vrijdag 29 juli 2022

Het evangelie zonder kleine lettertjes in het licht van het evangelie van de Alfa en de Omega.

In dit artikel deel ik een (gedeeltelijk) gecorrigeerde videotransscriptie van een YouTube video geplaatst door geloofstoerusting.nl getiteld: Het evangelie zonder kleine lettertjes | dr. G.A.(Gert) van den Brink https://www.youtube.com/watch?v=3dUX-TmnnKk
Hierin komt GAVDB aan het woord in een lezing die ik heb voorzien van mijn antwoorden.

Ik doe dit om te waarschuwen tegen deze valse leer
Een valse leer die Marcel Vroegop van geloofstoerusting.nl de wereld in helpt.
Het is de arminiaanse leer van doorrijden bij het groene licht en kruisjes zetten bij het evangelie.
Een evangelie naar de mens: niets uit God en al uit mij, ik heb getekend en ik rij.

---

    GAVDB: Ik had met marcel afgesproken dat deze avond zou gaan over het aanbod van genade.

Antwoord: Beweren dat je een gezant van Christuswege bent terwijl je je spreken niet laat afhangen van God en Zijn Zoon Jezus Christus en de Geest van Christus maar van Vroegop en GAVDB.
Dus Vroegop bepaalt samen met GAVDB waar een gezant van Christuswege over moet spreken.
Wat een vleselijke goddeloze vertoning.


    GAVDB: Is het aanbod van genade algemeen of niet komt het tot ons allemaal of tot sommigen van ons.

Antwoord: In de hele bijbel komt de uitdrukking aanbod van genade niet voor.
Met een eigen uitlegging van Gods woord als uitgangspunt ben je al op de verkeerde weg.
Ik lees wel van een aanbod van verlossing in de bijbel maar die aangeboden verlossing was tegen Gods Woord Heb. 11:35.
Genade in de zin van verzoening is geen aanbieding waarbij de keuze aan de mens is.
Genade wordt een totaal verdorven mens particulier van Godswege binnen het kader van Gods onvoorwaardelijke uitverkiezing onwederstandelijk bewezen of geschonken en die mens zal daar eeuwig in volharden.
Totale verdorvenheid, onvoorwaardelijke uitverkiezing, particuliere verzoening, onwederstandelijke genade, volharding der heiligen, Dat is de gereformeerde leer.


    GAVDB: Voor wie geldt de oproep tot geloof tot bekering.

Antwoord: De prediking van Gods woord is niet een oproep maar gaat gepaard met een bevel van geloof en bekering Rom. 16:26, en komt tot alle hoorders Hand. 17:30 Er is dus geen enkele onzekerheid over deze zaak. Dit bevel van geloof en bekering dat zwart op wit in Gods Woord staat wordt door GAVDB spottend aan de kant gezet als het elfde gebod.


    GAVDB: Dat zijn allemaal van die vragen die rondom dat thema van het aanbod van genade zitten.

Antwoord: Er is geen aanbod van genade, zie boven. Ook is dit geen vraag die nog open staat.


    GAVDB: mag je geloven, moet je geloven, wie heeft er recht om te geloven.

Antwoord: Nogmaals er ligt een bevel van Godswege, zie boven.


    GAVDB: nou zo zijn er wel meer van die vragen te stellen die laat ik zeggen in de volksmond worden aangeduid als vragen over het aanbod van genade

Antwoord: Ik betwijfel of de uitdrukking aanbod van genade uit de volksmond komt. Dat lijkt mij veel meer een term vanuit de zogenaamde godgeleerdheid.


    GAVDB: Nou ik begon met de voorbereiding voor deze lezing en ik verwachtte dat ik twee, twee moeilijkheden zou merken tijdens de voorbereiding.

Antwoord: Onbevangen luisteren naar wat Gods woord te zeggen heeft over een zaak lijkt mij veel verstandiger dan aannames maken.


    GAVDB: En de eerste moeilijkheid die ik verwachtte was deze dat het een ingewikkeld onderwerp is.
    Want er is al lange discussie erover en er zullen hier vast mensen zijn die zich er wel eens in hebben verdiept.
    Nou dan ga er maar aan staan hoe zit dat met al die begrippen.
    Is het woord aanbod hetzelfde als voorstellen is het aanbod voorwaardelijk of onvoorwaardelijk?
    Is het algemeen of niet is het welmenend?
    Jij hebt belofte van het verbond je hebt belofte van het evangelie.
    Nou ja je kunt nog wel meer bedenken hele ingewikkelde discussie.
    Ik vond op internet iemand er die er een document over had geschreven van 100 bladzijden
    je ik dacht nou daar ga ik niet aan beginnen dat kan geen eenvoudige onderwerp zijn
    als je honderd bladzijden nodig hebt om uit te leggen wat het aanbod van genade is

Antwoord: Gezien het feit dat GAVDB het allemaal heel eenvoudig gaat maken had hij deze woordsalade wel achterwege kunnen laten.
Vooraf allerlei moeilijkheden opzoeken en aannemen en hypothetische vragen opwerpen die uitblinken in vaagheid zonder concrete voorbeelden uit de praktijk te noemen maakt het allemaal nodeloos ingewikkeld en is nogal een omweg.


    GAVDB: dus ik dacht nou dat is nog wel een opdracht om vanavond aan jullie uit te leggen waar dit over gaat
    want voorstanders van het aanbod van genade zijn het niet eens met andere voorstanders en tegenstanders zijn het soms helemaal     niet eens met tegenstanders dus ingewikkeld genoeg.

Antwoord: Opdracht ? Dus bovengenoemde afspraak over het onderwerp van de avond kwam dus niet van God niet van GAVDB maar van Vroegop?
En nogmaals GAVDB maakt het hier zelf doelbewust heel ingewikkeld door allerlei anonieme voor en tegenstanders van een niet bestaand aanbod van genade te noemen.
Terwijl hij heel eenvoudig Gods woord en belijdenis had moeten laten spreken over de zaak zoals ik hierboven gedaan heb.
We zijn hier getuige van de optuiging van een afzichtelijke stroman.

    GAVDB: Ik voorzag nog een tweede moeilijkheid in de voorbereiding het is een gevoelig onderwerp, een gevoelig onderwerp.
    Dit gaat over dominees in jou in mijn in onze omgeving
    Je weet waarschijnlijk het dan de gereformeerde gemeente in nederland een officieel standpunt heeft over dit punt
    zij zeggen we zijn tegen het algemene aanbod van genade
    de gereformeerde gemeente is voor een algemeen aanbod van genade
    dus ik dacht ja in die gevallen een ingewikkeld onderwerp

Antwoord : Als het GAVDB niet gaat om dominees of kerkverbanden waarom refereert GAVDB dan aan dominees en kerkverbanden. Als het onderwerp is het aanbod van genade waarom komt hij daar dan niet niet mee ? Dus het gaat hem wel degelijk om dominees en kerkverbanden. En hij maakt het zelf controversieel en gevoelig door aan allerlei standpunten te refereren met een karikatuur.

    GAVDB: Wat ik ook ga zeggen aan het einde van de avond heb ik of de gereformeerde gemeente in nederland of de gereformeerde gemeente tegen

Antwoord: GAVDB noemt wel kerkverbanden maar is volstrekt niet inhoudelijk door die officiële standpunten letterlijk te citeren zodat de hoorder onmogelijk kan nagaan of het ook daadwerkelijk zo is wat hij beweert. Is het onderwerp het aanbod van genade of is het onderwerp wat kerken en dominees zeggen over het aanbod van genade? Dan moet hij concreet naam en citaat noemen en dat bevestigen of weerleggen met Gods woord.

    GAVDB: ja dus nou ja goed zo begon ik eraan en gaandeweg mijn voorbereiding deed ik 2 ontdekkingen

Antwoord: Aannames worden over het algemeen gemaakt en niet ontdekt. Veel woordsalade, veel herhalingen. Hier wordt de hoorder weer bespeeld door de GAVDB want hij is de held in het verhaal die een meevaller en tegenvaller ontdekt tijdens zijn onmogelijke opdracht.

