreeg om door deze appel zijn gif te verspreiden. Heeft hij nu een ander wapen uit zijn arsenaal tevoorschijn gehaald: "christelijke" satire en spot om de mensen daarmee te verleiden. Daarmee maken ze reclame voor de goddeloze politiek en de SGP die de kinderen van God volstrekt niet vertegenwoordigt in de eerste en tweede kamer. Omdat zij niet de waarheid van Gods woord spreken en meedoen met de wereld. Paulus wijst ons aan dat deze spotkrant niet kan bestaan met een wandel naar het evangelie:

“1. Zijt dan navolgers Gods, als geliefde kinderen; 2. En wandelt in de liefde, gelijkerwijs ook Christus ons liefgehad heeft, en Zichzelven voor ons heeft overgegeven tot een offerande en een slachtoffer, Gode tot een welriekenden reuk. 3. Maar hoererij en alle onreinigheid, of gierigheid, laat   ook   onder u niet genoemd worden, gelijkerwijs het den heiligen betaamt, 4. Noch oneerbaarheid, noch zot geklap, of gekkernij, welke niet betamen; maar veelmeer dankzegging. 5. Want dit weet gij, dat geen hoereerder, of onreine, of gierigaard, die een afgodendienaar is, erfenis heeft in het Koninkrijk van Christus en van God. 6. Dat u niemand verleide met ijdele woorden; want om deze dingen komt de toorn Gods over de kinderen der ongehoorzaamheid. 7. Zo zijt dan hun medegenoten niet.” (Ef 5:1-7)

En dan hebben we nog een andere vallende ster op politiek gebied in de vorm van Tom de Nooijer met zijn CVO. Hij of iemand onder zijn naam plaatste ook een reactie onder een spotartikel (dat reclame maakt voor de SGP) van voorgenoemde spotkrant:

"Tom de Nooijer: Heilstaat, heilstaat??? De SGP is verworden tot een clubje linkse klimaat activisten die klakkeloos napraten wat de overheid en de MSM zeggen. Nee mensen stem CVO (Jaja wij gaan ook landelijk!) dan komt het goed!"

En dat durf Tom de Nooijer allemaal te doen en te zeggen zonder God. Of beter geformuleerd hij doet dit allemaal zonder Gods toestemming. Als dit tenminste Tom de Nooijer zelf is. De kring der spotters wordt alleen maar verder uitgebreid met de CVO en Gods ware volk komt alleen maar verder in de verdrukking door al die valschristelijke schijnbewegingen. Alles wat zich presenteert als christelijk maar niet van Christus is, is allemaal onder de vloek en een vloekende vloek. Inclusief dit kanaancourant platform van ongerechtigheid. Laat alles wat zich een christelijk beweging noemt eerst maar eens bij God de toestemming krijgen. Zelfs Bileam vroeg God om Gods toestemming en inspraak. Maar dat station is dit kanaancourant platform met een kananitische reuzensprong gepasseerd. Ze zweven door de hemel tot dat ze met de alles verpletterende doodsklap van de toorn van het Lam wegzinken in de eeuwige verdoemenis. De anonieme kanaäns clowns hebben het rood van het bloed der heiligen om hun lippen gesmeerd als verscheurende roofdieren en slaan met duivels plezier hun krauwels in het lichaam van Christus. Om zichzelf te vervullen.

Als u ziet op uw diepe val in Adam en het smartelijk lijden van Christus en Zijn vervolgde gemeente. En dat vergelijkt met bovengenoemde kliek in het licht van Gods woord. Dan ziet u dat die hele beweging u geen millimeter dichter bij God brengt maar meesleurt naar de helse verdoemenis.

Al die vallende sterren brengen u niets dan een bittere dood en hebben niets van doen met de ster waar Bileam van geprofeteerd heeft: 

“Ik zal hem zien, maar nu niet; ik zal hem aanschouwen, maar niet nabij. Er zal een ster voortkomen uit Jakob, en er zal een scepter uit Israël opkomen; die zal de palen der Moabieten verslaan, en zal al de kinderen van Seth verstoren.” (Num 24:17)

“Ik, Jezus, heb Mijn engel gezonden om ulieden deze dingen te getuigen in de Gemeenten. Ik ben de Wortel en het geslacht Davids,   de blinkende Morgenster.” (Openb 22:16)

S.A. Top


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 







donderdag 10 augustus 2023

Avondje Geloofstoerusting: de wet. Deel twee. Plus aanspraak GGinNED.