    GAVDB: De eerste was dit dat was een meevaller, de meevaller was dat het onderwerp lang niet zo ingewikkeld was als ik dacht.
    Dus als je hier zit en je denkt van ja ik ik hou helemaal niet van dogmatiek en ingewikkelde theologische discussies.
    wees gerust wees niet bang ik ga het vanavond zo eenvoudig brengen dat iedereen het kan begrijpen
    dus het is lang niet zo ingewikkeld als dat ik aanvankelijk dacht

Antwoord: Een gezant van Christuswege spreekt natuurlijk alleen de woorden van Christus die de Heilige Geest hem ingeeft en valt er zelf tussenuit. Maar hier zijn de vermogens en aannames van GAVDB in het geding. Hier wordt de hoorder ook weer bespeeld door GAVDB met een indoctrinerende aanname over zijn publiek dat ze niet houden van dogmatiek en dat het allemaal ingewikkeld voor hen is enz. Zo van wat zijn het toch een stel hulpeloze domme bange ongeruste schapen. Maar geen nood de held van het verhaal GAVDB doet hier de zekere uitspraak dat hij het gaat doen. Hij gaat het eenvoudig en begrijpelijk maken voor iedereen. Dat de natuurlijke mens niet verstaat de dingen die des Geestes Gods zijn en dat ze hem dwaasheid zijn en ze niet verstaan kan 1 Cor 2:14 dat is voor hem geen onoverkomelijk groot probleem. Eigenlijk is GAVDB dus gelijk aan de Heilige Geest als je dit allemaal moet geloven. En ja wat als je daar zit of die video kijkt en je begrijpt het niet ? Dan ligt het natuurlijk aan de hoorder en niet aan de spreker. Dat is de boodschap achter deze boodschap. Zo ver mag je van velen natuurlijk niet doordenken want het blasfemische element moet een beetje onder tafel blijven. Dat de soevereine bediening en verlichting van de Heilige Geest noodzakelijk en instrumenteel is bij zowel spreker als hoorder voor het verstaan van geestelijke zaken wordt hier handig weggelaten. Het verstaan van geestelijke zaken is voor GAVDB geen onoverkomelijk groot probleem het valt wel mee. Een gevaarlijke meevaller als je het mij vraagt. Ik heb persoonlijk een compleet tegenovergestelde ervaring. Ik versta volstrekt niets van Gods woord in geestelijke zin en ik heb steeds de kennelijke bediening van Gods Geest nodig om ook zelfs maar een enkele letter te verstaan of toe te eigenen en vast te houden.

    GAVDB: De tweede ontdekking die ik deed was bepaald geen meevaller.
    De tweede ontdekking die ik deed was dat het onderwerp en het probleem veel ernstiger is dan ik aanvankelijk dacht.
    Het beperkt zich niet tot een kerkverband of tot iemand hier en daar iemand die nou laat ik zeggen theologische een wat
    afwijkende mening heeft.
    Dit gaat niet, wat ik vanavond ga zeggen gaat niet over een of ander klein meningsverschil ergens er in de in de breedte van de gereformeerde gezindte.
    Maar het gaat over een echt groot wezenlijk probleem.
    Ik denk dat het nog wel eens gebeurd dat wij denken nou kijk alle dominees zijn verschillend.
    Je hebt dominees die zijn heel ernstig die zijn tegen het aanbod van genade.
    Je hebt dominees die zijn wat gunnender en de die zijn voor.
    Dus als mensen van mij zeggen van ja dat is een gunnende dominee.
    Dan bedoelen ze eigenlijk hij is wel een beetje oppervlakkig is niet zo ernstig.
    Hij gunt het wel dat is toch wel een fijne man.
    nou als dat het probleem was als het alleen een zaak was van karakter of van gunning dan viel het wel mee.
    maar het echte probleem waar ik vanavond.
    met jullie over ga spreken is veel ernstiger.
    het gaat over waarheid en leugen.
    het gaat over het christelijke geloof en een levensgevaarlijke dwaling.
    ik zou willen dat het anders was.
    ik zeg dit vanavond niet omdat ik graag grote woorden gebruik.
    maar ik weet dat het zo is en helaas ik zal het jullie laten zien vanavond.
    In laat ik zeggen in onze gereformeerde gezindte.
    Is er een misleidende boodschap die heel veel mensen verlamd vergiftigd.

Antwoord: Ja en wat is nu volgens GAVDB de definitie van het aanbod van genade. En wat is de definitie van kerken en dominees dan (naam + citaat). En waar vindt ik dat in het Woord van God terug ? Het gaat hier weer over dominees en kerkverbanden en GAVDB zelf. Nadat hij de eerste ballon heeft opgeblazen en weer heeft laten leeglopen blaast hij de volgende op. Het is allemaal veel ernstiger en veel groter dan gedacht. En dan komt er weer een heel denkwerk van aannames wat ons weer in de mond gelegd wordt over dominees en over hemzelf maar het ons toegedachte probleem dat is niet het echte probleem. Nee waarom begin hij er dan over ? En nu komt de onsmakelijke grap dat het onderwerp van de avond niet het aanbod van genade is maar een volgens GAVDB levensgevaarlijke dwaling. En wat mag die dwaling dan wel zijn ? Weer heel veel woordsalade, herhalingen en aannames maar geen zakelijke feitelijke eerlijke voorstelling van zaken.


    GAVDB: Nou om jullie dat echte probleem te laten zien.
    Begin ik eerst met waar we het over eens zijn.
    Voorstanders tegenstanders laten we beginnen met waar zijn we het over eens.

Antwoord: Waarom vertelt GAVDB niet gewoon het volgens hem echte probleem? het onderwerp van de avond verandert onderhand per minuut.
Hoe kan GAVDB ons vertellen wie het waar over eens zijn zonder namen en citaten? allemaal fictie. Mogen de betrokken partijen ook nog voor zichzelf spreken ? Niet nodig GAVDB vult alles voor iedereen in wel zo eerlijk natuurlijk(niet).


    GAVDB: ik ga vier punten noemen en in de rest van de lezing noem ik dat samen het evangelie het evangelie

Antwoord: Het evangelie bestaat dus volgens GAVDB uit vier punten en die samen zijn het evangelie en daar is iedereen het over eens. En wie zijn die iedereen ? En waar is hun instemming dat deze vier punten alleen het evangelie zijn? het evangelie is een blijde boodschap en heeft een bestemming en een context volgens Jesaja 61. We kunnen punt drie al direct schrappen uit het evangelie van GAVDB. Het is bepaald geen blijde boodschap dat wij een zaligmaker nodig hebben. En de vraag is zijn we niet zalig dan ? En dat antwoord vinden we niet in het evangelie maar in de zondeval. wie niet gevallen en zondig en dus rampzalig is heeft helemaal geen zaligmaker nodig. Jezus bijvoorbeeld zegt: wie van u overtuigt Mij van zonde Joh. 8:46 en Johannes 16: 7-9 verklaart ons dat de Heilige Geest de wereld zal overtuigen van zonde omdat ze niet in Jezus geloven. Dus zonder kennis der ellende (dat is zonde en oordeel en nood) door Gods Geest gewerkt is er helemaal geen sprake van geloof in Christus. En dan nog, niemand heeft belang bij de Zaligmaker want het bedenken des vleses is de dood Rom. 8:5-7. Er kan heel wat kennis en overtuiging vanuit de opvoeding zijn en dat je denkt dat het overeenkomt met de bijbel maar dat betekent volstrekt niet dat je kennis zuiver en geestelijk is en je het met God eens bent over deze zaken. Want andere geloven kennen dat fenomeen ook vanuit opvoeding.
 

    GAVDB: waar zijn we het over eens vier dingen allereerst de heilsfeiten
    Historische gebeurtenissen in deze menselijke geschiedenis die feitelijk hebben plaatsgevonden
    Jezus is geboren god is mens geworden jezus is gestorven gekruisigd opgestaan ten hemel gevaren.
    Dat zijn allemaal historische feiten.
    wie mag dit geloven iedereen ja daar is geen meningsverschil over iedereen mag dit hoort dit zal dit geloven.

Antwoord: Het is geen kwestie van mogen maar van moeten er ligt een bevel zie boven. Verder hoort niet iedereen het evangelie. En zal niet iedereen dit geloven. 2 Thess. 3 : 2 en DL 1.6


    GAVDB: Het tweede het tweede waar we het over eens zijn is dat aan die feiten die gebeurtenissen geeft de bijbel een betekenis een uitleg een verklaring een duiding.
    Ja dus dan staat er in de bijbel dat jezus niet toevallig gestorven is in een oproer ofzo of met een ongeluk.
    Maar dat hij door de raad en voorkennis van god is overgeleverd om het lam van god te zijn dat de zonden van de wereld wegneemt.
    Dat is een duiding dat is een betekenis die aan de dood van christus wordt gegeven.
    Wie mag er van ons vanavond geloven in die betekenis in die duiding van de heilsfeiten? allemaal.

Antwoord : dus de blijde boodschap van de blijde boodschap is dat er een verklaring wordt gegeven aan de heilsfeiten ? kromme redenering als je het mij vraagt. Dus punt twee kunnen we ook schrappen. Dat betekent natuurlijk niet dat er geen verklaring is voor de dood van Christus Hij is de Goede Herder Die Zijn leven voor de schapen stelt Joh. 10:11 Zach. 13:7 Jes. 53 : 7,10. Zijn dood is het leven van de Kerk. Dus dat woord wereld moet wel in context van de gehele openbaring verstaan worden en is geen bewijs voor algemene verzoening. Iedereen moet geloven in de waarheid van Gods woord en zelfs de duivel gelooft het en hij siddert. Dus ja het lijkt heel liefdevol en gunnend en oprecht om elke keer de vraag te stellen wie er geloven mag en het antwoord te geven iedereen. Maar toch is dat zo bedrieglijk als de duivel. Want het feit is dat iedereen moet maar niemand doet en degenen die zeggen dat ze het doen zijn allemaal leugenaars die God tot een leugenaar maken. Want er is niemand die God zoekt. Dus hoe dan ? Ontdekt worden door Gods Geest aan je val en zonde je vijandschap je onwil en onmacht en je Rechter om genade biddend rechtvaardig verloren gaan en opgezocht worden door Christus die het verlorene zoekt en het verdorvene vernieuwt. Ef. 1:11 Rom. 11:36


    GAVDB: het is net als bij paulus die voor festus stond en hij zegt ik weet dat u het gelooft

Antwoord: Dat staat er helemaal niet, er staat: (Handelingen 26:26-27) Want de koning weet van deze dingen, tot welken ik ook vrijmoedigheid gebruikende spreek; want ik geloof niet, dat hem iets van deze dingen verborgen is; want dit is in geen hoek geschied. Gelooft gij, o koning Agrippa, de profeten? Ik weet dat gij ze gelooft. En Agrippa laat zich bijna door Paulus bewegen een christen te worden. Maar Agrippa word niet door God bewogen. En er zijn er velen die zich wel door een mens vleselijk hebben laten bewegen om zichzelf te bedriegen dat zij een christen zijn dat ze Jezus aangenomen hebben omdat ze enige waarheden over Jezus voor waar hielden.


    GAVDB: En dat zeg ik vanavond ook ik weet dat jullie dit geloven dat het niet zomaar willekeurige feiten waren

Antwoord: Zo dus nu is GAVDB ineens alwetend en weet precies wat zijn hoorders weten en geloven ? Maar dat helpt allemaal niets dat hebben we gezien bij Agrippa.


    GAVDB: Het derde punt waar we het over eens zijn is dat wij een zaligmaker nodig hebben niemand van ons kan zichzelf redden     wij moeten allemaal gered worden.
    Niemand van ons kan zonder denk aan Romeinen 3 opdat elke mond gestopt worde en de hele wereld doemwaardig is voor god.
    Voor wie is dat waar? er zal geen dominee zeggen nou gemeente kijk maar of je dat wel of niet gelooft je mag kiezen.
    Nee dit is een waarheid voor iedereen dus dat is het derde we hebben een zaligmaker nodig.

Antwoord: Dit is eigenlijk hier boven al beantwoord. Als je bij de waarheid opgevoed bent dan zul je alles wat in de bijbel staat wel toestemmen.
Maar ben je door Gods Geest overtuigt van zonde?
Dan ben je reddeloos verloren dan kun je jezelf niet meer redden met een ingebeeld geloof in/de keuze voor/en de aanname van Christus.
Maar ben je werkelijk verdoemeniswaardig voor God dan heb je recht op de verdoemenis en niks anders.
Dan blijft er maar een mogelijkheid over en dat is genade en wie komt er zo tot Christus, Als een reddeloze verloren verdoemeniswaardige rechteloze zondaar met een bede om genade.
Maar dan is het antwoord op die bede Gods soevereine beslissing want dat is vrije genade.
Dan gaat God spreken door Woord en Geest.
En als je dit werk van de Heilige Geest in het hart van een zondaar denkt te moeten vervalsen dan zul je bedrogen uitkomen.
dan ga je het zelf invullen dan hoef je het van God niet te horen.
Ik heb dat wel eens gelezen dan was er zo'n vrede of zo'n stilte of zo'n gevoel van vergeving enz.
maar geen vrijspraak, geen aanneming door Christus.
Een mens zou wellicht nog wel een kruisje zetten bij het evangelie maar niet bij zijn rechtvaardige verdoemenis.
En zo is er net geen plaats voor Christus om het eeuwig oordeel over te nemen en Zijn gerechtigheid ondertekent met zijn eigen bloed weg te schenken.

    GAVDB: En het vierde is dat die zaligmaker jezus is
    Want er is onder de hemel onder de mensen geen andere naam gegeven waardoor wij moeten zalig worden dan de naam van jezus
    wie de zoon heeft heeft het leven wie de zoon van god niet heeft heeft het leven niet
    Nou dit zijn vier dingen en samen noem ik dat het evangelie

Antwoord: Nou ja de helft van het evangelie van GAVDB is ongeveer waar dus we worden fiks bedrogen door GAVDB. en het is ook volstrekt niet de volle raad Gods. Tot nu toe halve waarheden en hele leugens en met weglating van zaken die verschil maken voor eeuwig wel en eeuwig wee. Het gaat over waarheid en leugen. Het gaat over het christelijke geloof en een levensgevaarlijke dwaling
In onze gereformeerde gezindte is er een misleidende boodschap die heel veel mensen verlamd vergiftigd.
GAVDB brengt een leugen, een levensgevaarlijke dwaling, een misleidende boodschap, vergiftigend en verlammend. Want ja hoe zal een mens ooit tot Christus komen op genade of op ongenade als hij zich bedriegt en tevreden houdt met het valse evangelie van GAVDB.

    GAVDB: en er kan hier geen verschil van mening over zijn

Antwoord: Dat is onwaar. zie boven.


    GAVDB: dit is wat je leert wat je meekrijgt op catechisatie

Antwoord: Het catechisatie boekje van GAVDB is nogal dun. De catechismus leert ons drie stukken en de belijdenis des geloofs daarin behandeld heeft twaalf artikelen.


    GAVDB: Dus als het gaat over over deze vier dingen het evangelie.
    Dan is dit de bijbelse en de reformatorische boodschap waar geen verschil van mening over is.

Antwoord: Vanwaar die vele herhalingen ? als je de leugen maar veel herhaalt dan gaan de mensen het geloven -Joseph Goebbels.
De Bijbelse boodschap is geheel anders en veel breder dan wat GAVDB beweert


    GAVDB: En dan komt de vraag wat nu wat als je deze vier dingen hebt gehoord.
    Over de heilsfeiten over de betekenis daarvan de noodzaak van een zaligmaker.
    Die zaligmaker is jezus het evangelie.
    Nou het lijkt erop dat dit evangelie zegt geloof dit.

Antwoord: Lijkt ???


    GAVDB: Geloof deze boodschap vertrouw je daar aan toe daar valt de beslissing hoe jij reageert op deze boodschap van het evangelie
    Geloof je het dan ben je behouden geloof je niet dan ben je verloren
    Nee toch niet zeggen sommigen
    Nee toch niet dit evangelie is goed en is waar maar het is niet volledig
    Het is goed om te weten maar de beslissing zeggen sommige mensen de beslissing valt hier niet.

Antwoord: De Heidelbergse Catechismus spreekt over een waar(zaligmakend) geloof en zegt daarbij: niet alleen een stellig weten of kennis waardoor ik alles voor waarachtig houdt. Dus het geloof in Gods woord is op zich niet zaligmakend zonder persoonlijke toepassing door Woord en Geest. En dat houdt niet in dat een mens in gedachten een kruisje zet bij het evangelie eventueel gepaard gaande met wat wroeging een traan en wat emotie een gevoel van vrede of bevrijding. Al dan niet onder invloed van een preekje van een  predikant uit de 16e eeuw, want ketterijen zijn van alle tijden. Nee het evangelie van GAVDB is zeker niet volledig en de context van Gods woord ontbreekt volledig. En de bediening van Gods Geest daar horen we ook niets over. En de veroordeling van de mens onder het geschonden en heilige recht Gods in het geweten door het overtuigende werk van de Heilige Geest wordt ook volledig aan voorbij gegaan. afgezien van een marginale beschouwelijke verwijzing naar Rom 3:19


    GAVDB: Nu en dan kom ik bij het echte probleem want er zijn dominees en ambtsdragers en ouders en verder.
    Maar ik noem vooral de dominees die zeggen de beslissing valt ergens anders.
    De beslissing over jou eeuwige bestemming valt in de uitverkiezing.