Deel twee van de lezing over de wet verzorgd door dr ds Gert vd Brink. Opnieuw losjes geciteerd en van mijn commentaar voorzien. Het is interessant om te zien hoe juist twee door mij op mijn blog besproken en bepreekte dichtregels uit psalm 25 steeds terugkomen in deze twee lezingen. Misschien wel juist daarom. Ook interessant om te zien hoe er eerst vol stelligheid verkondigt word: alleen het evangelie zonder voorwaarden. Maar nu dat volgens schrift en belijdenis aantoonbaar onhoudbaar is wordt de wet er toch maar schoorvoetend bij genomen. Want ja anders valt je zodanig uit de toon dat zelfs de meest toegewijde volgelingen het door beginnen te krijgen. Ik denk dat ze bij stichting geloofstoerusting toch wel een vergadering hebben belegd hoe ze dit gaan oplossen. En toen hebben ze denk ik bedacht het lijkt ons toch wel verstandig ook iets over de wet te gaan zeggen. Hadden ze beter niet kunnen doen want ze spreken valsheid. Maar gelukkig hun spraak maakt hen openbaar en in het licht van Gods waarheid vallen ze toch door de mand. Je moet altijd onthouden de duivel maakt ook misbruik van de waarheid maar hij liegt altijd.

Het eerste wat opvalt is dat in de eerste lezing dominees eerst wordt verweten dat ze zeggen wet en evangelie te preken. Maar in de tweede lezing worden die  dominees daarna verweten dat ze zeggen alleen wet te prediken. Ja zo kun je natuurlijk blijven schuiven met fictieve uitspraken en fictieve dominees. Maar nu gaat GvdB na alle tegenspraak en weerleggingen ook wet en evangelie prediken. Natuurlijk halfbedekt met een beschuldigende vinger naar de dominees die het verkeerd zouden doen maar ondertussen heeft hij zijn draai gemaakt en predikt ook hij de wet maar in een verdraaide valse zin. Zo gaat dat als je niet door Gods Geest wordt geleid. Je zou ook kunnen denken: hij gaat de goede richting op en binnenkort kan hij zich melden bij de GGinNed. Let op mijn woorden straks wordt hij een doodstaat prediker. Ja dat is natuurlijk vloeken in de jijdaar kerk. Maar ik ga het bewijzen.

GvdB beweert: als het over de tweeslag wet en evangelie gaat, dan gaat het over hoe wij behouden worden, zalig worden. Maar er zijn ook andere betekenissen.

Dit onderscheid werd in de eerste lezing niet gemaakt maar hij beweert nu ook zelf dat de wet een positieve uitwerking heeft: een leefbare samenleving.

GvdB beweert: De wet is ook het richtsnoer van de dankbaarheid
De regel der dankbaarheid. Als mensen tot geloof gekomen zijn. En zij stellen de vraag hoe kan ik zodanig leven dat het tot eer van God is. Dan komt die wet opnieuw ter sprake. Zo staat het in de heidelbergse catechismus en psalm 1 en 119 en het liefdesgebod in de eerste brief van Johannes.

Deze valse leer is al eens weerlegd. Tenminste als je het woord wet laat slaan op de tien geboden. Want anderzijds: “Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is; Opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust.” (2Tim 3:16-17).
De psalmen zijn geschreven toen Israël onder de tuchmeester was dus dat is geen bewijs. En Johannes wijst niet naar Mozes maar naar het evangelische liefdesgebod van Christus naar het voorbeeld van Zijn liefdesoffer: “Dit is Mijn gebod, dat gij elkander liefhebt, gelijkerwijs Ik u liefgehad heb. Niemand heeft meerder liefde dan deze, dat iemand zijn leven zette voor zijn vrienden.” (Joh 15:12-13)

Maar als je gelooft en leert dat de regel der dankbaarheid de tien geboden zijn dan ben je wel van harte welkom bij de GGinNed. Maar bij mij niet. Want volgens deze leer zijn alle kinderen van God in de praktische heiligmaking publieke sabbatschenders maar er wordt er nooit een onder de tucht gezet. En waar de tucht niet gehandhaaft wordt is de ware kerk niet. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen kinderen van God in zouden kunnen zijn of bekeerde ambtsdragers. Maar dat betekent wel dat ze zich in leer en leven ontgaan. Als je met de paplepel valse leringen krijgt gevoerd en daar altijd in hebt gezeten dan heb je een verduisterd beeld. En dit slaat op al die kerkverbanden die bouwen op de puinhopen van kerk der reformatie. Dan ga je alles in het licht van die dwalingen zien en verklaren. Zelfs als God je ziel gered (en dan bedoel ik echt gered door recht niet dat arminiaanse zelfbedrog) heeft ga je dat uitleggen naar die valse leer. En als je dan gewezen wordt op de waarheid ja dan houdt je het toch maar bijvoorbeeld bij de leer van Kersten boven de leer van Christus. Want dat was toch zo'n bekeerde geleerde man. En Theodorus van der Groe ja die doet er niet toe. En zo zitten vele kinderen van God in de duisternis te slapen en anderen menen met die leer al een kind van God te zijn. De leer van: met ontdekking heb je leven, bewusteloos in Christus ingelijfd, wel wedergeboren maar niet gerechtvaardigd, en niet alle kinderen van God kennen de rechtvaardigmaking. Even een zijweg die ik niet onbenoemd kan laten. Als God een zondaar door woord en Geest ontdekt aan zijn doodstaat is hij nog steeds morsdood in de zonden en de misdaden en niet levendgemaakt in Christus. De inlijving in Christus is altijd bewust door het geloof door het gehoor van het gepredikte woord door de Heilige Geest. En door dit geloof is een zondaar gerechtvaardigd:  “Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onzen Heere Jezus Christus;” (Rom 5:1) “Gij, die wedergeboren zijt, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord van God.” (1Pet 1:23) geloof, rechtvaardigmaking, wedergeboorte. Alleen zo ben je een kind van God: “Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;” (Joh 1:12) dus beweren dat er kinderen van God zijn die niet gerechtvaardigd zijn door het geloof is in eeuwigheid onmogelijk! Maar in de GGinNed leren ze het. Dat heb ik zelf gehoord. Ja dat krijg je als je wat of wie dan ook verheft boven Gods woord. En dan wel klagen over scheuringen maar voorbijgaan aan de oorzaken. En dan heb je een kerkenraad en die kunnen het zo goed met de dominee vinden er valt nooit een onvertogen woord. Maar daar zijn Christus en Zijn gemeente niet mee gediend. En dan maar zelfgenoegzaam avondmaal houden alsof er geen breuken geslagen zijn. En zonder er alles aan te doen om te komen tot eenheid in waarheid. Dus bij deze het bevel van Christus aan de GGinNed bekeert u (van uw dwalingen) en gelooft het evangelie.