Antwoord: De leer en waarheid van de uitverkiezing is een heerlijk heilsfeit dat hoop op genade geeft aan geestelijk dode gevallen zondaren beladen met schuld en die de lichamelijke en eeuwige dood voor ogen hebben Joël 2:14.
Zonder uitverkiezing is er geen zaligheid al waren er duizend Zaligmakers.
Want er is geen mens die zich bekeert en gelooft.
(Hebreeën 1:1) God, voortijds veelmaal en op velerlei wijze, tot de vaderen gesproken hebbende door de profeten, heeft in deze laatste dagen tot ons gesproken door den Zoon;
Vele eeuwen is de joden het evangelie verkondigt en de heidenen niet en in de laatste dagen sprak God door de Zoon.
(Johannes 1:11-13)Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.
Wel evangelie maar niet aannemen.
Ja maar: Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
Zie je wel zeggen ze dan, zie je wel je moet eenvoudig aannemen je moet eenvoudig geloven maak de keuze en dan ben je een kind van God.
Maar die worden met DE EVEN GROTE LETTERS VAN GODS WOORD afgesneden in het volgende vers:
Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.
Dus de ware aanneming komt niet voort uit de Gode vijandige vleselijke oude mens die Gods recht vertrapt.
Zich onmogelijk aan de wet en de Geest onderwerpen kan en een hoogmoedige graai naar de zaligheid denkt te doen over de rug van Christus.
voor die mensen is zalig worden een koud kunstje geen wonder en het woord genade is bij hen een holle frase.
(Psalmen 34:19) Koph. De HEERE is nabij de gebrokenen van harte, en Hij behoudt de verslagenen van geest.
(Psalmen 147:3) Hij geneest de gebrokenen van hart, en Hij verbindt hen in hun smarten.
(Jesaja 61:1-2) De Geest des Heeren HEEREN is op Mij, omdat de Heere Mij gezalfd heeft, om een blijde boodschap te brengen den zachtmoedigen; Hij heeft Mij gezonden om te verbinden de gebrokenen van harte, om den gevangenen vrijheid uit te roepen, en den gebondenen opening der gevangenis; Om uit te roepen het jaar van het welbehagen des HEEREN, en den dag der wraak onzes Gods; om alle treurigen te troosten;


    GAVDB: Want god heeft niet alle mensen uitverkoren.

Antwoord: Dus dat de beslissing in de uitverkiezing valt is een reden voor GAVDB om tegen dominees aan te trappen ? deze heerlijke waarheid moet verzwegen worden ? want dat zou God tegenhouden om zijn uitverkorenen toe te brengen of de verworpenen die tegen de verkiezing aantrappen zouden dan niet verdoemd worden ?
(Jesaja 46:8-13) Gedenkt hieraan, en houdt u kloekelijk, brengt het weder in het hart, o gij overtreders!
Gedenkt der vorige dingen van oude tijden af, dat Ik God ben, en er is geen God meer, en er is niet gelijk Ik;
Die van den beginne aan verkondigt het einde, en van ouds af die dingen, die nog niet geschied zijn; Die zegt: Mijn raad zal bestaan, en Ik zal al Mijn welbehagen doen.
Die een roofvogel roept van het oosten, een man Mijns raads uit verren lande; ja, Ik heb het gesproken, Ik zal het ook doen komen; Ik heb het geformeerd, Ik zal het ook doen.
Hoort naar Mij, gij stijven van harte, gij, die verre van de gerechtigheid zijt!
Ik breng Mijn gerechtigheid nabij, zij zal niet verre wezen, en Mijn heil zal niet vertoeven; maar Ik zal heil geven in Sion, aan Israël Mijn heerlijkheid.
(Handelingen 20:27) Want ik heb niet achtergehouden, dat ik u niet zou verkondigd hebben al den raad Gods.

    GAVDB: Of zeggen zij het valt in het offer van christus.
    Want christus is niet voor alle mensen gestorven.

Antwoord : Aangezien mijn antwoord van soortgelijke strekking zou zijn als de voorgaande. Neem ik hier de gelegenheid nog maar eens een keer om te wijzen op het feit dat GAVDB weer nalaat om persoon of kerk te noemen met letterlijk citaat om te bewijzen dat wat hij beweert waar is.  


    GAVDB: Of zeggen zij het valt in de wedergeboorte.
    Want alleen als jij wedergeboren bent word jij gered daar valt de beslissing.

Antwoord: Wie zijn zij, wat zeggen zij? Als je wedergeboren bent dan ben je gered dus waarom het werkwoord worden er staat is me een raadsel.


    GAVDB: of zeggen zij het valt in de ellende kennis in berouw over je zonden als je dat hebt of niet dat is beslissend

Antwoord : Laten we het omdraaien bestaat er geloof in Christus zonder overtuiging van zonde door de Heilige Geest? in mijn bijbel zijn alle letters even groot en staat er duidelijk: (Johannes 16:9) Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
Dus ja ellende kennis (ten eerste hoe groot mijn zonden en ellende zijn) is zeer onderscheidend voor een waar zaligmakend geloof.
(2 Corintiërs 13:5) Onderzoekt uzelven, of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven. Of kent gij uzelven niet, dat Jezus Christus in u is? tenzij dat gij enigszins verwerpelijk zijt.
Zelfonderzoek is geboden bij het licht van Gods woord en Geest.


    GAVDB: of ze zeggen het is het werk van de heilige geest die jou vernieuwd
    En de heilige geest werkt niet in alle mensen daar valt de beslissing

Antwoord : Waarom babbelt GAVDB maar door over de beslissing ? De uitverkiezing is een verborgen besluit van God. God is rechter die beslist, Die als aller Opppervoogd deez' vernederd en dien verhoogt Ps. 75.
Dus de beslissing is al gevallen van voor de grondlegging der wereld en de uitwerking staat vast.
Geen mens gaat in of uit zichzelf op rechte wijze in op het bevel van geloof en bekering.
niettegenstaande deze verwerping van het evangelie door de mens van nature, gaat God vijanden met God verzoenen door de dood zijns Zoons.
Het is heel eenvoudig de Heere opende het hart van Lydia onwederstandelijk en het hart van Agrippa bleef door eigen schuld gesloten.
Als God je uitverkoren heeft dan komt er een dag in je leven dat God je hart opent al heb je heel je leven tegen God gestreden.
En de uitverkiezing hoeft geen verborgen zaak te blijven maar al weet je dat je uitverkoren bent dan ben je nog niet gered.
Ik wist op heel jonge leeftijd te vertellen: ik ben uitverkoren, (Romeinen 10:13) Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.
(Numeri 23:19) God is geen man, dat Hij liegen zou, noch eens mensen kind, dat het Hem berouwen zou; zou Hij het zeggen, en niet doen, of spreken, en niet bestendig maken?
En ik had de naam des Heeren aangeroepen en God kan niet liegen.
Ik had een wondje op mijn arm ik kan je het litteken aanwijzen maar ik zei ach het is niet erg ik kan toch niet doodbloeden want God moet me nog bekeren. En deze openbaring van God is uitgekomen ook, jaren later door recht verdoemd door recht verzoend.
Allemaal Gods werk hoor niks van mij
En er zullen vast mensen zijn die zeggen maar ik bidt al jaren. En, geloof je het ook nog ? Blijf je de Heere verwachten ?
(Hebreeën 11:6) Maar zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen. Want die tot God komt, moet geloven, dat Hij is, en een Beloner is dergenen, die Hem zoeken.
(Efeziërs 2:8) Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;

    GAVDB: Nou ik geef nu al vijf antwoorden en ik kan me nog wel meer bedenken maar het gaat me niet om dat precieze aantal van 5 of vier of zes
    Maar het gaat mij erom dat mensen zeggen dat evangelie is goed maar de echte beslissing over jouw bestemming valt ergens anders
    En dit is zo ernstig
    Dit is niet een aanvulling op het evangelie dus ook niet een verzwakking van het evangelie maar dit verwoest het evangelie als je dit zegt
    Want wat gebeurt er wat gebeurt er als jij zo denkt
    Je hoort die boodschap van het evangelie over de heilsfeiten over de zaligmaker je hebt de zaligmaker nodig jezus is die zaligmaker
    Alles in dat evangelie dat dat ja hoe zeg ik dat dat is een een richting het wijst alles naar geloof dit aanvaard dit vertrouw er op
    God roept je hier in god toont zijn liefde en jezus toont zijn barmhartigheid gelooft in hem.
    Maar zeggen heel veel dominees pas op pas op dat lijkt wel zo dat lijkt wel zo als de of de beslissing van bij het geloof maar dat is niet zo
    Want die echte beslissing valt ergens anders niet in het evangelie niet in het geloof
    Maar in de uitverkiezing of het werk van christus of de bekering of de zondebesef of wat dan ook ergens anders