GvdB beweert het evangelie is 2 korinthe 5 de bediening der verzoening, en de wet is de bediening der verdoemenis 2 korinthe 3.

Dus als je door de bediening der verzoening verlost bent geworden van onder de bediening der verdoemenis. Dan moet je daarna weer onder de bediening der verdoemenis dat is wat de reformatie leert, en vele refokerken, en ook GvdB. Maar als Christus de eis der wet heeft voldaan. Dan heeft de wet mij niets meer te eisen want ik ben het eigendom van Christus geworden en niet van Mozes. Je moet weer terug naar de wet die jou volgens GvdB een verkeerd Godsbeeld geeft. In mijn vorige artikel over het eerste deel van deze lezing ben ik daar al op ingegaan. Dus ja hoe tegenstrijdig krom verdraaid vals wil je het hebben? Wat een verduistering van de wandel naar het evangelie in Christus door het geloof dat door de liefde is werkende. Niet in oudheid der letter. “Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, overmits wij dien gestorven zijn, onder welken wij gehouden waren; alzo dat wij dienen in nieuwigheid des geestes, en niet in de oudheid der letter.” (Rom 7:6) “Want in Christus Jezus heeft noch besnijdenis enige kracht noch voorhuid, maar het geloof, door de liefde werkende.” (Gal 5:6) “En wandelt in de liefde, gelijkerwijs ook Christus ons liefgehad heeft, en Zichzelven voor ons heeft overgegeven tot een offerande en een slachtoffer, Gode tot een welriekenden reuk.” (Ef 5:2)  Ik heb nooit in Egypte stenen gebakken voor de Farao. Maar ik lag wel hopeloos verloren in Adam. Die regel der verdoemenis staat in in Genesis 2:17 “Maar van den boom der kennis des goeds en des kwaads, daarvan zult gij niet eten; want ten dage, als gij daarvan eet, zult gij den dood sterven.” (Gen 2:17) En uit die verlorenheid heeft Christus me gered en niet Mozes. Maar als je je zelf onder het juk der dienstbaarheid van de wet van Mozes wilt brengen ga je gang maar ik doe niet mee. Wil je de tien woorden gehoorzamen? Houdt zaterdag de sabbat en laat u besnijden en doe dan de hele wet, Christus is u ijdel.

Gvdb beweert: waarom zou je nog de wet prediken als er evangelie is? En toch geef ik hier de nodige aandacht aan. Omdat er helaas nogal veel dominees zijn die het omkeren. Die zeggen: "waarom zou ik evangelie preken als het toch met de wet begint als God een mens de bekering geeft, wedergeboren maakt dan begint het met de wet" (einde fictief citaat) aldus deze (fictieve) dominees.