Antwoord : GAVDB valt hier weer in herhaling en hij gaf geen vijf antwoorden want er was geen vraag. hij heeft tot 5 maal toe dominees woorden in de mond gelegd zonder naam en citaat. En dat mag Dr. voor zijn naam zetten ? Feitelijk citeren met bronvermelding is toch de standaard die GAVDB op de universiteit is bijgebracht ?
Wij hebben allemaal al beslist over onze eeuwige bestemming door onze diepe val in Adam en daar blijven we in liggen al hoor je een miljard preken.
(Efeziërs 2:1) [...], daar gij dood waart door de misdaden en de zonden;
Maar God heeft het laatste woord in de uitverkiezing.
(Johannes 5:25) Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven.
(Efeziërs 2:1) En u heeft Hij mede levend gemaakt, [...];
En Gods beslissing in de uitverkiezing is op geen enkele wijze in tegenspraak met het bevel van geloof en bekering en de prediking van de volle raad Gods
maar maakt onze dwaze verwerping van het evangelie van gevallen nature ongedaan door de onwederstandelijke werking van de Heilige Geest
Maar deze leer mag natuurlijk niet verkondigd worden van GAVDB want er moeten zoveel mogelijk van die verloren zielen gemanipuleerd worden met een vleesstrelend bedrieg je zelf doe het zelf geloof. Allemaal over de muur geklommen zelf een kruisje gezet.
Heeft de Heiland uw paspoort getekend met het bloed dat hij reddend vergoot ? https://www.youtube.com/watch?v=jBvqvggiRMQ

    GAVDB: Ja zeg je maar hoe weet ik dat.
    Hoe weet ik of ik uitverkoren ben.
    Hoe weet ik of ik bekeerd bent.
    Hoe weet ik of de heilige geest in mij werkt.
    Verteld het evangelie mij dat.
    Nee nee.
    Dus dan zitten we met deze situatie.
    We horen het evangelie dat is goed dat is mooi maar niet beslissend.
    En we kunnen bijna of helemaal niet weten wat de beslissing dan wel is.
    Het evangelie is vol met pracht maar zonder kracht.
    Het evangelie is mooi maar niet beslissend.
    En wat wel beslissend is is niet bekend.

Antwoord: God kan openbaren of je uitverkoren bent. Als de Vader de Zoon in je geopenbaard heeft en Christus Zichzelf door Woord en Geest tot zaligheid ben je bekeerd. (Johannes 3:8) De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is. Al ga ik door een dal van stromannen en karikaturen van GAVDB... (Psalmen 23:4) [...], ik zou geen kwaad vrezen, want Gij zijt met mij; Uw stok en Uw staf, die vertroosten mij. Er komt geen einde aan met de laster en roddelpraatjes van GAVDB (1 Corintiërs 1:18-21) Want het woord des kruises is wel dengenen, die verloren gaan, dwaasheid; maar ons, die behouden worden, is het een kracht Gods; Want er is geschreven: Ik zal de wijsheid der wijzen doen vergaan, en het verstand der verstandigen zal Ik te niet maken. Waar is de wijze? Waar is de schriftgeleerde? Waar is de onderzoeker dezer eeuw? Heeft God de wijsheid dezer wereld niet dwaas gemaakt? Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven;
(Johannes 15:3) Gijlieden zijt nu rein om het woord, dat Ik tot u gesproken heb.
Laat mij niet mijn lot beslissen: zo ik mocht, ik durfde niet. Ach, hoe zou ik mij vergissen, als Gij mij de keuze liet! https://www.youtube.com/watch?v=NoTDNwOpWSA

    GAVDB: Dus god opent het boek van het evangelie elke keer en je hoort een prachtige boodschap.
    Maar straks op de oordeelsdag als wij voor god staan wat doet god dan.
    Dat is het beeld wat wat teveel dominees geven op de oordeelsdag slaat god met een klap het boek van het evangelie dicht.
    En hij opent een ander boek en het boek van de uitverkiezing is beslissend daar valt de beslissing.
    Nou dat noem ik nu een evangelie in kleine lettertjes.
    Die grote duidelijke letters van het evangelie die mag je lezen en die lees je en die ken je.
    Maar het is net als in een of ander dubieus contract.
    In die kleine lettertjes daar valt de beslissing.
    Je zou er bijna overheen lezen.
    Of erger nog die kleine lettertjes die zijn zo verschrikkelijk klein dat jij ze niet kan lezen maar god alleen.
    Een evangelie met kleine letters.

Antwoord: Ik heb kritiek op kerken en dominees en ik heb vele preken uit allerlei hoeken en gaten van de wereld gehoord, maar de onzin die GAVDB uitkraamt heb ik nog nooit ergens in een preek in de gereformeerde gezindte gehoord. Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste wordt aan de lopende band overtreden door GAVDB het is een en al karikaturen, stromannen, roddelpraat en laster wat de klok slaat. Op de oordeelsdag gaat het boek des levens des Lams open. De kanttekenaar schrijft daarbij: Dat is, die van eeuwigheid uit genade daartoe zijn verkoren, en in den tijd daartoe krachtig zijn geroepen en gebracht. Zie Rom. 8:29,30, en Openb. 13:8. En ja op de oordeelsdag is de genadetijd voorbij is daar iets op tegen GAVDB?
Dus de verborgen raad Gods de uitverkiezing is het evangelie van de kleine lettertjes volgens GAVDB.
Nu is de aap uit de mouw ja de leer van de uitverkiezing is dus puur gif volgens GAVDB.


    GAVDB: Wat ik net gezegd heb ga ik nog een keer vertellen en dan vanuit een iets andere andere invalshoek.
    want ik wil dat jullie dit kennen herkennen onderkennen.
    Ik stel deze vraag wat is nu gods bedoeling intentie wat is het doel van god met het evangelie.
    waarom laat god jou vanavond hier het evangelie horen.
    Je zegt ja ik ben hier gekomen want het is hier gezellig ik wil die en die ontmoeten en wie weet zie ik die nog.
    Ja maar toch je bent hier want god wil dat jij het evangelie hoort.

Antwoord: laat GAVDB het evangelie horen ? Absoluut niet. kent hij de verborgen raad van God ? Absoluut niet. is het mogelijk dat de hoorders daar zitten tegen het bevel van God? Absoluut. Als het GAVDB handig uitkomt is het allemaal Gods wil natuurlijk.


    GAVDB: Waarom wil god dat wat is zijn intentie en bedoeling.
    Nou het bijbelse antwoord lijkt te zijn god verlangt ernaar en hij wil dat jij gelooft.
    God verlangt er naar dat jij gered wordt.
    Want god zegt immers de schrift zegt god wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis van de waarheid komen 1 Tim. 2:4.
    2 petrus 3:9 God wil niet dat enige verloren gaan maar dat zij allen tot bekering komen.
    Alzo lief heeft god de wereld gehad dat hij zijn eniggeboren zoon gegeven heeft.
    Opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat. maar eeuwig leven heeft johannes 3 vers 16.
    En het vers daarna zegt god heeft zijn zoon niet in de wereld gezonden opdat hij de wereld veroordelen zou.
    Maar opdat de wereld behouden zou worden.
    Ezechiël 33 god zegt ik vind geen vreugde in de dood.
    Van de goddeloze maar daarin dat de goddeloze zich bekeert en leeft.
    En jezus zegt in johannes 6:37 wie ook maar tot mij komt zal ik niet uitwerpen.

Antwoord: Het woord alle in 1 Tim 2:4 betekent allerlei het slaat niet op aantallen maar op soorten van mensen. zoals de kanttekeningen verklaren en bewijzen met ander Schriftplaatsen.
Het woord enige en allen in 2 Petr. 3:9 slaat op de uitverkorenen.
En Joh 3:16, maar niet een iegelijk krijgt het ware(zaligmakende) geloof DL 1.6.
En Joh 3:17, met de wereld wordt hier niet bedoeld elk mens afzonderlijk lees de kanttekeningen.
En Ezechiel 33, maar geen enkele goddeloze bekeert zich ten leven, maar God bekeert goddelozen naar zijn verkiezend welbehagen.
GAVDB leert de alverzoening en verdraait de werkelijke betekenis van al deze Bijbelteksten tot zijn eigen verderf.
En Joh 6:37, maar niet allen komen in waarheid tot Christus alleen al wat de Vader mij geeft en het van de Vader gehoord en geleerd heeft. Joh 6:37,Joh 6:45.
En dan de ultieme bewijstekst uit Jezus' mond tegen de alverzoening.
(Johannes 15:19) Indien gij van de wereld waart, zo zou de wereld het hare liefhebben; doch omdat gij van de wereld niet zijt, maar Ik u uit de wereld heb uitverkoren, daarom haat u de wereld.
Niet de wereld verkoren maar: UIT DE WERELD UITVERKOREN. PUNT.
Christus bid niet voor de wereld:
(Johannes 17:9) Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn Uw.

GAVDB: En nu komt het nu komt het er zijn teveel dominees en ik moet zelfs zeggen en zijn veel dominees.
    Die zeggen ja ja ho wacht even dit is god bedoeling en intentie en verlangen voor de uitverkoren.
    Ja voor hen is dat gods verlangen en bedoeling.
    Ja ja maar ja maar wat is dan zijn bedoeling met de rest.
    Als dat alleen voor de uitverkorene is.
    Nou dit is het antwoord.
    God laat verreweg de meeste mensen over jezus horen over redding en zaligheid over verlossing over het evangelie.
    Met het doel om ze te verdoemen.
    Dat is Gods doel hij brengt jou onder het evangelie om jouw des te zwaarder te straffen.
    God heeft ons tien geboden gegeven maar hij gaf er nog een elfde gebod bij.
    Je moet geloven als je dat niet doet dan zul je extra duidelijk voor eeuwig verloren gaan.
    Dit is het echte probleem dit is het echte probleem.
    En er zijn dominees die voor het aanbod van genade zijn en waar dit het probleem van een prediking is.
    Er zijn dominees die tegen het aanbod van genade zijn waar dit probleem is.
    Het kan ook andersom er kunnen mensen zijn die tegen het aanbod zijn maar waar dit probleem gelukkig niet is.
    Dus het valt niet samen met een kerkverband of met een theologisch punt.
    Maar het is ja hoe zeg ik dat het is het sijpelt het tussendoor.
    En eigenlijk als je naar die prediking van die dominees luistert dan krijg je de indruk dat het evangelie een valstrik is.
    Zo'n boobytrap een landmijn waar je op stapt.
    En je moet maar goed uitkijken dat je niet gelooft.
    Want dan stap je ten minste niet op de landmijn.
    Het is zo'n gemene klem een muizenval waar wat lekkers in zit.
    Maar o wee als je er aankomt.
    Dus het water van een evangelie is fris en Heerlijk en koel.
    En je hoort de roep neem er van.
    Maar als jij niet uitverkoren bent is het puur gif.
    Want als je de toch van dringt ben je dood.
    En het brood des levens dat hemelse manna dat uit de hemel is neergedaald.
    Als jij niet uitverkoren bent als jij niet bekeerd bent.
    Als Je geen ellende kennis hebt als jezus niet voor jou gestorven is.
    Dan zit daar in het venijn van de verdoemenis verborgen pas op pas op.
    Nou dan snap je die dominees gaan natuurlijk jou niet oproepen om het evangelie te geloven.
    Ze waarschuwen er tegen ze waarschuwen er tegen.
    Want zeggen zij de beslissing valt ergens anders.
    En wat je dan hoort is dit vraagt maar veel of je bekeerd mag worden.
    Vraag maar of je ellende kennis krijgt.
    Wacht maar tot het moment dat god jou openbaart of je uitverkoren bent.
    Ja want dat evangelie dat evangelie is niet zo betrouwbaar.
    Wat je ook doet je mag heel veel doen maar één ding moet je zeker niet doen.
    Je moet vooral niet jezus aannemen als jouw zaligmaker.
    kijk uit want wie het wel doet waarschijnlijk de kortste weg naar de hel.
    Daar valt de beslissing niet.
    Ja maar zeg je ja maar maar maar een dominee mag toch waarschuwen een dominee moet toch waarschuwen.
    Ja een dominee moet waarschuwen hij moet waarschuwen tegen de hel maar niet tegen het evangelie.
    Hij moet waarschuwen tegen ongeloof niet tegen geloof.
    Hij mag niet zo preken dat jij bang voor god wordt en dat jouw wantrouwen tegenover god wordt gevoed.
    En dat je denkt god houdt mij een prachtig evangelie voor en zijn intentie en zijn bedoeling is dat ik verloren gaan.
    Kijk uit voor die gevaarlijke kleine lettertjes.
    Ik moet hier vanavond tegen waarschuwen.
    Het is niet omdat ik dat fijn vind.
    Want ik heb het niet vanavond over vrijzinnige en lichtzinnig en arminiaanse dominees en zo.
    Maar ik heb het over dominees uit de gereformeerde gezindte.
    In de gereformeerde gemeente in de gereformeerde gemeenten in nederland in de oudgereformeerde gemeente.
    In de hersteld hervormde kerk waar ik zelf bij hoor in de christelijk gereformeerde kerk in de pkn.

Antwoord: GAVDB preekt de gewillige verlangende rechthebbende mens valser kan het niet. Wat een gelaster geroddel en gelieg en getrap naar naamloze dominees. Nee dominees moeten volgens GAVDB waarschuwen tegen ongeloof maar niet tegen valse rust in allerlei vormen van niet waar zaligmakend geloof. Dominees mogen van GAVDB niet waarschuwen tegen allerlei vormen van vals evangelie inclusief het vals evangelie van GAVDB Nee hij zou eens ontmaskerd worden. Nou dat is allang gebeurd GAVDB brengt een honderd procent arminiaans geesteloos krachteloos vleselijk vals evangelie van alverzoening waar de duivel trots op is.

    GAVDB: Jezus zegt wees op uw hoede voor de valse profeten.
    Ik moet jullie waarschuwen en ik heb mij heel sterk voorgenomen om vanavond niet de indruk te geven.
    Dat ik af ga geven op concrete dominees op die en op die want dat wil ik niet
    Het gaat me vanavond helemaal niet over kerkverbanden en over dominees
    Het gaat me om jou het gaat me om jullie
    En overal waar dit gebeurt waar dit evangelie wordt ondermijnd
    Wees op je hoede
    Ik heb geen moeite met de uitverkiezing integendeel
    Ik belijdt dat christus voor sommigen en niet voor allen is gestorven
    Ik weet het dat het werk van de wedergeboorte noodzakelijk is ellendekennis en de heilige geest is allemaal waar
    Maar waar ik wel moeite mee heb is als mensen deze bijbelse waarheden misbruiken.
    Om jou te brengen tot wantrouwen tegenover god
    Mensen die jou aansporen om niet te geloven in plaats van wel
    Mensen die een evangelie brengen met kleine lettertjes die je niet kan lezen
    Dan krijg je de indruk dat het evangelie een soort soort witwaspraktijk van god is
    Met de fraaie buitenkant maar met hele andere bedoelingen
    Een mooie boodschap bedoeld om jou in de hel te krijgen
    Want ze zijn er zulke dominees zulke ambtsdrager zulke ouders die net zo lang praten en net zo lang redeneren.
    En de bijbelteksten net zolang aan morrelen en schuiven totdat jij deze indruk krijgt.
    God wil niet dat iedereen zalig word tot kennis van de waarheid komt
    En ik de haalde net die teksten aan uit johannes 3 vers 17
    Als je die preken luistert dan denk je dat dit in de bijbel staat
    God heeft zijn zoon niet in de wereld gezonden opdat hij de wereld zou behouden
    Maar opdat de wereld door hem veroordeeld zou worden
    En ze leggen jezus de woorden in de mond johannes 12:47 ik ben niet gekomen om de wereld zalig te maken
    Maar om de wereld te veroordelen
    En alzo lief heeft god de wereld gehaat dat hij zijn eniggeboren zoon gegeven heeft.
    Opdat bijna iedereen die het evangelie hoort niet behouden worden maar verloren gaat
    Zijn die dominees dan vijanden van het evangelie zijn ze zelf onbekeerd hebben ze zelf geen geloof
    Ik wil helemaal niet ik mag me niet uitspreken over hun hart
    Het gaan we niet over wat zij bedoelen het gaat om de uitwerking van hun prediking

Antwoord: Nee valse profeet GAVDB, is inderdaad te laf om dominees bij naam te noemen en feitelijk te citeren. Eerst de uitverkiezing aanvallen en verkrachten en alverzoening leren en dan nu als een soort doekje voor het bloeden toch nog even gauw belijden en alle stukken van de heilsorde nog even als een kameleon aanstippen als noodzakelijk. Wat is de vrucht van een avondje liegen en bedriegen ? Zijn alle aanwezigen er ingetrapt ? de verkrachte Bijbelteksten die hij dominees in de mond legt hoe gaat hij dat straks verantwoorden voor God?


    GAVDB: Ik heb deze dagen hier zoveel over nagedacht hè.
    Ik reed hier vandaag naartoe.
    Ik dacht kan ik dit wel zeggen.
    Kan ik dat wel maken.
    Ga ik niet te ver.
    Moet ik het dan niet aanpassen.
    En ik dacht aan al die mensen die ik in de loop de jaren gesproken heb.
    Ik dacht nee het is waar het is waar.
    Er zijn zoveel mensen die vanuit hun kerk en vanuit de prediking de gedachte mee krijgen dat gods' intenties niet goed zijn.
    En ik moet er nog wat bij zeggen.
    Stel je voor stel je voor dat er een stel terroristen zijn.
    Zijn in opstand gekomen tegen de koning.
    En ze hebben zich ergens verschanst.
    En de koning stuurt een gezant naar hen toe een onderhandelaar.
    Om met die terroristen te praten.
    En hij doet aan hen een vredes aanbod.
    En hij zegt ik zal jullie alles wat je gedaan hebt vergeven.
    Als je je wapens neerlegt als je naar buiten komt als je mijn vredesvoorstel aanvaard.
    En daar gaat die onderhandelaar.
    Hij gaat naar die terroristen toe hij treedt met hen in contact hij praat met hem en hij doet het voorstel van zijn koning.
    Want hij is gezant hij is onderhandelaars.
    Maar zeggen die terroristen ja hoor is dat doen we niet waar de zo vreselijke hekel aan de koning wij haten die man.
    Wij gaan dat nooit doen wij leggen onze wapens niet neer wij blijven hier zitten en wij slaan zijn vredesaanbod af.
    Ja wat dan de onderhandelaar gaat terug en die komt bij zijn koning en hij brengt verslag uit.
    koning zegt hij ik ben bij die terroristen geweest ik heb uw voorstel gedaan.
    ik heb ze aangeboden dat ze de wapens neerleggen.        
    En dat ze in kunnen gaan op uw vredesaanbod.
    Maar zegt ie het zijn tenslotte terroristen ze kunnen niet anders.
    Ik snap ze eigenlijk wel dat ze hier niet op ingaan ik begrijp ze wel dat ze dat aanbod afslaan het lukt ze niet.
    Wat dan nou zo iemand is allereerst natuurlijk een waardeloze onderhandelaar.
    Maar in feite is die mede terrorist geworden.
    Hij is geen onderhandelaar meer van de koning hij is gezant geworden van de terroristen.