En nu vraag ik GvdB om nu nogal veel dominees met naam aan te wijzen en letterlijk te citeren met (audio)bewijs dat zij deze uitspraken doen. Doet hij dat niet dan is hij een leugenaar en lasteraar. GvdB doet net of een mens op neutrale grond staat en de keuze heeft tussen wet en evangelie. Maar de waarheid is dat het ganse menselijke geslacht onder de bediening der verdoemenis verkeert door onze val in Adam. Wij hebben de keuze al gemaakt en liggen verloren, rampzalig, dood in de zonden en in de misdaden en verblijven in deze wereld in ellende buiten het paradijs en de toorn Gods rust op ons. En we verkeren onder het geschonden recht Gods onder de tijdelijke oordelen tot ons leven word afgesneden en wij voor eeuwig rechtvaardig omkomen in onze ongerechtigheid als we niet tot genade komen. En wie weten dat? wie gevoelen dat? Wie erkennen dat? Wie belijden dat? Wie buigen daarvoor? Degenen die dat van God geleerd hebben. En hoe leren zij dat van God ? Door woord en Geest. Luister maar naar Paulus. Zegt Paulus: kijk naar Jezus kom maar naar Hem toe? Nee Paulus komt met het juiste beeld van God door prediking van de waarheid, heel Gods woord, al de raad Gods, inclusief de wet. “Wij dan, zijnde Gods geslacht, moeten niet menen, dat de Godheid goud, of zilver, of steen gelijk zij, welke door mensenkunst en bedenking gesneden zijn.” (Hand 17:29) “Gij zult ulieden geen afgoden maken; noch gesneden beeld, noch opgericht beeld zult gij u stellen, noch gebeelden steen in uw land zetten, om u daarvoor te buigen; want Ik ben de Heere, uw God!” (Lev 26:1) en komt Paulus dan met liefde, vergeving en zaligmaken? Nee met bevel tot bekering en aanzegging van het oordeel. “God dan, de tijden der onwetendheid overzien hebbende, verkondigt nu allen mensen alom, dat zij zich bekeren. Daarom dat Hij een dag gesteld heeft, op welken Hij den aardbodem rechtvaardiglijk zal oordelen[...](Hand 17:30-31) en daarna komt Paulus met Christus aan als de Man van de doden opgewekt. Dus de bediening der verdoemenis heeft plaats in de prediking van Paulus en die komt nog voorop ook. En let daarbij vooral op de uitspraak "tijden der onwetendheid". Want daarin ligt nu net het verlies van het beeld Gods in getekend en daarmee de zondeval.

De duivelse streek die GvdB zijn kijkers en luisteraars levert is dat hij God voorstelt in de wet als een liefdeloze tiran en boeman. Om ze tot een arminiaanse aanneming van het evangelie te manipuleren. Maar in het kader van Israël en de wet van Mozes. Begint God Israël te wijzen op Zijn liefde jegens hen: “Ik ben de Heere uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis, uitgeleid heb.” (Exo 20:2) daarna heeft de Heere veertig jaar verdriet gehad van dit volk en zijn ze door hun eigen zonde en ongeloof omgekomen in de woestijn. Dat lag niet aan de liefdevolle God of Zijn wet. Als je ziet dat God je Schepper is, dat God liefde is en dat Gods wet heilig en goed is wat kun je er dan nog op tegen hebben. Al moet je tot je afgrijzen, verdriet en schaamte achter komen dat je aan de eis der wet niet beantwoorden kan of wil. En dat de oorzaak daarvan ligt in jezelf in je diepe val in Adam. Hoe kan je het dan niet met God eens zijn in Zijn rechtvaardig oordeel?

GvdB beweert: eindeloos vaak krijg je te horen van het recht van God maar zelden hoor je over de zaligmaker. En hoe vaak krijg je dan de vriendelijke ogen van Jezus te zien.

Ik ga zelf elke zondag twee keer voor en het gaat bij mij ALTIJD over recht EN genade. Ik heb onlangs nog een liturgie gepubliceerd waarin ik kernachtig in 4 punten de preek samenvat en waar alle stukken aan de orde komen. De waarheid is dat GvdB zelf niet door recht verlost is geworden en de prediking van Gods recht haat. Met je geesteloze arminiaanse dwaze maagden kruisje bij het evangelie sta je straks buiten met een uitgedoofde lamp.

GvdB beweert: het gaat ook nooit gebeuren dat jij het eens gaat worden met deze God. Want de wet geeft jou alleen maar negatieve gedachten over God.

Gelukkig mocht ik het wel eens worden met God. En kreeg ik goede gedachten van God en veroordeelde ik mijzelf. Dat GvdB het niet eens is geworden met God dat ligt voor zijn verantwoording zullen we maar denken. In mijn vorige artikel heb ik daar al over geschreven uit mijn eigen leven en uit Gods woord bewezen: “Maar de andere, antwoordende, bestrafte hem, zeggende: Vreest gij ook God niet, daar gij in hetzelfde oordeel zijt? En wij toch rechtvaardiglijk; want wij ontvangen straf, waardig hetgeen wij gedaan hebben; maar Deze heeft niets onbehoorlijks gedaan.” (Luk 23:40-41). GvdB is degene die negatieve gedachten over God en Zijn wet en recht en oordeel aan het voeden is in de harten van zijn hoorders. Dat ligt zeker niet aan de wet maar aan zijn valse voorstelling van Gods wet en aan de zondige harten van de hoorders. De Heilige Geest leidt in al de waarheid en maakt een mens eerlijk voor God en doet hem buigen voor God. Maar ja als je dat mist dan trap je er maar tegen.

GvdB beweert: we hebben de wet nodig voor zelfkennis anders zien we alleen onze mooie opgepimpte kant.