Antwoord: Dit is een valse vergelijking en bovendien zonder referentie van A. Fuller gestolen (zoals hij zelf toegeeft in de vragenrubriek van refoweb.nl).
Een ware gezant van Christuswege predikt de volle raad van God ongeacht de uitkomst er is geen sprake van onderhandelingen. Bovendien heeft God alle begrip van onze gebreken, een hogepriester ook, en Christus ook.
bovendien wordt in dit waardeloze stukje fictie niet eens onderhandelt en het begrip wordt uitgesproken tot de opdrachtgever.
(Psalmen 103:14) Want Hij weet, wat maaksel wij zijn, gedachtig zijnde, dat wij stof zijn.
(Hebreeën 5:2) Die behoorlijk medelijden kan hebben met de onwetenden en dwalenden, overmits hij ook zelf met zwakheid omvangen is;
(Hebreeën 4:15) Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen, gelijk als wij, is verzocht geweest, doch zonder zonde.
En zie wat Christus zelfs spreekt tot zijn wedergeboren kinderkens en dicipelen
(Marcus 14:38) Waakt en bidt, opdat gij niet in verzoeking komt; de geest is wel gewillig, maar het vlees is zwak.

    GAVDB: Als een dominee dit doet wij dan gezanten van christuswege.
    Dat is zijn opdracht alsof god door ons bidt wij bidden u van christus wege dat moet een dominee doen.
    Maar wat nu als een dominee zegt ja ik snap het eigenlijk wel mijn hoorders zijn onbekeerd ja ze zijn vijanden van god.
    Ja ik snap het wel dat ze dat afwijzen ik heb wel begrip.
    Beantwoord voor jezelf die vraag eens is zo iemand op dat moment gezant van christuswege.
    Of is hij onderhandelaar van de duivel geworden.
    Geen wonder dat in zoveel kerken en zo veel mensen zeggen ik kan niet geloven.
    Misschien zeg jij dat ook en je hebt gelijk je kunt niet geloven je kunt niet vertrouwen in een god die dubbelhartig is.
    Je kunt niet vertrouwen in een god die een evangelie heeft met kleine lettertjes die jij niet kan lezen.
    Je kunt niet vertrouwen en je kunt niet geloven in een god waarvan je nooit weet wat zijn diepste bedoeling is.
    Nou zeg iemand ja maar wat dan.
    Kijk ik heb er ook over voor mezelf voor mezelf over na gedacht.
    Ik zei in het begin een beetje grappend ja ik ben een gunnende dominee.
    Ik ben helemaal niet zo'n gunnende dominee.

Antwoord: Een gezant van Christuswege is gezant omdat hij daartoe geroepen is.
(2 Corintiërs 5:19) [...]; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd.
Een ware gezant van Christuswege heeft een helder begrip van de doodstaat van de mens en zal deze ook verkondigen zoals ook Christus Zelf dat deed.
(Johannes 5:25) Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven.
(Mattheüs 19:26) En Jezus, hen aanziende, zeide tot hen: Bij de mensen is dat onmogelijk, maar bij God zijn alle dingen mogelijk.
(Johannes 5:40) En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben.
(Handelingen 22:18) En dat ik Hem zag, en Hij tot mij zeide: Spoed u, en ga in der haast uit Jeruzalem; want zij zullen uw getuigenis van Mij niet aannemen.
Het is geen kwestie van gunning maar van uitverkiezing.
(Romeinen 11:5) Alzo is er dan ook in dezen tegenwoordigen tijd een overblijfsel geworden, naar de verkiezing der genade.
(Johannes 3:27) Johannes antwoordde en zeide: Een mens kan geen ding aannemen, zo het hem uit den hemel niet gegeven zij.
GAVDB is helemaal geen gunnende dominee ook geen klein beetje want Hij brengt een valse leer die de banden van verloren zielen nog vaster aanhaalt.
(Jeremia 6:14) En zij genezen de breuk van de dochter Mijns volks op het lichtste, zeggende: Vrede, vrede! doch daar is geen vrede.
(Ezechiël 13:18) En zeg: Zo zegt de Heere HEERE: Wee die vrouwen, die kussens naaien voor alle okselen der armen, en maken hoofddeksels voor het hoofd van alle statuur, om de zielen te jagen! Zult gij de zielen Mijns volks jagen, en zult gij u de zielen in het leven behouden?
(Jeremia 23:16-18) Zo zegt de HEERE der heirscharen: Hoort niet naar de woorden der profeten, die u profeteren; zij maken u ijdel; zij spreken het gezicht huns harten, niet uit des HEEREN mond. Zij zeggen steeds tot degenen, die Mij lasteren: De HEERE heeft het gesproken, gijlieden zult vrede hebben; en tot al wie naar zijns harten goeddunken wandelt, zeggen zij: Ulieden zal geen kwaad overkomen. Want wie heeft in des HEEREN raad gestaan, en Zijn woord gezien of gehoord? Wie heeft Zijn woord aangemerkt en gehoord?


    GAVDB: Als ik nu de zaal inkijk en jullie zie ben ik niet gunnend genoeg.
    En ben ik niet voldoende bewogen met jullie eeuwige bestemming.
    Ik zou daar veel meer bewogen onder moeten zijn ik ben het niet, te weinig.
    Het zou mij veel dieper moeten raken dat wellicht sommigen van ons verloren gaan.
    En de eeuwigheid in pijn en dood moeten doorbrengen Ik voel te weinig ik erken het.
    En toch sta ik hier vanavond want dit gaat niet over dominees dit gaat over god.
    En ik moet vanavond onderhandelen.
    Ik moet vanavond gezant van god zijn en ik wil geen onderhandelaar van de duivel worden.
    Als ik vanavond het evangelie niet zou brengen mijn zaligheid hangt er van af hè.
    Want ik ben geroepen om god te dienen.
    En god mag mij verdoemen en god zal mij verdoemen als ik niet vanavond het evangelie breng van een goede god.
    Als ik vanavond er aan mee zou werken dat iemand van ons straks de.
    Zaal verlaat en meer geneigd is tot ongeloof dan tot geloof.
    Als ik het beeld van god heb gegeven als iemand die die je moet wantrouwen.
    Wee mij zegt paulus en ik zeg het o wee mij als ik het evangelie niet verkondig en daar ga ik mee afronden.

Antwoord: GAVDB kan dat te weinig er ook wel aflaten. hij is helemaal niet bewogen met de eeuwige bestemming van zijn hoorders.
Hij geeft bewogenheid voor maar brengt een vals evangelie en stelt dus bedektelijk zijn haat tegen God en de naaste ten toon.
Een gezant is een boodschapper geen onderhandelaar dus ook de gaven van de Geest worden door GAVDB verdraaid voorgesteld.
Gods Woord is niet onderhandelbaar.
GAVDB is absoluut niet door God geroepen om Gods Woord te bedienen hij heeft zichzelf geroepen.
De zaligheid van een dominee hangt niet af van zijn prediking maar van Gods genade in Christus.
Bovendien als een dominee zich ontgaat in leer of leven dan is er altijd nog eerst de tucht en in het ergste geval de ban van afsnijding.
Maar aangezien de tucht in de HHK niet functioneert kan GAVDB de emerituskas blijven plunderen.
Want anders was hij allang door de ban afgesneden voor de ketterijen die hij al jaren verkondigt en waar hij zich niet van bekeert.
God zal GAVDB zeker verdoemen als hij zo onbekeerd blijft als hij nu is en hij verzwaart al jaren zijn oordeel met de verkondiging van een vals evangelie.

    GAVDB Ik heb vier punten genoemd vier zaken van het evangelie en daar ga ik nog een keer op terug komen.
    Weet je het nog het eerste punt de heilsfeiten historische feiten.
    Gebeurtenissen in onze wereld deze wereld hier is god mens geworden.
    In deze wereld heeft jezus geleefd en is hij gestorven en opgestaan.
    In jouw wereld dit zijn historische feiten en je mag en je kunt historische feiten niet ontkennen.
    In nederland is het strafbaar als je de holocaust ontkent ben ben je strafbaar.
    Als jij de historische feiten van jezus de zaligmaker ontkent ben je strafbaar.

Antwoord: Volgens welk wetsartikel ben je in Nederland strafbaar Als je de historische feiten van Jezus ontkent ? Want dan ga ik GAVDB direct aangeven. Ik denk dat ik nu wel voldoende bewijsmateriaal verzameld heb.

    GAVDB: Toen jozef koning werd onderkoning van egypte had dat gevolgen voor het gedrag van de mensen.
    Want er werd onmiddellijk geroepen knielt.
    En als jezus koning is van deze wereld en de dood heeft overwonnen.
    Dan is dat maar niet een gewoon historisch feitje zoals zo vele.
    Maar dan betekent dat vanavond knielt.
    En als je psalm twee leest dan zie je dat ook.
    Hij is koning wat woeden de heidenen buig je voor hem neer kus de zoon opdat hij niet toornig wordt.

Antwoord: Laten we een ding direct recht zetten Jezus is Koning van het koninkrijk van God en de duivel is de overste der wereld.
(Johannes 18:36) Jezus antwoordde: Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld. Indien Mijn Koninkrijk van deze wereld ware, zo zouden Mijn dienaren gestreden hebben, opdat Ik den Joden niet ware overgeleverd; maar nu is Mijn Koninkrijk niet van hier.
(Johannes 14:30) Ik zal niet meer veel met u spreken; want de overste dezer wereld komt, en heeft aan Mij niets.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat Jezus geen macht heeft over de koningen der aarde en de overste dezer wereld
(Johannes 12:31) Nu is het oordeel dezer wereld; nu zal de overste dezer wereld buiten geworpen worden.
(Mattheüs 28:18) En Jezus, bij hen komende, sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde.
(Openbaring 1:5) En van Jezus Christus, Die de getrouwe Getuige is, de Eerstgeborene uit de doden, en de Overste der koningen der aarde. Hem, Die ons heeft liefgehad, en ons van onze zonden gewassen heeft in Zijn bloed.
Bij GAVDB betekent knielen hier: geloof dat je zalig bent in Christus en dan ben je zalig met een ik beslis het zelf wel evangelie.
Maar natuurlijk niet zoals de melaatse die zijn reiniging in de handen van Christus legde op genade of ongenade waarbij Christus het voor hem mocht gaan beslissen.
(Marcus 1:40-41) En tot Hem kwam een melaatse, biddende Hem, en vallende voor Hem op de knieën, en tot Hem zeggende: Indien Gij wilt, Gij kunt mij reinigen. En Jezus, met barmhartigheid innerlijk bewogen zijnde, strekte de hand uit, en raakte hem aan, en zeide tot hem: Ik wil, word gereinigd!
Het ware knielen is jezelf vernederen voor God en niet hoogmoedig het recht in eigen handen nemen.
Hij slaat toch, schoon oneindig hoog, Op hen het oog, Die need'rig knie - len; Maar ziet van ver met gramschap aan Den ijd'len waan Der trotse zielen. https://psalmboek.nl/zingen.php?ber=1&mod=not&psID=138&psvID=3&s=rit6
(Lucas 18:13) En de tollenaar, van verre staande, wilde ook zelfs de ogen niet opheffen naar den hemel, maar sloeg op zijn borst, zeggende: O God! wees mij zondaar genadig!
En verder wordt er heel wat voor Christus geknield zonder dat die mensen ooit zalig geworden zijn.
(Marcus 15:19) En sloegen Zijn hoofd met een rietstok, en bespogen Hem, en vallende op de knieën, aanbaden Hem.
(Marcus 10:17) En als Hij uitging op den weg, liep een tot Hem, en voor Hem op de knieën vallende, vraagde Hem: Goede Meester! wat zal ik doen, opdat ik het eeuwige leven beerve?
En in dit rijtje past ook het arminiaanse knielevangelie van GAVDB.


    GAVDB Dat zijn de heilsfeiten.
    De betekenis daarvan geeft de schrift ons aan.
    Hij is gestorven voor onze zonden 1 korinthe 15.
    Romeinen 4 : 25 overgeleverd voor onze zonde opgewekt voor onze rechtvaardigmaking .
    Die betekenis gaat over ons we hebben allemaal een zaligmaker nodig.
    Niemand van ons kan zichzelf redden en de enige zaligmaker die er is is jezus.
    Alles wijst in één richting.
    Alles wijst op hetzelfde.
    Geloof dit evangelie en je bent gered.
    Vertrouw deze zaligmaker en de beslissing is gevallen voor nu en voor de eeuwigheid.
    Eenvoudig geloof eenvoudig geloof in dit eenvoudige evangelie is genoeg.
    Misschien ben jij eindeloos op zoek naar die kleine lettertjes misschien ben je aan het speuren en het zoeken.
    Ben ik wedergeboren ben ik uitverkoren heb ik ellendekennis werkt de heilige geest in mij enz.
    En je slaat de grote letters van het evangelie over.
    Je zult eindeloos blijven zoeken naar die kleine lettertjes bij het evangelie in de hoop ze ooit te lezen
    Maar je zult ze nooit lezen.
    Niet omdat die letters te klein zijn maar omdat die letters er niet zijn.
    Er zijn alleen de grote heldere duidelijke letters van het evangelie.
    En straks in het oordeel gaat het boek open.
    Welk boek heidelbergse catechismus zegt het in zondag 31 antwoord 84.
    Naar dit getuigenis naar deze boodschap van het evangelie zal god oordelen in dit leven en in het toekomende.
    Straks gaat het boek open het boek van de beslissing.
    Welk boek is dat het evangelie met zijn grote letters.
    Dat boek gaat open.
    En als je nu gelooft kun je nu al weten wat straks op die grote oordeelsdag zal klinken
    Als dat boek wordt voorgelezen hetzelfde boek.
    Er is een god het is een goede god.
    Er is een zaligemaker het is een goede zaligmaker.
    Er is een evangelie er is een goed evangelie.
    Er is een wereld waarin al die heilsfeiten zijn gebeurd.
    Het is jouw wereld jij bent door god geschapen.
    Dus een reden voor jouw bestaan dat je komt tot geloof in dit evangelie.
    Vanavond nu geen slap geloof geen half geloof geen historisch geloof maar zaligmakend geloof van harte volledig.
    Als jij nu nog ongelovig bent als je nu ongelovig blijft.
    Komt er misschien nooit meer een moment als dit moment waar god het evangelie aan je voorhoud zonder kleine letters.
    Nu mag je komen nu mag je geloven en je zult niet beschaamd uitkomen.
    Als jij niet gelooft als jij verloren gaat moet je daar mijn goede god niet de schuld van geven.
    Als je deze bewogen zaligmaker afwijst.
    Weet wat je doet als je deze god de wantrouwt maak je de grootste vergissing van het heelal.
    Als je dit evangelie met zijn grote letters gelooft ben je zalig.
    Zo waar en zeker als dat god betrouwbaar is amen.

Antwoord: Ik heb GAVDB jaren geleden al gewaarschuwd op het VLC dat als hij tegen den wil van God dominee zou worden dat het slecht zou aflopen met hem. En ook op de bewuste zaterdagmorgens in de bibliotheek in Barneveld jaren geleden. Waar hij zat te studeren en ik op pad tijdschriftjes las o.a. over fibrillatie van boezem en hartkamers en overleven en een gesprek met hem had. Hij ging nog een reep chocola voor me kopen ook die ik overigens niet aangenomen heb. Hij sprak zijn bewondering uit dat ik ongeleerd en onbekeerd door ingeving van Gods Geest het Christelijk geloof verdedigde tegenover een blaffende hond uit de wereld waar hij voor naar de andere hoek van de bibliotheek ging. Toen kwamen zaken uit deze lezing ook aan de orde. Maar alle letters in het woord van God zijn even groot. Behalve natuurlijk de tekstverwijzingen en de kanttekeningen waar de gereformeerde leer in doorklinkt. Ik heb hem toen al verteld dat hij een arminiaan was. Je kunt beter je hele leven op God wachten Ps. 130:3 dan jezelf bedriegen. Voor GAVDB geldt: (Spreuken 14:12) Er is een weg, die iemand recht schijnt; maar het laatste van dien zijn wegen des doods. En dat is uitgekomen ook want God heeft ter waarschuwing al een dodelijke klap aan hem uitgedeeld. En dat liep deze keer nog goed af na een hartstilstand. Maar zonder ware bekering zal het uitlopen op de eeuwige verdoemenis van GAVDB. Amen.

S.A. T.