Dit is natuurlijk maar een halve waarheid. Maar desondanks moet GvdB toch weer toegeven dat de prediking van de wet noodzakelijk is. Hij is inmiddels toch al een halve voorwaardelijke doodstaat prediker geworden.

GvdB beweert : de catechismus zegt waaruit kent gij uw ellende uit de wet Gods. Er staat niet waaruit kent gij God.
De wet brengt ons niet tot een Goed Godsbeeld maar de wet brengt ons wel tot een goed zelfbeeld.

Weer een halve waarheid want het ene sluit het ander als eerder aangetoond niet uit maar in. Wij kennen God uit de natuur en de heilige schriftuur. Bovendien is de bediening van Gods Geest alleszins noodzakelijk: “Maar tot den huidigen dag toe, wanneer Mozes gelezen wordt, ligt een deksel op hun hart.” (2Kor 3:15) en waarin onderscheidt zich een ongelovige refo van een ongelovige jood?
Zie je die GvdB hij begint al een echte doodstaat prediker te worden.

GvdB beweert: als je geen zelfkennis hebt ga je geen verlossing zoeken. En als je geen Godskennis hebt ga je de verlossing niet bij God zoeken.

Het regent "kleine lettertjes" nu hebben we ook al zelfkennis en Godskennis nodig. Wat een voorwaardelijke evangelieprediking toch.

GvdB beweert: stel dat je hier vanavond bent en het evangelie niet gelooft en je hebt het gehoord maar je gelooft het niet. Dan heb jij vanavond een wet zonder evangelie. Dan wordt jou toestand bepaald  door de wet. Dan is jou toestand zoals de wet het beschrijft. Je ben hier wellicht gekomen met de gedachte dat je een zoekend mens bent, betrokken en serieus. Maar dat is niet waar. Als je het evangelie niet gelooft dan gaat de wet jou zeggen wat je bent een ellendeling een vijand van God. Dat je Hem haat en je tegen Hem verzet. Je veracht de genade van God en beschouwt hem als een leugenaar. Al die bedreigingen en die verdoemenis en die vloek zijn op jou van toepassing. Waarom moet ik dat zeggen vanavond ? Omdat je nog nooit hebt geloofd. Je hebt nog nooit de wet geloofd. En je denkt dit is weer van die sombere domineespraat...... En dan citeert GvdB ook nog psalm 119:69  waarin het gaat over Gods heilig recht.

Heel sluw wat hier gebeurt. GvdB draait alles om. wij zijn blijkbaar door onze val en zonde onder het evangelie. En hij predikt nu een voorwaardelijke wet. Als je niet gelooft dan heb je de wet. Maar wij waren en zijn van nature onder de wet ook toen er nog geen val of evangelie geopenbaard was. Onze staat werd altijd al bepaald door onze verhouding tot God en onze gehoorzaamheid aan Zijn gebod. En van gevallen nature gelooft niemand in het evangelie in zaligmakende zin. En ook heeft de mens geen recht begrip van zichzelf en van God en Zijn woord en wet.
“Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.” (1Kor 2:14). “Maar zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen. Want die tot God komt, moet geloven, dat Hij is, en een Beloner is dergenen, die Hem zoeken.” (Heb 11:6).
GvdB is er in zijn geweten van overtuigd geworden dat die "sombere domineespraatjes" noodzakelijk zijn voor de ongelovigen. Maar dat wil en kan hij niet rechtstreeks toegeven want dan moet hij ook toegeven dat hij een stikonbekeerde valse leraar is. Die het bij het verkeerde eind had. En waarom geeft hij dat niet rechtstreeks en eerlijk toe ? Omdat hij het evangelie en het geloof voorop laat gaan. Maar Gods woord leert ons dat het gebod eerst was en daarna het ongeloof de zonde en de val. Toen God Adam opzocht kwam Hij met het gebod en Zijn geschonden recht en het oordeel. Daarna met evangelie. Dat openbaarde en paste God zelf toe aan Adam en Eva. Dat konden ze zelf niet zien of grijpen en al helemaal niet geloven voordat God het persoonlijk schonk. Maar waarom moet GvdB de wet prediken ? Vanwege het ongeloof. Waarin ? In het evangelie en de wet. Waarom? Om je ellende en vijandschap te openbaren. Dus predikt GvdB nu de doodstaat van de mens, een ellendige ongelovige vijand van die lieve heilige rechtvaardige barmhartige drieënige God en Schepper. Hier heb je het bewijs dat GvdB een doodstaat prediker is geworden. Vertel het maar niet aan Koos de Jong van stichting JijDaar! hij zou van schrik een hartaanval kunnen krijgen. En daar blijft het niet bij nu gaat GvdB ook nog het verdoemende recht Gods preken want de bedreiging van Gods geboden, de vloek en de verdoemenis zijn van toepassing. Van toepassing mensen ja dat lees je of hoor je goed. Maar ondertussen blijft GvdB een vijand van die waarheid. Want hij heeft die toepassing nog nooit gemaakt in zijn eigen geweten door het ontdekkende, overtuigende, overbuigende, vernederende werk van de Heilige Geest. Waardoor de mens in het oordeel gebracht wordt en in dikke duisternis op de plaats van het gericht op Golgotha's kruisheuvel terecht komt. Waar o ongedacht wonder van genade Christus hem wacht. Daar hangende in plaats van zondaren die naar recht voor eeuwig verdoemd moeten worden. Ja anders kom je er nooit. En de bevinding van David in psalm 119:69 die wordt in de hel en in de hemel gezongen beweert GvdB. Maar David beleefde en zong het hier op aarde.

GvdB beweert: als jij niet wilt komen in de ellende die de wet ons schildert moet je niet bij de wet zijn.

Weer draait GvdB de zaak om. Want wij zijn al onder de wet. Dat is nooit een keuze geweest. We zijn al in de ellende dat is geen keuze meer. Niet omdat we niet geloven in het evangelie. maar omdat we hebben overtreden! Maar dat weten we niet eens. Dat moeten we leren, RECHT leren. Niet met de beschouwing van de natuurlijke mens, maar door de Heilige Geest. Maar dat hoeft van GvdB niet. Je moet van hem zoveel mogelijk het evangeliezaad op de steenrots en bij de weg en tussen de doornen zaaien dan komt het snel op en dan heb je snel vrucht. En dat het dan weer verdord, en afgepakt wordt door de duivel, en verstikt wordt door de zonde ach dat doet er niet toe.

GvdB beweert: dominees zeggen als jij zalig wil worden dan moet je beginnen bij de wet.

Maar er is geen mens die zalig wil worden. Wij hebben de zaligheid in het paradijs in God verworpen en zijn van de zaligheid in God afgevallen en in de armen van de duivel gevallen en hebben Gods gebod overtreden. Wij haten van gevallen nature God en Zijn Gezalfde. “Want een iegelijk, die kwaad doet, haat het licht, en komt tot het licht niet, opdat zijn werken niet bestraft worden.” (Joh 3:20). “De wereld kan ulieden niet haten, maar Mij haat zij, omdat Ik van dezelve getuig, dat haar werken boos zijn.” (Joh 7:7). “Die Mij haat, die haat ook Mijn Vader.” (Joh 15:23) “Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt. Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.” (Rom 3:11-12) een vijandig mens moet verslagen tot overgave gewongen worden.

“O (GvdB) gij kind des duivels, vol van alle bedrog, en van alle arglistigheid, vijand van alle gerechtigheid, zult gij niet ophouden te verkeren de rechte wegen des Heeren?” (Hand 13:10)
Gods Woord houdt stand in eeuwigheid, En zal geen duimbreed wijken! Beef, Satan! Hij, die ons geleidt, Zal U de vlag doen strijken!

GvdB beweert: de wet zegt als jij bevrijd wilt worden moet je daar niet zijn.

Maar dat zegt de wet nergens. De wet zegt: Uw schepper heeft u uw bestaan gegeven hoor naar mij en uw ziel zal leven en niet sterven. En in geval van de wet van Mozes zegt de wet tot Israël: de Heere heeft u verlost uit Egypte waar u de dood vond. Hoor naar mij en uw ziel zal leven en niet sterven want Ik doe barmhartigheid aan duizenden dergenen die Mij liefhebben en Mijn geboden onderhouden. Gods geboden laten de mens nooit vrij gaan maar willen de mens in gehoorzaamheid in de liefde Gods vasthouden op straffe des doods.

GvdB beweert: wat jij wellicht hoort, dat er maar een weg is, en dat begint met de wet,   en verderop komt het evangelie.

Ja dat heb ik uit de Heidelbergse Catechismus geleerd en uit het Kort Begrip en uit de Nederlandse geloofsbelijdenis en de Dordtse Leerregels en het Psalmboek en uit Gods Woord en door Gods Geest.

GvdB beweert: dan moet je dat allemaal gaan meemaken. Dan moet je de vloek gaan ervaren. Dan moet je met alles de dood in. Dan moet je buigen onder het recht van God. Maar als ik vanavond de wet breng dan zeg ik niet dat je dit allemaal moet beleven en meemaken. Integendeel ik breng deze boodschap om te voorkomen dat jij dat meemaakt. Waarom wordt de wet gepreekt om te voorkomen dat het gebeurt. Moet jij de angst der hel leren kennen, nee natuurlijk niet. Je moet er alles aan doen om te voorkomen dat de angst der hel jou in zijn greep krijgt. Moet jij je verlorenheid gaan voelen. Moet jij verloren gaan onder het recht van God, Integendeel. Ik preek de wet in de hoop dat je daar nooit, nooit, nooit komt. In die Godverlatenheid en verlorenheid van de wet. Want als je daar wel komt is het te laat. Ja zeg je maar ik heb mensen wel eens horen vertellen dat ze dat echt hebben meegemaakt. Dat ze verloren zijn en de angst der hel hebben ervaren. Hoe kan dat dan die mensen hebben dat toch echt beleefd. Nee mensen hebben dat niet beleefd. Nee. Er is geen sterveling op aarde die de angst der hel gevoeld heeft. Want als je de verlorenheid voelt dan ben je verloren. Want als jij de angst der hel en de verlorenheid zonder Christus wil zien. Dan moet je niet naar iemand gaan die zegt dat hij dat meegemaakt heeft. Want die heeft het niet meegemaakt. Je kunt dit niet beleven en levend blijven is onmogelijk. Er is geen mens die dit kan meemaken en leven. Het is niet waar dat je het kunt beleven. En het is al helemaal niet waar dat je het moet beleven. Want je kunt dit alleen maar meemaken als je dit evangelie radicaal verbergt en vergeet.

Ja als God de Heilige Geest de ongelovige wereld overtuigt van zonde. Dan leert een een mens hoe de goede God in liefde de mens goed geschapen heeft. Dat die goede mens onder het goede gebod van de goede God een goed leven had. En dat die mens zichzelf van God afgekeerd heeft  en tegen het Gebod Gods zichzelf de drievoudige dood gegeten heeft. De geestelijke, tijdelijke en eeuwige dood. Want de mens was niet vrijblijvend onder de wet maar op straffe des doods. Gevallen, kennende goed en kwaad, het beeld Gods verloren, onrechtvaardig, naakt, schuldig, vrezende, met maar een vooruitzicht de dood, en daarachter de tweede dood. En die bevinding van Adam en Eva. Die gaat de Heilige Geest alle uitverkorenen geven die naar hun gevallen beeld uit hen geboren worden. Want je wordt natuurlijk wel geestelijk dood in de zonde en de misdaden geboren en je leert je naaktheid uitwendig kennen en je komt er achter dat je gaat sterven. maar niet met de bevinding van Adam en Eva. Je kent God en Zijn recht en je overtreding NIET, niet bevindelijk, niet geestelijk, niet recht, hooguit beschouwelijk, natuurlijk, uitwendig.
De uitverkorenen die komen er door Goddelijk onderwijs achter dat ze verloren liggen en verloren gaan zoals ze geboren zijn en leven en sterven en dat rechtvaardig. Voor mensen die zich zo bevinden door Goddelijk onderwijs is Christus gekomen. Die mensen zijn de wereld, de goede aarde waarin het evangeliezaad wortel schiet en volstandig vrucht draagt “Want de Zoon des mensen is gekomen om zalig te maken, dat verloren was.” (Mat 18:11) “Want deze mijn zoon was dood, en is weder levend geworden; en hij was verloren, en is gevonden! En zij begonnen vrolijk te zijn.” (Luk 15:24)
De uitverkorenen komen er door Goddelijk onderwijs achter dat ze onder de vloek zijn en dat rechtvaardig. “Want zovelen als er uit de werken der wet zijn, die zijn onder den vloek; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet, om dat te doen.” (Gal 3:10) en niemand is in en met Adam en Eva in de paradijswet gebleven. En ook niet met Israël in de wet van Mozes.
De uitverkorenen gaan door Goddelijke overtuiging buigen voor de waarheid dus buigen voor Gods recht en rechtvaardig vonnis. “Ja, wij hadden al zelven in onszelven het vonnis des doods, opdat wij niet op onszelven vertrouwen zouden, maar op God, Die de doden verwekt;” (2Kor 1:9)
De uitverkorenen die komen er door Goddelijk onderwijs achter ze van God gescheiden er hopeloos aan toe zijn. “Dat gij in dien tijd waart zonder Christus, vervreemd van het burgerschap Israëls, en vreemdelingen van de verbonden der belofte, geen hoop hebbende, en zonder God in de wereld.” (Ef 2:12)
David getuigt de Godverlatenheid te kennen. “Mijn God, mijn God! waarom hebt Gij mij verlaten, verre zijnde van mijn verlossing, van de woorden mijns brullens?” (Psa 22:2)
David getuigt de angsten der hel te kennen. “De banden des doods hadden mij omvangen, en de angsten der hel hadden mij getroffen; ik vond benauwdheid en droefenis.” (Psa 116:3)
Hannah getuigt. “De HEERE doodt en maakt levend; Hij doet ter helle nederdalen, en Hij doet weder opkomen.” (1Sam 2:6)
Jesaja getuigt. “In een kleinen toorn heb Ik Mijn aangezicht van u een ogenblik verborgen; maar met eeuwige goedertierenheid zal Ik Mij uwer ontfermen, zegt de HEERE, uw Verlosser.” (Jes 54:8)
En ik heb er zelf iets van meegemaakt in het gezicht van Christus aan het kruis.
Dat heeft de Heere Zelf bevestigd.
En met mij een hele hemel vol.
Dus ja wie is dan GvdB? Niets helemaal niets. Een leugenaar, een lasteraar, een bedrieger.

GvdB beweert: de wet is altijd jou vijand

Nee wij zijn een vijand van de wet. Net andersom.

GvdB beweert: en dan kun je hier vanavond zitten en alle bedreigingen en vloeken en alle dreigementen en noem maar op van de wet aanhoren zonder dat er ook maar iets van angst in je hart hoeft te komen. Want Christus heeft voor ons de wet vervuld. En Christus heeft gedaan wat de wet eist.

Zo kan je er ook bij zitten als je de zonde tegen de Heilige Geest hebt gepleegd. Of je geweten toe hebt geschroeid als met een brandijzer. Of jezelf bedriegt. Of gewoon in je doodstaat er bij zit. Of als een atheist.

GvdB beweert: het evangelie is niet voor mensen die verbroken en verbrijzeld zijn, schuldbewust zijn, zachtmoedig zijn.

Wie heeft er nu gelijk de Heilige Geest of GvdB ? “De Geest des Heeren HEEREN is op Mij, omdat de Heere Mij gezalfd heeft, om een blijde boodschap te brengen den zachtmoedigen; Hij heeft Mij gezonden om te verbinden de gebrokenen van harte, om den gevangenen vrijheid uit te roepen, en den gebondenen opening der gevangenis;” (Jes 61:1) “Want Mijn hand heeft al deze dingen gemaakt, en al deze dingen zijn geweest, spreekt de HEERE; maar op dezen zal Ik zien, op den arme en verslagene van geest, en die voor Mijn woord beeft.” (Jes 66:2) “En hij, bevende en verbaasd zijnde, zeide: Heere, wat wilt Gij, dat ik doen zal? (Hand 9:6) “En als zij dit hoorden, werden zij verslagen in het hart, en zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat zullen wij doen mannen broeders?” (Hand 2:37) “De offeranden Gods zijn een gebroken geest; een gebroken en verslagen hart zult Gij, o God! niet verachten. (Psalm 51)

GvdB beweert: ja zegt u ik heb vanvond nog een vraag aan u. Waar moet ik me nu op richten op de wet of op het evangelie. Als ik bekeerd wil worden.

Dit is natuurlijk een valse tegenstelling. bovendien wil een mens niet bekeerd worden. Hij kan zich ook niet bekeren. Een mens moet door God tot God bekeerd worden anders bekeert geen een mens zich. En wat mensen vinden van wat bekering is dat telt niet mee. “Want uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen.” (Rom 11:36) “En Ik zal hun een hart geven om Mij te kennen, dat Ik de HEERE ben; en zij zullen Mij tot een volk zijn, en Ik zal hun tot een God zijn; want zij zullen zich tot Mij met hun ganse hart bekeren.” (Jer 24:7) we hebben te maken met de God van wet en evangelie, van heel Zijn woord. “In Hem, in Welken wij ook een erfdeel geworden zijn, wij, die te voren verordineerd waren naar het voornemen Desgenen, Die alle dingen werkt naar den raad van Zijn wil;” (Ef 1:11)

GvdB beweert: zelfkennis is niet belangrijk want dit is het eeuwige leven dat zij U kennen de enigen en waarachtigen God en Jezus Christus.

Opnieuw een tegenstrijdigheid in de woorden van GvdB want eerder beweerde hij zonder zelfkennis zoek je geen verlossing. Bovendien is ook dit weer een valse tegenstelling zowel zelfkennis als Godskennis als Christuskennis is noodzakelijk.  “Want gij zegt: Ik ben rijk, en verrijkt geworden, en heb geens dings gebrek; en gij weet niet, dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt.” (Openb 3:17) “Onderzoekt uzelven, of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven. Of kent gij uzelven niet, dat Jezus Christus in u is? tenzij dat gij enigszins verwerpelijk zijt.” (2Kor 13:5) en wie zijn die "Zij" die "U kennen" hoor je daar ook bij? Hoe weet je dat ? “En overmits gij kinderen zijt, zo heeft God den Geest Zijns Zoons uitgezonden in uw harten, Die roept: Abba, Vader!” (Gal 4:6) En ja ook dat getuigenis des Heiligen Geestes wordt in onze dagen nageaapt door dwaze maagden maar je komt er bij God niet mee binnen vergeet het maar.

Nou dat was het dan weer. Wil je bedrogen worden voor de eeuwigheid door de duivel met een masker op van vriendelijkheid en mildheid. Dan moet je in de draaimolen van Geloofstoerusting stappen met GvdB aan de knoppen dan ga je voor eeuwig naar de knoppen. “Voorwaar, de onderdrukking zou wel een wijze dol maken; en het geschenk verderft het hart.” (Pre 7:7) Dat is allemaal op deze kermis vol ijdele waan te vinden. De duivel heeft stapels religieuze geschenken om je hart te verderven. Ja een hele kapel vol.

Als je met de schrik van Paulus uit deze draaimolen bent gestruikeld blijf dan maar biddend op de grond liggen voor God “En hij, bevende en verbaasd zijnde, zeide: Heere, wat wilt Gij, dat ik doen zal?[...]” (Hand 9:6)

S.A. Top